Data wydania: 16 maja 2006
Piąta odsłona popularnej serii strategii turowych, osadzonych w stylistyce fantasy. Celem odświeżenia cyklu, przygotowanie jego kolejnej części powierzono doświadczonej rosyjskiej ekipie Nival Interactive, mającej na swoim koncie m.in. serie Rage of Mages, Etherlords, Silent Storm oraz Blitzkrieg. Akcja gry toczy się w krainie Ashan i koncentruje na walce z zastępami demonów, które po zgładzeniu króla pustoszą tereny królestwa.
GRYOnline
Gracze
Steam
Heroes of Might & Magic V to kolejna, piąta już odsłona kultowej serii turowych gier strategicznych, traktującej o przygodach tytułowych bohaterów mocy i magii. Za przygotowaniem omawianego programu stoją pracownicy studia developerskiego Nival Interactive, którzy w przeszłości opracowali takie pozycje jak m.in. Blitzkrieg, Silent Storm czy Etherlords.
Piąta odsłona HoM&M przenosi graczy w bardziej dojrzały świat (nie uświadczymy tu wielu bajkowych czy baśniowych elementów, które w poprzednich częściach cyklu stały na porządku dziennym). Tym razem fantastyczna kraina staje się celem nieustannych ataków zastępów demonów, siejących spustoszenie na ziemiach, do których udaje im się dotrzeć. Demony zabijają również niedawno mianowanego króla ludzi, Nicolaia. Jego żona, Isabel, targana chęcią zemsty na oprawcach, szybko zawiera jednak dość niefortunne przymierze z armią Nieumarłych... Los świata spoczywa teraz na barkach nieustraszonych bohaterów, którzy muszą stanąć w obronie swoich macierzystych frakcji oraz z dumą i honorem zaprowadzić posiadane wojsko do zwycięstwa nad przeważającymi (początkowo) siłami zła. Zadaniem gracza jest oczywiście powstrzymanie atakującej hordy oraz wpisanie się na stałe w historię fantastycznej krainy.
Rozgrywka zasadniczo nie uległa rewolucyjnym przeobrażeniom, aczkolwiek twórcy wyraźnie zaznaczają większe skupienie na aspekcie strategii, niż elementach role-playing. W czasie sześciu kampanii singleplayer (ponad 30 zróżnicowanych misji), grający zajmują się odkrywaniem i zajmowaniem coraz to nowszych obszarów, rozbudowują posiadane miasta, prowadzą rekrutację jednostek oraz nabywają nowe umiejętności dla prowadzonych herosów.
W sumie udostępniono ponad 40 różnych kreatur oraz zaklęć (w tym także, uwielbiane przez miłośników HoM&M,smoki). Część bestii, z którymi walczymy lub które posiadamy we własnych szeregach posiada również unikalne czary i systematycznie wykorzystuje je na placu boju (na przykład Anioły potrafią leczyć). Liczba rodzajów miast (bardziej żywe i mniej statyczne niż w dotychczasowych odsłonach serii) zamyka się w sześciu, włączając w to między innymi metropolie Ludzi, Demonów, czy Nieumarłych. W grze pojawiają się również Elfy oraz Orkowie.
Walka w dalszym ciągu odbywa się na terenie podzielonym na heksy, gdzie gracze naprzemian z przeciwnikiem kierują posiadanymi oddziałami. Bohaterowie zostali wyłączeni z regularnej potyczki - ich rola sprowadza się głównie do rzucania zaklęć, ułatwiających działanie wybranym jednostkom czy dającym im specjalne właściwości. Na walkę wprowadzono jednak różne ograniczenia, na przykład limit czasowy. Niewielką rolę w czasie wirtualnych zmagań odgrywa też opcja dyplomacji, pozwalająca na zawieranie sojuszy z innymi rasami w trakcie przechodzenia wybranej misji.
Po raz pierwszy w historii serii Heroes of Might & Magic wprowadzono w pełni trójwymiarowe środowisko rozgrywki z mnóstwem nowych obiektów, animacji, modeli jednostek czy budynków miast. W grze nie zabrakło wciągającego trybu multiplayer, pozwalającego na zmagania w pięciu różnych opcjach (Internet, sieć lokalna lub rywalizacja na zmianę przy jednym komputerze), jak również kompleksowego edytora poziomów, który umożliwia graczom tworzenie nowych map.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
26GIER
Seria strategii turowych, powiązana z inną marką – Might and Magic. Cykl został wykreowany przez studio New World Computing, a jego wydawcą w latach 1996-2003 była firma 3DO Company. W 2003 roku prawa do marki przejęła firma Ubisoft, po czym seria była kontynuowana między innymi przez takie studia deweloperskie, jak Nival Interactive, Black Hole Entertainment, Limbic Entertainment oraz Unfrozen.
Recenzja GRYOnline
Ładna to gra. Mało kto patrzy już dziś na człon „Might & Magic” przez pryzmat inicjalnie związanej z nim serii cRPG. Liczą się już tylko Heroesi, i to nie bez powodu.
Aktualizacja: 7 lipca 2006
Poradnik ten stanowi taktyczny opis przejścia przez kolejne kampanie, by jak najszybciej osiągnąć cel. Zawiera mapy każdej misji z oznaczeniem punktów, które trzeba odwiedzić oraz sposoby wykonania wszystkich zadań zsyłanych przez scenariusz.
5 czerwca 2019
Ubisoft wyraźnie nie ma pomysłu na kontynuowanie serii Heroes of Might and Magic, a gracze nie potrafią znieść najmniejszych odchyłów od kultowej „trójki” w nowych odsłonach. Czy jest szansa, że kiedykolwiek pojawi się ósma część Hirołsów?
17 sierpnia 2010
Kontynuujemy naszą opowieść o grach z serii Heroes of Might and Magic, a także innych produktach z nią związanych. Oto druga i ostatnia część artykułu.
16 sierpnia 2010
Oto pierwszy z dwóch artykułów, w którym przybliżamy historię kultowej nad Wisłą serii Heroes of Might and Magic.
15 lutego 2006
Heroes of Might and Magic, jedna z szerzej znanych i najbardziej lubianych serii gier strategicznych, niebawem doczeka się swojej kolejnej, piątej już, odsłony. Niedawno nowi jej twórcy udostępnili do testów wersję beta gry...
9 sierpnia 2005
Powiedzieć, że seria HoMM jest kultowa, to jak nazwać planetę Jowisz dużą – niby prawda, ale skala problemu jakby trochę większa. Nic dziwnego więc, że robi się ciekawie, gdy za piątą odsłonę gry zabierają się inni ludzie, a zapowiadają rewolucję.
Ruszyły zapisy na czwartą edycję Ashan Arena. To sieciowy turniej Heroes of Might and Magic V rozgrywany z wykorzystywaniem polskiego moda Heroes 5: Arena.
Pliki do gier
Adrian Werner
31 sierpnia 2025 14:10
Wystartowała trzecia edycja Ashan Arena. To sieciowy turniej Heroes of Might and Magic V rozgrywany z wykorzystywaniem polskiego moda Heroes 5: Arena.
Pliki do gier
Adrian Werner
24 lipca 2024 14:06
Wytwórnia gamemusic records wznowiła sprzedaż kolekcjonerskiego albumu Heroes Piano Sonatas z fortepianowymi aranżacjami muzyki z gier z serii Heroes of Might & Magic.
gry
Kamil Kleszyk
14 czerwca 2023 13:32
Ruszyły zapisy na turniej Heroes of Might & Magic 5 PvP: Ashan Arena II. W jego ramach gracze będą rywalizowali w nowym trybie multiplayer, opracowanym z myślą o polskim modzie Heroes V: ARENA.
Pliki do gier
Adrian Werner
15 marca 2023 12:56
Ukazała się stabilna wersja Heroes V: ARENA, czyli imponującej modyfikacji wprowadzającej nowy tryb multiplayer do Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East.
Pliki do gier
Adrian Werner
26 listopada 2022 09:19
Potężna modyfikacja Might & Magic: Heroes 5.5 otrzymała nową wersję. Najważniejszą zmianą jest dodanie wsparcia dla kampanii singleplayer, dzięki czemu otrzymały one wszystkie ulepszenia i nowe mechaniki oferowane przez ten projekt.
Pliki do gier
Adrian Werner
19 października 2022 14:03
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o dacie premiery Payday: The Heist, akcji charytatywnej Blizzarda, polityce wydawania gier na PS Vita, czasie przejścia Skyrima, opóźnieniu debiutu pecetowego Renegade Ops, a także zmianach w Final Fantasy XIV.
gry
Piotr Doroń
14 października 2011 14:25
Firma Ubisoft wprowadziła kilka zmian do serii wydawniczej Ubisoft Exclusive. Dodano nowe tytuły oraz zmieniono progi cenowe. W odświeżonym wydawnictwie pojawią się m.in. cykl Assassin's Creed, trylogia Prince of Persia oraz seria Heroes of Might and Magic.
gry
Mateusz Kądziołka
5 września 2011 10:05
Wczoraj, ku wielkiej radości fanów wyciekły pierwsze materiały graficzne z Might & Magic: Heroes VI. Dzisiaj natomiast firma Ubisoft przestała udawać, że o niczym nie wie i gra została wreszcie oficjalnie ujawniona. Mamy dla was solidną porcję konkretów na temat tej produkcji.
gry
Adrian Werner
17 sierpnia 2010 18:00
Na łamach oficjalnego forum dyskusyjnego marki Heroes of Might & Magic, w temacie poświęconym plotkom i spekulacjom związanym z ewentualną kontynuacją serii, opublikowane zostały dwie grafiki prezentujące długo oczekiwaną „szóstkę”. Jedna z nich jest bezpośrednim zrzutem ekranu z rozgrywki.
gry
Piotr Doroń
16 sierpnia 2010 17:36
Popularne pliki do pobrania do gry Heroes of Might and Magic V.
trainer Heroes of Might and Magic V - + 7 trainer - 2 sierpnia 2006
trainer Heroes of Might and Magic V - + 6 trainer - 25 maja 2006
trainer Heroes of Might and Magic V - v1.0.6 +2 Trainer - 22 września 2008
demo Heroes of Might and Magic V - PL - 27 kwietnia 2006
mod Heroes of Might and Magic V - New Creatures Framework v.3 - 16 lutego 2015
patch Heroes of Might and Magic V - v.1.0.5 – v.1.0.6 PL Collector's Edition - 19 października 2007
patch Heroes of Might and Magic V - v.1.0.4 – v.1.0.41 US download - 31 stycznia 2007
patch Heroes of Might and Magic V - v.1.0.4 US download - 10 listopada 2006
patch Heroes of Might and Magic V - v.1.0.5 – v.1.0.6 US download - 19 października 2007
patch Heroes of Might and Magic V - v.1.0.4 PL CD Standard - 10 listopada 2006
Wymagania sprzętowe gry Heroes of Might and Magic V:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 2.4 GHz, 1 GB RAM, karta graficzna 128MB (GeForce 3 lub lepsza), 2 GB HDD, Windows 2000/XP.
Lista dodatków do gry Heroes of Might and Magic V:
Dodatek
12 października 2007
Strategiczne
Drugie oficjalne rozszerzenie do wydanej wiosną 2006 roku piątej odsłony cyklu Heroes of Might and Magic, za której powstanie odpowiada doświadczone, rosyjskie studio Nival Interactive. Dodatek zatytułowany Dzikie Hordy (ang. Tribes of the East) wprowadza do rozgrywki kolejny epizod w toczącej się w świecie Ashan wojnie z demonami. Decydującą rolę w zakończeniu konfliktu odgrywają orkowie – brutalna i bezwzględna rasa wojowników, mająca na swych usługach również gobliny, cyklopów i potężne, latające poczwary zwane Pao Kai. Fabuła dodatku zawiera również liczne nawiązania do Dark Messiah of Might and Magic. Oprócz zestawu standardowych nowości oraz kampanii fabularnej, autorzy rozszerzenia przygotowali także 5 scenariuszy dla pojedynczego gracza oraz 10 map do rozgrywki wieloosobowej. Dodatkowo wszystkie jednostki w grze otrzymały prezent w postaci alternatywnego poziomu rozwoju.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatek
14 listopada 2006
Strategiczne
Pierwszy oficjalny dodatek do gry Heroes of Might and Magic V, opracowany przez rosyjskie studio Nival Interactive. Najważniejszą z nowości rozszerzenia zatytułowanego Kuźnia Przeznaczenia (ang. Hammers of Fate) jest nowa rasa krasnoludów, która aktywnie włącza się w konflikt targający światem Ashan. Wnosi ona do rozgrywki nie tylko swoje legendarne zdolności bojowe, ale także bogaty zestaw całkiem nowych zaklęć. Z krasnoludami związana jest kampania fabularna, na którą złożyło się 15 rozbudowanych misji, ale w grze znajdziemy także 5 pojedynczych scenariuszy oraz 10 map przeznaczonych do rozgrywki multiplayer. Zestaw nowości w Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia uzupełniają niedostępne wcześniej lokacje, budynki, jednostki i artefakty, a także szereg usprawnień wprowadzonych na podstawie sugestii fanów - np. karawany czy losowy generator map.
GRYOnline
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 9151 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3692 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Malwina Kalinowska
Recenzent GRYOnline.pl
2006.06.08
Ładna to gra. Mało kto patrzy już dziś na człon „Might & Magic” przez pryzmat inicjalnie związanej z nim serii cRPG. Liczą się już tylko Heroesi, i to nie bez powodu.
gutosaw
Ekspert
2023.06.30
+++Zróżnicowanie frakcji i balans ++Połączenie strategii, taktyki z odrobiną losowości ++Kampanie korzystają z różnic frakcji ++Dużo przydatnych zaklęć ++Zróżnicowane cele map ++Jednostki z aktywnymi zdolnościami ++Wyzwanie +Projekt miast i jednostek +Muzyka +Łatwe do utożsamienia się postaci +Syndrom „kolejnej tury” --Mało jednostek neutralnych --Zakończenie --Duchy --Zróżnicowanie mapy świata --Bardzo długie tury SI --Widoczne oszustwa SI - Zróżnicowanie artefaktów - Niektóre misje zależą zbytnio od początku -Balans pomiędzy zdolnościami -Czasem brakuje czytelności -Skąpe opisy zdolności
MarcinB323
Ekspert
2022.06.21
21-06-2022. Przeciętna gra w porównaniu do 3 znikł cały fun ze strategicznego rozgrywania walk ponad większość gry walczyłem szybkie walki bo były zbyt długie i nudnawe. Zarządzanie i rozwijanie bohaterów było spoko.
GeDo
Ekspert
2022.05.06
Bardzo dobra "nowa" odsłona Herosów,nowego wydawcy i innego producenta.Przejscie w pełne 3D mocno zmienia odbiór i klimat produkcji,gra sie niby podobnie ale odczucia poprzez całkowicie zmieniona grafike i kamere mocno sie roznią.Jednak nadal gra jest wciągajaca i posiada swoj specyficzny basniowy klimat.
1up
Ekspert
2019.08.28
Heroes of Might and Magic V to produkcja, która zafundowała mi naprawdę wyczerpujący osąd. Z początku za nic nie mogłem się przekonać i do gry podchodziłem trzykrotnie – gdzieś w okolicach premiery, parę lat później, no i teraz. Jak to się mówi, do trzech razy sztuka. Oto moja obserwacja. Plusy... Trójwymiarowe, animowane ekrany miast to majstersztyk i zdecydowanie najjaśniejsza strona produkcji. Przy akompaniamencie muzyki Paula Romero czuć wręcz patos. Większość utworów zachwyca swym pięknem. Towarzyszą temu przyjemne efekty dźwiękowe podczas eksploracji oraz heroiczne odgłosy na polu bitwy. Dobre wrażenie robią wszelkiego rodzaju animacje na mapie przygody i podczas batalii oraz efekty towarzyszące rzucaniu czarów. A propos zaklęć, moją uwagę zwrócił niebanalny podział magii. Dobrze pomyślane zostały także rozbudowa miasta oraz rozwój umiejętności bohatera. Talenty, zdolności i specjalizacja herosa czynią rozgrywkę bardziej urozmaiconą. Spodobała mi się taktyka rozstawiania wojsk, a zwłaszcza możliwość wystawiania tylko części rekrutów, co umożliwia ukrycie tych, których nie potrzebujemy w bitwie. Świetna opcja, gdy chcemy uchronić przed utratą cenne jednostki. Do tego szybka walka z możliwością powtórzenia i rozegrania jej po swojemu (zazwyczaj lepiej). Na pochwałę zasługuje dobrze zaprojektowany i przemyślany interfejs. Widać, że twórcy zgromadzili wszystkie mankamenty poprzednich odsłon i usprawnili niemal każdy aspekt nawigowania, m.in. uprościli proces rekrutacji stworzeń. Jednak największy mój przyjaciel to godny zaufania system autozapisu, który nieraz ratował skórę. Złego słowa nie mogę powiedzieć o fabule, gdyż ta nie dość że jest interesująca, to zawiera intrygi oraz miewa nieoczekiwane zwroty. Neutralne... Jednostki. Z jednej strony mamy kilka genialnie zaprojektowanych stworów, z uwzględnieniem ich rozmiarów i ciekawych zdolności specjalnych, z drugiej zaś większość kreatur wygląda paskudnie. Często ich portrety w ramach jednej frakcji są bliźniaczo podobne, co może dezorientować. Odpychająca z początku mangowa szata graficzna po pewnym czasie już tak nie przeszkadzała i szło się do tego przyzwyczaić. Nadrabia to wysoka ogólna jakość oprawy wizualnej. Minusy... Żałośnie słabiutkie cut-scenki oraz beznadziejny polski dubbing. Atrakcyjne z założenia scenariusze o zróżnicowanym tempie rozgrywki szybko okazywały się rozwlekłe i wręcz męczące. Za spore niedociągnięcie trzeba uznać niejasne założenia misji, które potrafią wprowadzić w błąd. Nieraz krążyłem po mapie nie wiedząc co jeszcze muszę zrobić, by cel został zrealizowany. No i zawsze po fakcie okazywało się to błahostką, o której nie raczono wspomnieć w opisie zadania. Co więcej, niektórych misji nie da się ukończyć w tradycyjny sposób, bo autorzy nie przewidzieli, że gracz może myśleć inaczej i wykonywać zadania w odmiennej kolejności. Innym mankamentem jest zauważalna niespójność historii z rozgrywką oraz idące za tym błędy w kampanii. Wspomnieć muszę moje rozczarowanie, gdy na okupione krwią doświadczenie narzucono limit, co pozbawia sensu jego gromadzenia. Tak samo nie wiem po co istnieją zaklęcia, skoro nie działają. Brak też opisu działania części artefaktów, które swoją drogą są po prostu słabe. Rozgrywce doskwiera miejscowa nieczytelność i utrudnione operowanie kursorem. Właściwe nacelowanie pod żądanym kątem na atakowaną jednostkę niekiedy graniczy z cudem. Tutaj też co jakiś czas wkrada się nieczytelność aren w 3D oraz nieporadność kamery filmowej w zbliżeniach. Mały, acz dokuczający szkopuł w postaci niewidocznego ustawienia sił wroga przed walką wbrew pozorom ma ogromne znaczenie taktyczne. Program stosuje dziwne kolejkowanie, gdzie najbardziej ofensywne kreatury wykonują akcję po 3 razy na turę (sic!), a przewidywane obrażenia podaje loteryjnie, a więc bywają mylne. W dodatku pasek inicjatywy jednostek nie nadąża za akcją. Programiści zaimplementowali kilka irytujących cech istot. Niektóre zostały stworzone chyba tylko po to, żeby denerwować Bogu ducha winnego gracza. Zaprawdę powiadam wam, starcia z magami są cholernie niesprawiedliwe. Inne też, ale te jakoś szczególnie zapadły mi w pamięć. Z rzeczy mniej przyjemnych zobowiązany jestem wymienić jeszcze puste scenerie na mapie przygody, nierówny poziom trudności, spamowanie sił wroga oraz ciągnące się misje. Słowem, wymęczyła mnie ta gra.Podsumowanie... Żeby było jasne, Heroes V to dobra gra. Posiada jednak masę bolączek, które sprawiają, że czas spędzony z dziełem Nival nie należał do najprzyjemniejszych. A o to głównie chodzi, prawda? Moja ocena – 6.5/10
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2021.11.12
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
Orzech
Ekspert
2019.01.04
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Jakub Błażewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.30
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (3 692)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
GeDo Konsul
Bardzo dobra "nowa" odsłona Herosów,nowego wydawcy i innego producenta.Przejscie w pełne 3D mocno zmienia odbiór i klimat produkcji,gra sie niby podobnie ale odczucia poprzez całkowicie zmieniona grafike i kamere mocno sie roznią.Jednak nadal gra jest wciągajaca i posiada swoj specyficzny basniowy klimat.
xDominik Centurion
Plakat z tej gry wisiał chyba pół mojego życia w pokoju XD. Sama gra bardzo przyjemna... Ale tylko na początku przygody z nią. Jakoś po latach nie mam ochoty do niej wracać bo czuje się nią przesycony. Jednak Heroes 3 jest królem serii nie bez powodu on po prostu ma w sobie magię nie do podrobienia.
zanonimizowany768165 Legend
Kiedyś sądziłem że to generyczna gra z generycznym stylem.
A potem zobaczyłem nowsze części.
https://www.reddit.com/r/HoMM/comments/yol097/homm5_artbook_by_olivier_ledroit/
Piesman Centurion
Nawet myślałem żeby to kupić... ale w porównaniu do III, czy nawet II ta grafika wygląda strasznie. Po prostu nie da się na to patrzeć:/.