Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 grudnia 2023, 12:52

RoboCop to wielki zwycięzca listopada, ale to ciężki czas dla polskiego rynku gier

Polska siła nie dopisała w listopadzie, mimo dwóch względnie dużych premier oraz paru drobniejszych sukcesów rodzimych gier.

Źródło fot. Starward Industries / 11 bit studios.
i

Październik był całkiem owocnym miesiącem dla gier wideo, także polskich. Sprawdziliśmy, czy listopad okazał się równie gorący dla rodzimych deweloperów i wydawców. A przynajmniej czy był na tyle ciepły, by „polska siła” rozgrzała graczy w chłodne jesienne wieczory.

Niezwyciężony RoboCop dokopał konkurencji

Chyba nikogo nie zaskoczy, że polskim hitem listopada był RoboCop: Rogue City. Dzieło studia Teyon nie tylko wzbudziło ogromne zainteresowanie (to największa premiera w historii firmy Nacon), ale też zyskało uznanie graczy (oraz recenzentów, choć ich zdaniem nie mamy do czynienia z tytułem wybitnym). Oczywiście nie jest to przebój na miarę Cyberpunka 2077, ale i tak deweloper ma powody do zadowolenia.

Ważną premierą niewątpliwie był także Niezwyciężony, również ciepło przyjęty na Steamie i podobnie oceniony jak RoboCop: Rogue City. Niemniej debiutancki projekt studia Starward Industries nie był tak popularny jak gra zespołu Teyon, co raczej nie dziwi (choćby z uwagi na gatunek – przygodowy thriller raczej nie ma szans z FPS-em). Nie był to też sukces finansowy dla firmy 11 bit studios, przynajmniej jak dotąd.

Poza tym spora część miesiąca upłynęła pod znakiem konwersji gier na nowe platformy, czy to tegorocznych, czy też znacznie starszych. Z premierowych gier względny sukces na pecetach odniosły dwa tytuły, które opuściły wczesny dostęp: Achilles: Legend Untold (gra ukazała się też na konsolach) oraz Death Roads: Tournament (debiutujące wraz z grą planszową Death Roads: All Stars). Zainteresowanie wzbudził także darmowy prolog Disco Simulator.

RoboCop to wielki zwycięzca listopada, ale to ciężki czas dla polskiego rynku gier - ilustracja #1
Niezwyciężony chyba nie do końca zasłużył na swój tytuł. Źródło: Starward Industries / 11 bit studios.

Wypada też wspomnieć o Blokach – darmowej grze edukacyjnej, która ukazała się na Steamie 30 listopada, choć nieco wcześniej można było ją pobrać z oficjalnej strony internetowej. Nie jest to projekt komercyjny (produkcja rozpoczęła żywot jako praca dyplomowa architekta Bartosza Seiferta) i na razie nie zyskał większego rozgłosu, nawet w Polsce, a tym bardziej poza jej granicami. Dlatego obecnie nie sposób mówić o jego odbiorze, aczkolwiek do sprawy możemy wrócić przy okazji grudniowego podsumowania.

RoboCop to wielki zwycięzca listopada, ale to ciężki czas dla polskiego rynku gier - ilustracja #2

Polskie premiery gier w listopadzie 2023 roku.Źródło: własne.

Historia, PRL i lata 90.

Listopad może i nie przytłoczył nas nowymi grami z Polski, ale rodzimi deweloperzy wcale nie próżnowali. Przez ostatnie 30 dni pojawiło się sporo wieści, wliczając w to:

  1. Zapowiedzi i daty premier, m.in. OHV, Against The Storm, Destroyer: The U-Boat Hunter, Our Life On Water, Security Guy, The Inquisitor, The Thaumaturge (debiut opóźniony), Laysara: Summit Kingdom (takoż) oraz Lotników;
  2. aktualizacje do takich gier jak Dying Light 2: Stay Human, Forever Skies, SimRail: The Railway Simulator, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Green Hell, Dark Envoy, Dungeons of Amber Griffin, Deadlink, DeltaV: Rings of Saturn, Bang-On Balls: Chronicles, J-Jump Arena, Niezwyciężony, Skinny and Franko: Fists of Violence oraz Space Mechanic Simulator;
  3. wersje demo Fumes oraz gier 11 bit studios;
  4. nowe materiały z m.in. ExeKiller, Dungeons of the Amber Griffin, Against the Storm, Paranoid, House Flippera 2, Destroyer: The Uboat Hunter, Blood West, Winter Survival, Frostpunka 2;
  5. doniesienia o sprzedaży Witchfire, Gamedeca, Medieval Dynasty, Ghostrunnera 2 oraz dodatku Cyberpunk 2077: Widmo Wolności.

Prócz tego dowiedzieliśmy się, że to gracze częściowo wybiorą zawartość kolejnych aktualizacji Forever Skies, a w Dying Light 2: Stay Human zorganizowano crossover z For Honor. Z kolei People Can Fly jest w trakcie rewizji swojej wysokobudżetowej produkcji, którą niegdyś miała wydać firma Take-Two Interactive

Rzecz jasna, miesiąc na polskim rynku nie mógł upłynąć bez CD Projektu. Firma wystartowała z serią filmów na temat uniwersum Cyberunka 2077, zawarła ugodę z rzekomo zawiedzionymi inwestorami oraz mimochodem wspomniała o nowych grach.

Polskie gry na giełdzie

W październiku odnotowaliśmy, że polscy deweloperzy nie mieli większych sukcesów na giełdzie. Niestety, ten trend nadal był aktualny w listopadzie, mimo okazjonalnych wahań na korzyść rodzimych spółek. Szczególnie mocno ucierpiało CI Games (zwłaszcza ostatniego dnia) oraz People Can Fly (po „zawieszeniu” premiery Projektu Dagger w 2025-2026 roku). Dalsze spadki odnotowało też Creepy Jar.

11 bit studios też zaliczyło spadek po debiucie Niezwyciężonego, ale w drugiej połowie listopada firmie udało się częściowo nadrobić straty (czego nie można powiedzieć o Starward Industries). Tradycyjnie powodów do narzekań nie ma Artifex Mundi (które podwoiło przychody i zyski za pierwsze trzy kwartały obecnego roku fiskalnego), ale i CD Projekt w końcu zyskał dzięki udanej premierze Widma wolności.

RoboCop to wielki zwycięzca listopada, ale to ciężki czas dla polskiego rynku gier - ilustracja #3
Cyberpunk 2077 nadal pomaga CD Projektowi. Źródło: Grupa CD Projekt.

Polskie gry – grudzień 2023

Grudzień nie przyniesie ze sobą równie głośnych co dwa ostatnie miesiące. Z jednym wyjątkiem, bo przed nami premiera House Flippera 2, który przecież jest kontynuacją wielkiego hitu Steama, z opiniami od ponad 80 tysięcy użytkowników.

Z innych tytułów wartych uwagi (i nie przesuniętych na kolejny rok) wypada wspomnieć o Blood West (wychodzącym z wczesnego dostępu), horrorze Paranoid, Against the Storm, Destroyer: The UBoat Hunter, Stargate: Timekeepers oraz Lotnikach. A także o ostatecznym wydaniu Cyberpunka 2077, który najwyraźniej będzie rzucał cień na polską branżę aż do premiery nowej gry studia CD Projekt RED.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej