Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 listopada 2023, 19:49

Nad Wiedźminem 4 pracuje już prawie 400 osób, Cyberpunk Phantom Liberty mocno poprawił finanse CDP

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty mocno przyczynił się do dobrych wyników finansowych Grupy CD Projekt w trzecim kwartale 2023 roku. Z raportu dowiedzieliśmy się także, że nad Wiedźminem 4 pracuje już prawie 400 osób.

Źródło fot. CD Projekt Red.
i

Grupa CD Projekt opublikowała dziś raport finansowy za trzeci kwartał 2023 roku fiskalnego, tj. za okres od lipca do września. Przede wszystkim polska firma pochwaliła się dobrą sprzedażą dodatku Phantom Liberty do Cyberpunka 2077 – do ostatniego weekendu rozszedł się on w liczbie 4,3 mln egzemplarzy (tydzień po premierze były to 3 mln). Oznacza to, że mniej więcej co piąta osoba posiadająca grę w wersji na PC, PS5 lub XSX/S kupiła rozszerzenie.

Ponadto przytoczono dane ze Steama, mówiące, że:

  1. z ok. 1300 recenzji, które gracze wystawili Phantom Liberty w ostatnich 30 dniach, te pozytywne stanowią aż 92%;
  2. takim samym odsetkiem – przy prawie 11 tys. świeżych opinii – cieszy się „podstawka” (w sumie ma ona ponad 683 tys. recenzji, z czego przychylnych jest 81% – dzięki staraniom studia CD Projekt Red gra sporo zatem zyskała w oczach pecetowej społeczności).

Nominacje i nagrody

Nie omieszkano również wspomnieć o dwóch zdobytych statuetkach na gali Golden Joystick Awards 2023 – za najlepszy dodatek i trailer – oraz pięciu nominacjach przyznanych przez jury gali The Game Awards 2023, która odbędzie się w nocy z 7 na 8 grudnia (polskiego czasu). Phantom Liberty ma szansę zgarnąć trzy nagrody – w kategoriach „najlepsza narracja”, „najlepszy występ aktorski” (Idrisa Elby jako Solomona Reeda) oraz „głos graczy” – a Cyberpunk 2077 dwie („najlepsze wsparcie społeczności” i „najlepiej rozwijana gra”).

Prawie 400 osób pracuje nad Wiedźminem 4

Niemniej nie samym „Cyberem” stoi Grupa CD Projekt. Z przedstawionego w raporcie wykresu wynika, że Project Orion – czyli sequel Cyberpunka 2077 – rozwija obecnie zaledwie garstka deweloperów. Pozycja ta nie ma nawet osobnej kategorii w legendzie – należy założyć, że została ona zakwalifikowana do „pozostałych projektów”, nad którymi pracuje mniej niż 10 osób.

Uwaga Grupy CD Projekt jest bowiem skoncentrowana na kolejnej grze z serii Wiedźmin. Od października Project Polaris – bo tak brzmi tytuł roboczy owej produkcji – rozwija ok. 50% deweloperów, podczas gdy w lipcu robiło to 35–40% zatrudnionych przez firmę twórców, a w kwietniu ok. 27%.

Biorąc pod uwagę, iż – przeliczając na osoby – w ostatnim z wymienionych okresów było to blisko 200 deweloperów, a w przedostatnim niespełna 250, obecnie ich liczba wynosi prawie 400. Można zatem powiedzieć, że praca nad nowym Wiedźminem idzie pełną parą (zapowiadano to już w zeszłym roku).

Nad Wiedźminem 4 pracuje już prawie 400 osób, Cyberpunk Phantom Liberty mocno poprawił finanse CDP - ilustracja #1

Źródło: CD Projekt.

CD Projekt na plusie

Ponadto warto przytoczyć kilka liczb, które dużo mówią o obecnej sytuacji finansowej Grupy CD Projekt:

  1. w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. wypracowała ona 442,68 mln zł przychodu – to o 80% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.;
  2. zysk netto firmy wyniósł zaś 202,86 mln zł i jest aż o 105% większy niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku;
  3. niewątpliwie duża w tym zasługa Cyberpunka 2077: Phantom Liberty – sugeruje to fakt, że 382,04 mln zł przychodu i 195,26 mln zł zysku zapewniło spółce studio CD Projekt Red;
  4. swój udział w sukcesie ma również GOG – nasza rodzima platforma dystrybucji cyfrowej wygenerowała 83,7 mln zł przychodu, co, po odliczeniu kosztów ich uzyskania, daje 7,59 mln zysku netto (poprzedni rok również był dobry dla GOG-a, ale nie aż tak).

Wyniki Grupy CD Projekt po trzecim kwartale 2023 roku podsumował w poniższym filmie Piotr Nielubowicz, dyrektor ds. finansowych.

  1. Recenzja Cyberpunk 2077: Phantom Liberty – znowu to zrobili
  2. Cyberpunk 2077: Phantom Liberty – poradnik do gry

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej