Data wydania: 23 września 2014
Osadzona w realiach średniowiecza strategia czasu rzeczywistego (RTS) stanowiąca kontynuację hitu z 2002 roku. W Stronghold: Crusader II gracze ponownie mają okazję wcielić się w role dowódców wojsk walczących na Bliskim Wschodzie w okresie krucjat krzyżowych.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Stronghold: Crusader II to strategia czasu rzeczywistego, będąca kontynuacją tytułu z 2002 roku autorstwa brytyjskiego studia FireFly, które zapoczątkowało serię Stronghold (w Polsce znaną jako Twierdza).
W Stronghold: Crusader II po raz kolejny wcielamy się w dowódcę wojsk na Bliskim Wschodzie w epoce krucjat. Stając po stronie zachodniego rycerstwa bądź sił arabskich, zarządzamy zamkami, odpieramy ataki i przeprowadzamy działania wojenne zakrojone na dużą skalę. Podobnie jak w poprzedniej odsłonie serii, musimy opanować wiele elementów zarządzania tytułową twierdzą. Jest to związane, na przykład, z koniecznością wyżywienia ludności i rycerzy, odpowiedniego ich wyposażenia itp.
Tytuł rozbudowuje wiele elementów znanych z pierwszej części. I tak stawiamy czoło inteligentniejszym przeciwnikom, walczymy na nowych mapach, korzystając przy tym z wprowadzonych przez studio FireFly dodatkowych pułapek, jednostek i planów zamków. Te ostatnie zostały wykonane na bardzo dużą skalę, przez co oblężenia nabrały monumentalnych rozmiarów. W części drugiej zadbano o to, by fortyfikacje, w tym mury, wieże, bramy oraz elementy zabudowy twierdzy, stawiano bez jakichkolwiek problemów, wynikających czy to z silnika gry czy topografii terenu.
Frakcje Krzyżowców i Arabów otrzymały po dziesięć nowych jednostek, a każda z nich wyposażona została w pasywne i aktywne zdolności specjalne. Wśród nowych typów jednostek znaleźli się m.in.: krzyżowiec, uzdrowiciel, derwisz, zabójca, konny łucznik oraz nadzorca niewolników.
Stronghold: Crusader II jest napędzany przez nowy silnik graficzny. Oprawa wizualna obfituje w wiele szczegółów i efektów, a gra może się pochwalić rozbudowanym systemem fizyki. Dodano również możliwość swobodnego obrotu kamery oraz poprawiono interfejs użytkownika.
Gra umożliwia graczom wspólne zarządzanie zamkiem w dwuosobowym trybie kooperacji. Kontrolują oni jeden zamek, dzieląc między siebie obowiązki. Jeden z graczy zajmuje się stroną ekonomiczną, drugi zaś militarną. Komunikacja pomiędzy nimi odbywa się za pomocą czatu głosowego zintegrowanego z serwisem Steam.
Uczestnicy zabawy dzielą wspólną pulę zasobów pomiędzy kontrolowane przez siebie aspekty gry. Znajduje się w niej m.in. drewno, płody rolne i zwierzęta. Aspekty ekonomiczny i militarny są na tyle rozbudowane, że decyzja co do właściwego podziału dóbr nigdy nie jest oczywista.
Autor opisu gry: Grzegorz Ferenc
Platformy:
PC Windows
Producent: Firefly Studios
Wydawca: Firefly Studios
18GIER
Cykl strategii czasu rzeczywistego (RTS) w realiach średniowiecza, znany w Polsce pod tytułem Twierdza. Marka Stronghold została stworzona przez zespół Firefly Studios, który od początku sprawuje pieczę nad jej rozwojem.
Recenzja GRYOnline
Stwierdzam z pełną mocą, że Twierdza Krzyżowiec II jest produktem bardzo udanym. Różnica pomiędzy najnowszą produkcją Firefly a jej poprzedniczką jest miażdżąca. Krzyżowiec II to tak naprawdę „jedynka”, ale w totalnie zmodernizowanej oprawie Twierdzy 3 i nie jest to nic złego. Co prawda kampania mogłaby być lepsza, interfejs ładniejszy, a grafika efektowniejsza, ale nikt mi nie powie, że produkt ten nie może godnie przejąć schedy po znakomitym pierwowzorze.
Aktualizacja: 21 października 2014
W poradniku do gry Twierdza: Krzyżowiec II znajdziesz wiele informacji przydatnych dla każdego stratega. Poradnik zawiera opis przejścia kampanii, różnice między nacjami, porady dotyczące budowy twierdz czy informacje na temat aspektów ekonomicznych gry.
25 grudnia 2020
Steam Winter Sale trwa, a my wybraliśmy dla Was najlepsze gry dostępne do kupienia za grosze. Górną granicę ustawiliśmy na 20 złotych i zapewniamy, że jest w czym wybierać.
7 listopada 2013
Twórcy z Firefly Studios kilkukrotnie próbowali powtórzyć sukces pierwszej Twierdzy oraz Krzyżowca, ale nigdy im się to nie udało. Jak będzie tym razem?
13 sierpnia 2013
Po ponad dziesięciu latach powraca Twierdza: Krzyżowiec. Czy ekipie Firefly uda się powtórzyć sukces nadal grywalnej części pierwszej i zrehabilitować się po nieudanej trzeciej Twierdzy?
Gra strategiczna Twierdza: Krzyżowiec II z 2014 roku doczekała się premiery dwóch dodatków oraz kolejnego patcha, który wprowadził usprawniania związane z pracami robotników.
gry
Kamil Zwijacz
27 grudnia 2015
Dziś piszemy o zapowiedzi pecetowej wersji gry jRPG Tales of Symphonia, premierze DLC Supremacy do Call of Duty: Advanced Warfare na PC, PS3 i PS4, dodatku i łatce do strategii Twierdza: Krzyżowiec II oraz nowej promocji Humble Weekly Bundle, oferującej m.in. niedawno wydane Sunset. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
3 lipca 2015
Dzisiaj na całym świecie oficjalnie zadebiutowała gra strategiczna Twierdza: Krzyżowiec II. Produkcja zespołu FireFly Studios ukazała się w naszym kraju w polskiej wersji językowej za sprawą firmy Licomp Empirical Multimedia.
gry
Marcin Skierski
23 września 2014
Prace nad Twierdza: Krzyżowiec II zostały ukończone, a gra zyskała status gold. Nic nie powinno już zatem zagrozić premierze, którą ostatecznie zaplanowano na 23 września. W oczekiwaniu na grę warto rzucić okiem na nowy dziennik dewelopera przedstawiający Wilka, wymagającego dowódcę z ciężkim charakterem.
gry
Łukasz Szliselman
11 września 2014
Studio FireFly poinformowało, że premiera gry Twierdza: Krzyżowiec II została opóźniona o trzy tygodnie – RTS zadebiutuje 23 września 2014 roku. Ponadto wyszło na jaw, że w naszym kraju tytuł wyda firma Licomp Empirical Multimedia, która przygotuje polską wersję językową.
gry
Krzysztof Mysiak
22 sierpnia 2014
Studio FireFly ujawniło minimalne wymaganie sprzętowe gry Twierdza: Krzyżowiec II, czyli pecetowej strategii, która trafi do sprzedaży we wrześniu tego roku.
gry
Adrian Werner
11 lipca 2014
Diuk de Puce, szerzej znany jako Szczur, wystąpi jako jeden z przeciwników gracza w nadchodzącym RTS-ie Twierdza: Krzyżowiec II. Twórcy gry przygotowali filmik, w którym przedstawiają tego adwersarza i opowiadają o tym, czego można się po nim spodziewać.
gry
Michał Jodłowski
30 czerwca 2014
Podczas targów E3 Nick Tannahil, kierownik ds. marketingu studia Firefly, zaprezentował ponad 30-minutowy gameplay z gry Twierdza: Krzyżowiec II. Omówił on wszystkie ważniejsze elementy rozgrywki. Kevin VanOrd, redaktor serwisu Gamespot, przeprowadził także wywiad z Paulem Harrisem, starszym producentem Twierdzy: Krzyżowiec II.
gry
Michał Jodłowski
13 czerwca 2014
Studio FireFly poinformowało, że strategia Twierdza: Krzyżowiec II ukaże się 2 września 2014 roku. W planach jest jedynie wersja pecetowa i produkcja wymagać będzie aktywacji na Steamie.
gry
Adrian Werner
28 maja 2014
Twórcy strategii Twierdza: Krzyżowiec 2 opublikowali nowy trailer produkcji. Film skupia się na przedstawieniu możliwości rozgrywania pojedynczych scenariuszy i walki z komputerowym AI jak i żywymi przeciwnikami.
gry
Michał Kułakowski
29 marca 2014
Popularne pliki do pobrania do gry Twierdza: Krzyżowiec II.
Wymagania sprzętowe gry Twierdza: Krzyżowiec II:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.6 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 4 GB HDD, Windows XP/Vista/7/8.
Lista małych dodatków do gry Twierdza: Krzyżowiec II:
DLC The Templar and The Duke 1 lipca 2015
DLC The Emperor and The Hermit 13 maja 2015
DLC Invasions 23 kwietnia 2015
DLC The Princess and The Pig 20 marca 2015
Średnie Oceny:
Średnia z 8 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1510 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 12078 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Konrad Kruk
Recenzent GRYOnline.pl
2014.09.26
Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.
gutosaw
Ekspert
2020.12.23
++ Możliwość wykorzystania przewagi terenowej + Satysfakcja płynąca z rozbudowy włości + Dobrze wykonane zarządzanie surowcami + Dość duża swoboda w rozbudowie + Targowisko z automatyzacją zakupów i sprzedaży + Zróżnicowane jednostki - - - Blokujące się jednostki - - - Przeciwnik nie posiada taktyki oraz inteligencji - - Mało różnorodne misje - - Spichlerz oraz magazyn są mało czytelne i rozbudowane - - Brzydka i niezbyt czytelna grafika - - Kampanie fabularne są krórkie, nudne i nierozbudowane - - Błędy w budowaniu - - Skrypty, które biorą priorytet ponad działania gracza - Sterowanie
game _hunter
Ekspert
2014.10.29
Spodziewałem się, że Crusader 2 będzie na poziomie jedynki albo chociaż niewiele słabszy, natomiast ta część poległa totalnie. Nie ma sensu czepiać się grafiki, ale optymalizacja jest fatalna. Dzwieki i muzyka zerznieta z poprzednika. System walki o wiele gorszy - dosyć często jednostki się zacinają albo atakują nie tych co trzeba, a niekiedy łucznik zadaje wieksze obrazenia niz cieżka piechota. Skirmish rownież niedopracowany. To co w jedynce dzialalo swietnie, tworcy postanowili zmienić na o wiele gorsze. Jednym słowem wielkie rozczarowanie.
Norbert Jędrychowski
GRYOnline.pl Team
2014.09.29
Od wydania pierwszego Krzyżowca upłynęło już 12 lat. Czy teraz część druga okazała się godną następczynią cenionego pierwowzoru?
wwad
Ekspert
2014.09.25
Muszę przyznać że gra jest bardzo dobra :) Bardzo podobna do pierwszej odsłony krzyżowca ;] Twierdzę buduje się fajnie, jest dużo miejsca i trzeba się chwilkę zastanowić na pauzie bo wróg nie odstępuje i nęka nas regularnie i szybko :) Ekonomia jest bardzo fajnie zrobiona jak się umie grać :) Co do balansu wojsk się nie wypowiem bo za krótko grałem.Jak ktoś narzeka na grafikę to powinien się nauczyć obsługiwać swój komputer albo zmodernizować sprzęt ja jedynie mogę się minimalnie przyczepić do AA reszta jest ok testury są czyściuteńkie na ultra piasek nawet widać ziarnisty, całość wykonania bardzo ładna. Jak komuś się na mocnym sprzęcie tnie to proszę iść do sklepu po oryginał bo nie wieżę w to że takowy posiadacie :)Muzyka fajna. Na początku miałem mieszane uczucie co do filmików władców ale jakoś z czasem klimatyczne to nawet jest jedynie za często powtarzają to samo ;]Gra zasługuje na 8.5 ale ode mnie ma 10 bo wielu ją nie słusznie ocenia to tak dla równowagi ;]UP-> : To masz multi i potyczki :) Jak Ci było tak spieszno to twoja strata tą grą trzeba się delektować budową a nie spieszyć to nie jest typowa strategia :)
Czerwony07
Gracz
2021.02.01
Jestem mocno zaskoczony tak wysokimi ocenami Crusadera 2. Stylistycznie jest całkiem ładny, ma kilka nowych ciekawych jednostek oraz machin oblężniczych. Ogólnie na pierwszy rzut oka odświeżona genialna jedynka ze starymi rozwiązaniami i paroma nowościami. Jednak im dalej w las, tym przyjemność z zabawy mniejsza. Nie wiem jak jest w multi bo jestem graczem solowym ewentualnie hot seatowym ale zabawa z komputerem jest wręcz toporna i frustrująca. Mury i wieże są jak by papierowe. Zdecydowanie za łatwo ulegają destrukcji. Jednostki sojusznicze na wieżach padają jak muchy. Wszystko jest nieprawdopodobnie drogie. No i przede wszystkim to co w nowej ekonomii nie podoba mi się najbardziej to ceny na targu. W starszych odsłonach, po przekroczeniu pewnej ilości surowców, mogliśmy je sprzedać po bardziej opłacalnych cenach. Tak więc ich zbieranie i magazynowanie miało jakiś sens. Teraz tak naprawdę opłaca się sprzedawać tylko kamień, żelazo i drewno. Może coś jeszcze. Jeśli mamy mapę z ograniczonym dostępem do tych surowców, no to jesteśmy niestety skazani na same podatki. Owszem, może i to wymaga więcej zmysłu taktycznego, innego podejścia do rozbudowy dla każdej mapy ale strategicznie robi się sztywno.
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2017.10.19
Ocena STEAM
W większości pozytywne (12 078)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
37% rekomendacji (12)
CGMagazine
Doug Mercer
PC Gamer
Dan Griliopoulos
gameranx
Yesika Reyes
GameSpot
Jeremy Signor
Game Revolution
Paul Tamburro
zielonakrowa Legionista
Nie wiem o jakiej grze mówisz, ale na pewno nie o stronghold crusader 2. Nie ma możliwości włączenia silniejszych czy słabszych murów. Jeśli znasz nazwę moda, który to wprowadza, to napisz.
https://steamcommunity.com/app/232890/discussions/0/613936673559035528/
Kubek_145 Legionista
Całkiem ok, ale nie czułem tego klimatu co przy przechodzeniu kampanii w jedynce :S
Xarthras Centurion
A i do tego błędy - nawet setka ludzi może upchnąć się w jednym polu, albo zablokować się na niewidoczynych przeszkodach. A to jak blokują się asasyni na murach sprawia, że są praktycznie bezużyteczni.
Xarthras Centurion
Całkiem fajna gra, czuję się jak 15 lat temu, gdy grałem w Twierdzę. Ale niestety jest trochę gorsza.
+ spieszanie rycerzy
+ obsadzanie wozów bojowych
+ nie można budować wież daleko od własnego zamku (w jedynce czasem oszukiwałem budując wieżę tuż przed siedzibą wroga i zabijając mu od razu chłopów)
+ sporo nowych jednostek
+ racje piwa/mszy
+ nowi wrogowie
- papierowe mury
- nie można wprowadzić wojska na wrogie mury (nie ma drabin ani wież oblężniczych)
- nie ma fos (dlaczego?)
- w mieście nie ma zwykłych ludzi
- dalej gra Arabami i krzyżowcami jest identyczna
- słaba płynność