03 - Przebudzenie | Opis przejścia SOMA
Aktualizacja:
03 - Przebudzenie

Etap rozpoczyna się od pobudki w znanym ci z poprzedniej misji fotelu. W pomieszczeniu panują egipskie ciemności, lecz można (i trzeba) temu łatwo zaradzić - po przeciwnej stronie pomieszczenia, praktycznie na wprost ciebie znajdziesz świecącą na czerwono skrzynkę z bezpiecznikami. Podejdź do niej, odchyl drzwiczki i przeciągnij dźwignie - po kilku sekundach w pomieszczeniu zapali się światło, a ty będziesz w stanie dokładniej się rozejrzeć.
Omnitool

W pomieszczeniu znajdują się dwa terminale, jeden (Omnitool Chip Installer) położony przy przeciwległej ścianie w stosunku do skrzynki z bezpiecznikami, a drugi przy fotelu, przy którym obudził się bohater. Oba są w tym momencie dla ciebie niedostępne, lecz zapamiętaj lokalizację pierwszego terminala, gdyż niedługo się przyda. Wyjście z pomieszczenia jest zablokowane - złap leżącą przy terminalu gaśnicę i wykorzystaj ją, poprzez odpowiednie ruchy myszką, by wybić szybę znajdującą się na lewo od zamkniętych drzwi.

Po wybiciu szyby, wyrzuć gaśnicę i wyskocz przez utworzone przejście. Podejdź z drugiej strony zablokowanych wcześniej drzwi i zdejmij z nich blokadę, przeciągając wajchę - teraz możesz je po prostu otworzyć, wchodząc w interakcję z żółtym przyciskiem. Przejdź kawałek korytarzem, aż dojdziesz do rozdroży - stąd dostęp masz do przejścia na lewo, na wprost i na prawo. Przejście na prawo jest zablokowane, więc udaj się w lewo. Na ścianie, tuż obok wejścia do pomieszczenia z szyldem "Break Room" jest terminal, który pozwala na transfer danych (Data Buffer - szczegóły w rozdziale "Porady"). Aktywuj go, wysłuchaj i wróć na rozdroże, gdyż ani w tym pomieszczeniu, ani w toalecie znajdującej się naprzeciw nie ma nic do zrobienia.

Stąd udaj się na wprost, a następnie skieruj się do drzwi po prawej stronie - ściągnij z nich blokadę, otwórz za pomocą pomarańczowego przycisku, a następnie wejdź do środka. Przejdź do dalszej części pomieszczenia, gdzie czeka na ciebie robot, na którym wykonać możesz kolejny transfer danych - poznasz go po iskrach wydobywających się z wiszącego korpusu. Usłyszysz huk dochodzący z korytarza - przygotuj się, bo od tego momentu w grze pojawi się realne zagrożenie, w postaci wrogów.

Wyjdź z pomieszczenia, by gra poinformowała cię o możliwości wychylania się zza rogu (lean) - od tego momentu bardzo często będziesz z tego korzystać, gdyż wrogowie będą mieć większy problem, by cię dostrzec, niż gdyby bohater nagle wyleciał zza rogu. Udaj się teraz korytarzem w prawo, przez nowo otwarte przejście, a następnie prosto przed siebie - nie ma tutaj nic do zebrania, czy przeczytania, a korytarz prowadzi w jednym kierunku.

Gdy w pomieszczeniu wyłączy się światło, dostaniesz informację o kolejnym "mechanizmie" rozgrywki - kucaniu i poruszaniu się "na kucaka". Jak nietrudno się domyślić, w takiej pozycji jesteś znacznie lepiej ukryty, poruszasz się ciszej i wrogowie muszą być bardzo blisko ciebie, by cię w ogóle usłyszeć - biegając wszędzie sprintem będziesz słyszalny z kilkunastu metrów, nieustannie ściągając na siebie uwagę. Podejdź do pobliskich drzwi (zlokalizujesz je po czerwonym świetle), zdejmij blokadę i je otwórz.

Gdy już ockniesz się po kontakcie z wrogiem, wejdź do środka i odczekaj krótką chwilę, by bohater zebrał się do kupy, a ekran przestał pulsować. Jest to element doskonale znany chociażby z serii Call of Duty i poprzednich gier studia - z każdym kontaktem z wrogiem (bądź niektórymi elementami otoczenia, jak prąd) bohater otrzymuje określoną ilość obrażeń, sygnalizowaną przez widoczne w tym momencie na ekranie pulsowanie. Oberwać można do kilku razy, po czym bohater zostaje zabity - na szczęście zdrowie regeneruje się automatycznie, wystarczy po prostu dać bohaterowi moment na wytchnienie.

Gdy wszystko (w miarę) wróci do normy, skieruj się w stronę stołu, usytuowanego w rogu pomieszczenia. Znajdziesz tam nową zabawkę, Omnitool. Jego działanie poznasz w dalszej części gry, jednakże służy on po prostu jako uniwersalny klucz - z pomocą tego urządzenia będziesz w stanie otwierać normalnie niedostępne przejścia. Tuż obok narzędzia znajdziesz także kartę, która opisuje jego działanie - aktywuj ją, a następnie przerwij interakcję.
Rozbudowa Omnitoola

Wróć teraz do pomieszczenia, w którym rozpoczęła się twoja przygoda na tym etapie - do terminala zwanego "Omnitool Chip Installer". Po dotarciu na miejsce, włóż Omnitool do specjalnego gniazda po lewej stronie terminala - przypomina trochę czytnik kart płatniczych. Poczekaj aż system się załaduje, a następnie aktywuj terminal. Wybierz opcję "Omnitool", a następnie "Unlock Tool Box", po czym wyjdź z terminala.

Na lewo od gniazda, w które wsadzony został Omnitool otworzyła się skrytka, w której są specjalne karty rozszerzeń (Chip) do wspomnianego narzędzia - zbierz jeden z nich (można tylko jeden) wchodząc z nim w interakcję, wsadź go w Omnitool (ponownie za pomocą klawisza interakcji), a następnie wróć do terminala. Wybierz opcję "Manage Tool Chip", a następnie przycisk "Update". Po kilku sekundach Omnitool zostanie rozbudowany i będzie trzeba wyciągnąć go z terminala.

Urządzenie zostało zaktualizowane, z czego skorzystasz już niedługo. W pomieszczeniu, przy fotelu, znajduje się jeszcze jeden terminal - możesz przeczytać tam kilka wiadomości. Wyjdź z pomieszczenia i udaj się z powrotem do drzwi pomieszczenia, w którym był Omnitool. Skieruj się korytarzem na wprost od drzwi, w których uderzył cię wróg, omiń kable, by nie raził cię prąd, a następnie zbiegnij schodami na lewo (zignoruj przejście po prawej stronie - to skrót do sali z fotelem), by dotrzeć do zamkniętego przejścia.

Do otwarcia drzwi wymagany jest Omnitool (panel kontrolny takich drzwi posiada napis "Swipe Omnitool"), z rozszerzeniem (Tool Chip), który niedawno wpadł w twoje ręce. Aktywuj panel kontrolny i wejdź do tunelu, by podziwiać widoki. Na stole po prawej stronie znajdziesz cztery fotografie, którym można się przyjrzeć, a po przeciwnej stronie panel z transferem danych. Nie ma tu już nic więcej, więc jeśli masz już dość wpatrywania się w ocean, przejdź na drugą stronę tunelu. Idź przed siebie, aż dotrzesz do zamkniętego pomieszczenia.

By przejść dalej, aktywuj przycisk przy drzwiach, co porazi bohatera prądem i wyłączy zasilanie. Następnie zbliż się do dziwnej narośli, do której prowadzi przewód z wspomnianego przycisku i wejdź z nią w interakcję. Teraz pozostaje tylko wcisnąć przycisk na lewo od narośli, a następnie wdrapać się do tunelu wentylacyjnego. Czołgaj się przez tunel aż dojdziesz do rozdroży - skręć tutaj w lewo, następnie w prawo, a po tym podążaj przed siebie, aż dojdziesz do wyjścia. Są tutaj także inne tunele (łącznie 4), jednak wszystkie są zamknięte.

Znajdujesz się teraz w stacji kontroli (Station Control). Idź przed siebie, aż dojdziesz do robota leżącego na ziemi, z którym można wejść w interakcję - tuż obok niego jest przycisk, który w tym momencie jest nieaktywny (świeci się na czerwono). By go odblokować, musisz wydrzeć dwa kable, które wychodzą z robotą i wpięte są do komputera - wciśnij na nich klawisz interakcji i przeciągnij kursorem, by je wyciągnąć. Po wydarciu ich obu aktywuj żółty przycisk, a następnie zbliż się do monitora na prawo od niego. Pod nim znajdują się trzy przyciski - wciśnij najpierw lewy, odczekaj aż na monitorze zapełni się górny pasek, następne wduś środkowy, ponowie poczekaj na zapełnienie paska, a na koniec wciśnij ostatni przycisk.
W drodze do Comm Center

Po kilkunastu sekundach powinien aktywować się reaktor, a krótko po tym radio, przez które rozmowę nawiąże z tobą nieznana ci osoba. Podczas konwersacji dowiesz się, że musisz dostać się do stacji komunikacji (Comm Center), która znajduje się na wyższym piętrze. Gdy rozmowa dobiegnie końca, zbliż się do drzwi dzielących cię od reaktora, otwórz je i udaj się przed siebie, aż dotrzesz do drabiny, po której musisz zejść na dół.

Gdy bohater pozbiera się z ziemi, skryj się szybko za osłoną, gdyż z przeciwnego rogu pomieszczenia nadciąga pierwsze realne zagrożenie w grze, w postaci robota przypominającego Big Daddy'iego z serii Bioshock. Unikaj z nim kontaktu, gdyż jest on nastawiony wrogo i bardzo szybko pośle cię do piachu. Na szczęście wróg nie wie gdzie jesteś, więc po prostu poczekaj, aż się trochę oddali, a następnie wbiegnij po schodach na lewo od przejścia, z którego wyszedł (1 na zdjęciu powyżej). Przekręć zawór, a gdy ten się oderwie wbiegnij do wspomnianego przejścia (2 na zdjęciu powyżej)i poczekaj, aż wróg przestanie cię szukać.

Gdy usłyszysz, że robot się oddali, wyjdź ostrożnie z pomieszczenia i upewniwszy się, że jest wystarczająco daleko, wbiegnij po schodach znajdujących się na lewo od twojej aktualnej pozycji. Na ich szczycie przeciągnij dźwignie, by po kilku sekundach otworzyło się przejście na wyższe piętro. Wbiegnij tam szybko, gdyż wróg zostanie ponownie zaalarmowany, a następnie przerzuć kolejną dźwignie, by zamknąć za sobą drogę. Wdrap się na samą górę, by trafić do nowego pomieszczenia.
0
- SOMA - poradnik do gry
- SOMA - poradnik do gry
- Opis przejścia
- 01 - Mieszkanie | Opis przejścia SOMA
- 02 - Metro / Laboratorium Davida Munshi | Opis przejścia SOMA
- 03 - Przebudzenie | Opis przejścia SOMA
- 04 - Stacja Komunikacji | Opis przejścia SOMA
- 05 - Głębia Oceanu | Opis przejścia SOMA
- 06 - Stacja Kolejowa | Opis przejścia SOMA
- 07 - W drodze do stacji Lambda | Opis przejścia SOMA
- 08 - Stacja Lambda | Opis przejścia SOMA
- 09 - Wrak okrętu CURIE | Opis przejścia SOMA
- 10 - Stacja Delta | Opis przejścia SOMA
- 11 - W drodze do stacji Theta | Opis przejścia SOMA
- 12 - Stacja Theta | Opis przejścia SOMA
- 13 - Laboratorium Theta | Opis przejścia SOMA
- 14 - Theta | Opis przejścia SOMA
- 15 - Na zewnątrz stacji Omicron | Opis przejścia SOMA
- 16 - Stacja Omicron | Opis przejścia SOMA
- 17 - Zejście w głębiny | Opis przejścia SOMA
- 18 - W drodze do stacji Tau | Opis przejścia SOMA
- 19 - Stacja Tau | Opis przejścia SOMA
- 20 - Stacja Alfa | Opis przejścia SOMA
- 21 - Stacja Phi | Opis przejścia SOMA
- Opis przejścia
- SOMA - poradnik do gry
Komentarze czytelników
mtp Legionista
Czym jest ta narośl , save point czy jakiś walktrough point że tak powiem
kwiść Generał
@mtp
Z rozdziału "O poradniku":
Wiem, że nazywane przeze mnie "narośle" mają oficjalną nazwę w grze - WAU. Nazwałem je naroślami, gdyż gracz poznaje oficjalny termin dopiero daleko w grze, a twory te przypominają właśnie narośl.
Kilka razy w tekście padło stwierdzenie, że bohater regeneruje zdrowie - chodziło mi oczywiście o to, że widoczność wraca do normy. By zregenerować kompletnie zdrowie, trzeba znaleźć WAU i się do niego "podpiąć".
Kuba aka Zbyszek Chorąży
Tak jak podane zostało wyżej - w momencie "podpięcia" się do WAU (narośli) bohater regeneruje do pełna zdrowie. Save pointy są porozrzucane po etapach, a zapisanie stanu gry sygnalizowane jest migającą ikonką mózgu, która na kilka sekund pojawia się w prawym dolnym rogu.
Można też zapisać grę samemu, wciskając ESC i wybierając "save & exit" (coś a'la Diablo 2) - na ile to jest skuteczne to nie powiem, bo jedyna moja próba zapisania gry w ten sposób zakończyła się uszkodzeniem stanu gry. :P
Zarek00 Generał
Z tego co zrozumiałem z gry WAU to nazwa systemu sztucznej inteligencji mającego nadzorować (przynajmniej w założeniu) pracę Pathos II.Narośla to jakaś forma manifestacji tego systemu w otoczeniu. Znaczenie tych narośli nie jest sprecyzowane i chyba chodzi o to by samemu je odkryć. W pewnym momencie gry protagonista sam przyznaje, że nie wie co to, ale dzięki temu czuje się lepiej. Poza oczywistą funkcją regeneracji zdrowia, po użyciu takiej narośli czasem dezaktywuje się jakiś przełącznik którego mogliśmy użyć, lub pojawia się jakieś zagrożenie. Dlatego zamiast pchać od razu łapę radzę najpierw się przyjrzeć i zastanowić.
mtp Legionista
Właśnie sam to zauważyłem i pytałem o "walktrough" . Finalizując używanie tego czegoś zmienia rozgrywkę
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
