Walka w Heroes of Might & Magic III | Informacje wstępne i porady

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści
Poprzedzające starcie ustawienie wojsk, możliwe dzięki umiejętności Taktyka. - Walka w Heroes of Might & Magic III | Informacje wstępne i porady - Heroes of Might & Magic III: HD Edition - poradnik do gry
Poprzedzające starcie ustawienie wojsk, możliwe dzięki umiejętności Taktyka.

Walka w grze Heroes of Might & Magic 3 HD działa w systemie turowym, lecz nie, jak w większości gier RPG na zasadzie "najpierw rusza gracz X, a potem gracz Y". Tutaj kolejność wykonywania ruchów jednostek zależna jest od ich szybkości - im większa, to prócz większego zasięgu ruchu, jednostka ta szybciej wykona ów akcję. Zastąpiło to niejako "inicjatywę", która występowała w niektórych częściach serii. Na kolejność wykonywania akcji ma także wpływ szereg artefaktów i zaklęć, takich jak Przyspieszenie / Spowolnienie, Psalm Mocy, czy Oślepienie, które uniemożliwia ruch w ogóle.

Walka może zostać z grubsza podzielona na dwa rodzaje: z neutralnymi stworami, bądź z innym graczem (czy to komputerowym, czy żywym). Różnica, wbrew pozorom, jest znacząca, gdyż wrogi bohater ma spory wpływ na działanie jego podwładnych - zdolności obrony i ataku wpływają na zdolności bojowe jednostek, a odpowiednio duża liczba punktów Mocy i Wiedzy pozwoli bohaterowi miotać przepotężne zaklęcia, które potrafią obrócić losy każdego starcia.

Cały proces starcia rozpoczyna się w momencie zaatakowania stwora / bohatera przez innego bohatera - w tym momencie akcja przenosi się na planszę podzieloną na specjalną siatkę (Hex), reprezentującą pola, na których mogą stanąć jednostki. Statystyka szybkości, która określa kolejność wykonywania działań jednostek, określa także zasięg ów jednostki - jednostka posiadająca szybkość równą 10 będzie w stanie przebyć odległość 10 pól siatki (hexów). Całe pole walki ma wielkość 15 (w poziomie) na 11 (w pionie) pól. Na terenie walki pojawiają się także przeszkody terenowe, które uniemożliwiają, bądź utrudniają poruszanie się w danym kierunku. Należy zaznaczyć, że większość jednostek zajmuje 1 pole, jednak spora ich część może zajmować także dwa - ma to ważne znaczenie taktyczne, o którym przeczytasz w kolejnych rozdziałach.

Po rozpoczęciu walki jednostki przenoszone są na dwie przeciwległe strony areny - po lewej stronie znajdują się jednostki agresora, który rozpoczął atak, a po prawej jednostki, które bronią się przed atakiem. W górnych rogach ekranu znajdują się także wspomniani bohaterowie - nie da się ich bezpośrednio uszkodzić, jednak uczestniczą oni w walce, zwiększając skuteczność swoich oddziałów i rzucając czary. Trzeba zaznaczyć, iż bohater może rzucić czar jedynie podczas tury, który należy do jego jednostki - nie może tego wykonać, gdy ruch wykonuje akurat jednostka wroga. Wymusza to presję na graczach i zmusza ich do podjęcia decyzji - "czy bardziej opłaci się rzucić czar teraz i ryzykować, że wróg go skontruje, czy czekać, jednak ryzykując utratę sporej ilości jednostek...".

Oprócz tego na ekranie znajduje się także pasek interfejsu, który pozwala kontrolować poszczególne mechanizmy rozgrywki (można to podejrzeć w rozdziale "Interfejs"). Są to :

  • Opcje walki - po aktywowaniu wyświetla się ekran, który pozwala dostosować opcję walki, takie jak szybkość poruszania się jednostek, wyświetlanie siatki zasięgu jednostek, czy dostosowywanie informacji wyświetlanych u dołu ekranu.
  • Poddanie się - opcja, która pozwala poddać się podczas walki. Bohater, który się poddaje, musi zapłacić "karę" w wysokości części całkowitego kosztu jego jednostek. Plusem tego rozwiązania jest fakt, iż można po wszystkim nająć bohatera w Tawernie, a ten będzie miał całe wojsko, które posiadał w momencie poddania się.
  • Ucieczka - opcja, po aktywacji której bohater ucieka z pola walki, dosłownie zostawiając swoje jednostki na pastwę losu. Nie płaci się za nią nic, oraz można po wszystkim rekrutować bohatera, wraz z jego doświadczeniem i artefaktami, lecz już bez wojska.
  • Walka automatyczna - swoisty "autopilot". Po aktywacji komputer będzie walczył za gracza - nie jest to zalecana opcja, gdyż komputer często zachowuje się "irracjonalnie".
  • Okno komunikatów - w oknie na środku ekranu wyświetlane są wszystkie bieżące statystyki, takie jak obrażenia zadane / otrzymane przez konkretne stwory, wydarzenia z pola walki (jak niskie / wysokie morale).
  • Księga zaklęć - pozwala uzyskać dostęp do księgi zaklęć bohatera. Po wybraniu zaklęcia z księgi wystarczy wskazać cel, by rzucić czar.
  • Opcja "Czekaj" - pozwala wstrzymać się z wykonaniem danej akcji, na przykład w nadziei na lepszy moment. Gdy wszystkie inne jednostki się ruszą, przychodzi pora na jednostki, które skorzystały z tej opcji.
  • Opcja "Broń się" - pozwala stworowi oddać turę "bez walki", jednak znacznie zwiększa przy tym jej obronę. Przydaje się, gdy gracz nie zamierza ruszać jednostki z miejsca, na przykład podczas ochrony strzelców.

Walkę wygrywa ten, który szybciej wybije wszystkie wrogie jednostki, czyli po prostu będzie ostatnim stojącym na arenie. Po wygraniu walki zwycięzca otrzymuje doświadczenie, którego ilość uzależniona jest od jednostek, które zdołał pokonać, oraz komplet artefaktów, które przenosił pokonany wróg.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2021-11-23
01:23

Katerina Junior

😂

Poradnik z 2015 roku, dzięki któremu przeszłam tą kampanię bez najmniejszego problemu. Dzięki jesteś zaje@isty ??. Gra z mojego dzieciństwa! ?Wróciłam do niej po latach i dzięki tobie przejdę w końcu te cholerne kampanię ????

Komentarz: Katerina
2021-11-23
01:27

Katerina Junior

👍

Dobra robota!

Komentarz: Katerina
2023-11-17
10:24

Naray Junior

Piękny poradnik. Początek robię dokładnie jak jest opisany. ALE. Co zrobić, gdy wróg wychodzi z podziemi na początku drugiego miesiąca z armią zaczerpnieta z garnizonu + to co wytworzył (10 czarnych smoków +40x chimer + 80 minotaurow + 110 złych oczu) i napiera na mój główny zamek, w którym mam w tym czasie 11archaniolow 10 czempionow, 40 gryfow 30 krzyżowcow? Krystian jest średniakiem i zna czary 2 poziomu.

Komentarz: Naray
2024-03-19
08:12

PiotrekDH Junior

Dobra robota!

Komentarz: PiotrekDH
2024-04-17
17:20

Heroeeoesj62932 Junior

Mam ten sam problem, atakuje mnie od razu taką armią i nie mam pojęcia jak temu zaradzić.. dochodzi do 3 tygodnia a komp nie do obicia

Komentarz: Heroeeoesj62932

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl