Poruszanie się po mapie w HoMM III | Informacje wstępne i porady
Aktualizacja:

Poruszanie się po mapie to bez dwóch zdań najważniejsza aktywność w grze, gdyż bez tego nikt nie byłby w stanie pokonywać wrogich jednostek, czy zajmować miast. Dlatego ważnym jest, by wiedzieć jak cały ten mechanizm funkcjonuje.
Każdy bohater na początku tury otrzymuje pewną pulę punktów ruchu - dzięki nim jest w stanie poruszać się po mapie, wykonując tyle ruchów, ile ma "punktów ruchu". Na ilość punktów ruchu wpływ ma kilka czynników:
- Odwiedzenie specjalnego miejsca / budynku, jak Stajnie, które na 1 turę, bądź do końca tygodnia zwiększają ilość punktów ruchu bohatera.
- Umiejętności i artefakty - w grze występuje kilka umiejętności, jak Logistyka, czy przedmiotów, jak Buty Szybkości, które zwiększają ilość punktów ruchu.
- Rodzaj jednostek, które "niesie" bohater. Bohater dostaje odpowiednią premię, bądź karę, za to, jak wolne, bądź szybkie jednostki przenosi.
Szczególnie istotnym mechanizmem jest rodzaj jednostek, gdyż dużo ludzi nawet nie wie, że jednostki i ich rodzaj wpływają na szybkość (a więc zasięg) poruszania się bohatera. Wpływ poszczególnych jednostek, wraz z ich szybkością ruchu przedstawia poniższa tabela:
Szybkość oddziału | Ilość "punktów ruchu" bohatera |
1-4 | 15 |
5 | 16 |
6-7 | 17 |
8 | 18 |
9-10 | 19 |
11+ | 20 |
Jak widać, "taszczenie" wolnych jednostek nie opłaca się za bardzo, szczególnie wtedy, gdy chcemy mieć mobilnego herosa. Dane przedstawiają oczywiście herosa, który nie ma żadnych artefaktów czy umiejętności wpływających na szybkość poruszania się.
Oprócz tego, także rodzaj podłoża, po którym porusza się bohater ma wpływ na to jak daleko może on dojść. Sytuacja z poszczególnymi terenami wygląda tak:
Rodzaj terenu | Wpływ na koszt ruchu o jedno pole |
Droga brukowana | 50% |
Droga utwardzona | 65% |
Droga piaszczysta | 75% |
Trawa, Lawa, Podziemia | 100% |
Piach | 125% |
Pustynia, Śnieg | 150% |
Bagna | 175% |
By było łatwiej to zrozumieć, można posłużyć się przykładem. Bohater posiada 16 "punktów ruchu", co w normalnych warunkach, poruszając się po trawie, pozwoli mu pokonać 16 pól. Poruszając się jednak po drodze brukowanej, bohater będzie mógł pokonać aż 32 pola (gdyż każdy ruch kosztuje go połowę mniej), a poruszając się po bagnach, wykona ruch na zaledwie 9 pól.
Warto zaznaczyć też, iż poruszanie się po skosie kosztuje 1.5 punktu ruchu za pole.
Ostatnią rzeczą, która wpływa na prędkość poruszania się jednostek, jest mechanizm nazwany "rodzimym terenem". Oznacza to, że każde miasto (jednostki z niego pochodzące) posiada swój "ulubiony" rodzaj terenu - bohaterowie tego miasta będą się na nim poruszać w sposób normalny, jak po trawie, nie tracąc żadnych punktów ruchu, podczas gdy bohaterowie "obcy" będą tracić ruch według tabeli przedstawionej powyżej.
Poniżej znajdziesz tabelę przedstawiającą rodzaj terenu, wraz z frakcją, dla której jest on "rodzimy":
Miasta | Rodzimy teren |
Zamek | Trawa |
Bastion | Trawa |
Forteca | Śnieg |
Inferno | Lawa |
Nekropolia | Ziemia |
Loch | Podziemia |
Twierdza | Skorupa |
Cytadela | Bagno |
Jak widać z powyższej tabeli, jednostki z miast Zamek i Bastion tracą w pewnym sensie na tym mechanizmie, gdyż wszyscy bohaterowie pozostałych miast także nie otrzymują kar za poruszanie się po trawie.
0
- Heroes of Might & Magic III: HD Edition - poradnik do gry
- Heroes of Might & Magic III: HD Edition - poradnik do gry
- Informacje wstępne i porady
- Sterowanie w Heroes of Might & Magic III | Informacje wstępne i porady
- Porady ogólne do Heroes of Might & Magic III | Informacje wstępne i porady
- Walka w Heroes of Might & Magic III | Informacje wstępne i porady
- Poruszanie się po mapie w HoMM III | Informacje wstępne i porady
- Osiągnięcia w Heroes of Might & Magic III | Informacje wstępne i porady
- Heroes of Might & Magic III: HD Edition - wymagania sprzętowe | Informacje wstępne i porady
- Informacje wstępne i porady
- Heroes of Might & Magic III: HD Edition - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany1113578 Junior
Ludzie pomocy mam tak że gry wkładam płytę do stacji dysków wyskakuje mi to okienko z różnymi opcjami i gdy wybieram instaluj pisze "Nie można znaleźć Setup.exe. Zła płyta w napędzie. Proszę włożyć Prawidłowy dysk." i nie wiem co mam zrobić. Pls pomóżcie!
Surogacie Junior
Dlaczego do tej misji mam tylko 48% tekstu a w innych misjach (pordnikach do misji) nie O.o
MeefMaster Junior
Dodajcie poradnik jak wgrać wszystkie kampanie
bistrobob Legionista
Sugeruję dodanie informacji dotyczącej zasad przechodzenia bohaterów do następnej misji /ilu i jakie poziomy/.
Wilk1999 Generał
Zawsze jest miło jak ma się pod ręką jakieś pomoce.
Katerina Junior
Poradnik z 2015 roku, dzięki któremu przeszłam tą kampanię bez najmniejszego problemu. Dzięki jesteś zaje@isty ??. Gra z mojego dzieciństwa! ?Wróciłam do niej po latach i dzięki tobie przejdę w końcu te cholerne kampanię ????
Naray Junior
Piękny poradnik. Początek robię dokładnie jak jest opisany. ALE. Co zrobić, gdy wróg wychodzi z podziemi na początku drugiego miesiąca z armią zaczerpnieta z garnizonu + to co wytworzył (10 czarnych smoków +40x chimer + 80 minotaurow + 110 złych oczu) i napiera na mój główny zamek, w którym mam w tym czasie 11archaniolow 10 czempionow, 40 gryfow 30 krzyżowcow? Krystian jest średniakiem i zna czary 2 poziomu.
Heroeeoesj62932 Junior
Mam ten sam problem, atakuje mnie od razu taką armią i nie mam pojęcia jak temu zaradzić.. dochodzi do 3 tygodnia a komp nie do obicia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
