Gloomwood: Thief i Gloomwood - główne podobieństwa oraz różnice
Gloomwood to gra często porównywana do serii Thief. Na tej stronie poradnika odpowiadamy na pytania czy to zasadne porównanie i jakie są główne podobieństwa oraz różnice pomiędzy tymi grami.
Aktualizacja:
Gloomwood to reprezentant gatunku immersive simów z dużym naciskiem na skradanie się. Ta strona poradnika próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie - czy Gloomwood jest podobny do gier Thief. Zestawiamy najważniejsze podobieństwa oraz różnice pomiędzy tymi produkcjami.
- Czy Gloomwood to duchowy spadkobierca Thief?
- Skradanie się i walka
- Eksploracja świata
- Ekwipunek i umiejętności bohatera
- Oprawa audiowizualna
Czy Gloomwood to duchowy spadkobierca Thief?
Gloomwood naszym zdaniem nie powinien być nazywany następcą serii Thief. Nie powinniście też przystępować do rozgrywki z takim właśnie nastawieniem, bo mogą Was zniechęcić takie rzeczy jak brak zaawansowanych mechanik powiązanych ze skradaniem czy pewna pobłażliwość gry w sytuacjach, w których doszło do wykrycia. Gloomwood zawiera silne akcenty skradankowe, ale rozgrywka nie została wokół nich w całości zbudowana.
Powyższe stwierdzenie nie oznacza, że powinniście zignorować Gloomwood jeśli szukaliście duchowego spadkobiercy Thief. Musicie po prostu nastawić się na nieco inny styl rozgrywki mający pewne wspólne cechy z Thief oraz reprezentantami gatunku immersive simów.
Skradanie się i walka

Thief w całości był zbudowany wokół skradania się i doprowadzenie do wykrycia bohatera w większości przypadków oznaczało szybką śmierć. W Gloomwood również warto dużo skradać się, ale nie jest to obowiązkowe. Nie musicie obawiać się zawalenia misji w przypadku wykrycia i Wasza postać może przystępować do bezpośrednich walk. Bohater nie jest wyszkolonym wojownikiem czy strzelcem, ale w starciach jednego na jednego macie spore szanse przeżycia i może polegać na broni białej oraz różnych odmianach broni palnej.
Mechaniki skradania się są w Gloomwood obecne, ale nie aż tak zaawansowane jak w Thief. Podobnie jak w grach o przygodach Garreta trzeba mieć na uwadze to żeby nie dać się zauważyć ani usłyszeć przeciwnikom, a także trzymać się z dala od potencjalnych źródeł światła. Niestety w Gloomwood nie znajdzecie rozbudowanych systemów skradania. Nie możecie np. używać strzał wodnych do gaszenia pochodni, ani wyciszać głośnych powierzchni (a jedynie je unikać).
Eksploracja świata

Eksploracja świata w Gloomwood i Thief wykazują wiele podobieństw do siebie. W Gloomwood tak samo jak w grach o przygodach złodzieja Garreta możecie odnajdywać mapy okolicy, które traktowane są jako dodatkowa pomoc, tzn. nie oznaczają dokładnie sekretów czy pozycji gracza, a pomagają jedynie w nawigacji i badaniu odwiedzanych lokacji.
W Gloomwood nie możecie używać wytrychów, ale musicie szukać kluczy po to żeby odblokowywać zamknięte przejścia. Identycznie do serii Thief warto szukać najcenniejszych skarbów, które mogą być np. ukryte w sejfach czy pilniej strzeżonych lokacjach. Gloomwood nie zawiera niestety licznika zebranych kosztowności, który pozwalałby ustalić czy daną lokację ograbiono już w 100 procentach. Gloomwood wzorem innych immersive simów oferuje dużą swobodę działania. Wiele problemów możecie rozwiązywać na różne sposoby - używając skradania lub walki, wybierając alternatywne ścieżki czy sabotując odnajdywane urządzenia.
Podobnie jak w Thief świat gry zamieszkują inteligentni wrogowie oraz potwory. Wartownicy różnie reagują na to co zobaczą i usłyszą, a także możecie odwracać ich uwagę. W przypadku krwiożerczych kreatur jedyne dostępne warianty to walka lub ucieczka.
Lokacje w Gloomwood mogą przypominać niektóre z etapów z Thief. Działania prowadzone są pod osłoną nocy i możecie zajmować się m.in. plądrowaniem dużych budynków czy przemierzaniem opuszczonych jaskiń. Stopień skomplikowania poziomów nie jest jednak tak duży w Gloomwood, jak w najlepszych etapach z Thief. Ma to swoje zalety i wady - nie musicie obawiać się, że się zgubicie, aczkolwiek dotarcie do celu podróży czy zakradnięcie się do jakiejś lokacji są mniej rozbudowane.
Ekwipunek i umiejętności bohatera

Podstawowe wyposażenie bohaterów Gloomwood oraz Thief mocno różni się od siebie. W Gloomwood nie znajdziecie łuku z różnymi odmianami strzał, ani pałki do ogłuszania przeciwników. Możecie zamiast tego polegać na ostrzu (do walki wręcz i ataków skrytobójczych) oraz różnych typach broni palnej (jest wśród nich broń z tłumikiem).
W Gloomwood możecie tak samo jak w Thief gromadzić różne kosztowności z myślą o ich spieniężeniu, aczkolwiek inwentarz bohatera jest obsługiwany z poziomu ekranu walizki z ograniczoną pojemnością. Wymusza to taktyczne myślenie i porzucanie przedmiotów o mniejszej przydatności lub wartości.
Oprawa audiowizualna

Grafika w Gloomwood posiada celową retro stylistykę, która w dużym stopniu może przypominać oprawę wizualną dwóch pierwszych części serii Thief.
W Gloomwood zamiast klasycznych strażników pojawiają się zdeformowani wrogowie. Ich wygląd może wydawać się karykaturalny, przy czym są obdarzeni inteligencją i potrafią reagować na wydarzenia z okolicy oraz patrolować teren.
Gloomwood identycznie do serii Thief kładzie nacisk na nasłuchiwanie otoczenia. Możecie się dzięki temu dowiedzieć o zbliżających się wartownikach czy np. podsłuchać rozmowy zawierającej wskazówkę na temat dalszych poczynań bohatera.
0
- Gloomwood - poradnik do gry
- Gloomwood: Poradnik do gry
- Gloomwood: Aneks
- Gloomwood: Sterowanie na PC
- Gloomwood: Wymagania sprzętowe PC
- Gloomwood: Długość gry - czas trwania fabuły i zdobycia 100% sekretów
- Gloomwood: Polska wersja językowa
- Gloomwood: Thief i Gloomwood - główne podobieństwa oraz różnice
- Gloomwood: Early access - zawartość wersji z wczesnego dostępu
- Gloomwood: Ułatwienia dostępu
- Gloomwood: Aneks
- Gloomwood: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Stranger. Senator

Dzięki, rozbudujemy opis przy okazji aktualizownania poradnika. Próbowałem je niszczyć tylko bronią białą. ;)
Bielow86 Junior
Ważne aby zaznaczyć (a nie ma o tym słowa w poradniku), że latarnię i inne źródła światła [ale nie pochodnię czy lampy z sufitu] można niszczyć strzałami z rewolweru, strzelby a także specjalnymi nabojami z sejfu z Undertaker Pistol.
mamrobaki Legionista
Rozumiem, dzięki za odpowiedź. Trzymam kciuki za poradnik!
Stranger. Senator

Dzięki za podpowiedź, zaktualizujemy poradnik.
Co do samej idei pisania poradników na bazie wersji early access itp. to obecnie nie jest już tak, że tworzymy 1 wersję poradnika i zamykamy go na amen. Nasze poradnik mogą ewoluować razem z grami, które opisują i otrzymywać zupełnie nową lub mocno zmodyfikowaną treść.
mamrobaki Legionista
W przypadku potworów można rzucić głowę lub inne kończyny przeciwników, żeby odciągnąć uwagę, albo za ich pomocą wciągnąć je w pułapkę.
Ogólnie to trochę osobliwy pomysł pisać poradnik - biorąc pod uwagę, że mechaniki jeszcze zapewne ulegną zmianie (już twórcy mówią o rozwinięciu systemu save oraz o pracy nad AI przeciwników).
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.