Gloomwood: Skradanie się i ciche zabójstwa
Skradanie się i eliminowanie z ukrycia to podstawowe mechaniki w grze Gloomwood. Na tej stronie poradnika znajdziecie wskazówki jak pozostawać niezauważonym oraz jak poprawnie wykonywać ataki skrytobójcze.
Aktualizacja:
W grze Gloomwood duży nacisk położono na unikanie wykrycia i na tej stronie poradnika podpowiadamy jak poprawnie skradać się. Znajdziecie szereg porad odnośnie pozostawania w ukryciu. Dodatkowo informujemy też jak po cichu eliminować przeciwników, tzn. bez alarmowania całej okolicy.
- Skradanie się czy walka - co wybrać?
- Ciche eliminacje przeciwników
- Jak unikać wykrycia?
- Stany zaalarmowania wrogów
Skradanie się czy walka - co wybrać?

Gra Gloomwood nie jest stuprocentową skradanką i w rezultacie pozostawanie w ukryciu nie jest aż tak istotne, jak np. w konkurencyjnej serii Thief. Nie musicie też obawiać się tego, że wykrycie doprowadzi do zawalenia misji, bo zawsze możecie kontynuować rozgrywkę.
Działanie w ukryciu to mimo wszystko rekomendowana taktyka gry. Pokonywanie przeciwników w bezpośrednich konfontacjach to wystawianie się na ryzyko utraty życia, zwłaszcza jeśli wrogowie wyposażeni są w broń palną lub jest ich kilku do zabicia. Pomimo nacisku na skradanie nie trzeba wczytywać od razu gry jeżeli popełnicie jakiś błąd, bo jest szansa na wybronienie się przed porażką i wygranie bezpośredniej konfrontacji.
Po więcej szczegółów zajrzyjcie na osobną stronę Walka - czy jest obowiązkowa? z rozdziału FAQ.
Ciche eliminacje przeciwników

W premierowej wersji gry Gloomwood dostępne są 2 główne techniki ataków skrytobójczych. Korzystanie z nich pozwala eliminować pojedynczych wrogów bez alarmowania innych postaci.
Dźgnięcia w plecy (Backstab) to unikalny atak, o którym odwiecie się po zdobyciu laski z ostrzem (Canesword) i dochodzi do tego na wczesnym stadium pierwszego etapu Croup's Fishery. Atak ten może zadziałać wyłącznie na przeciwników, którzy nie walczą z bohaterem, tzn. muszą znajdować się w zielonym lub żółtym stanie. Zakradnijcie się od tyłu do osoby, którą chcecie zabić i przytrzymajcie lewy przycisk myszy, aż końcówka ostrza zabłyśnie. Dopiero wtedy dźgnięcie będzie na tyle silne, że zabije strażnika.

Pistolet z tłumikiem (Undertaker Pistol) to sekretna broń, którą możecie zdobyć plądrując sejf w Croup's Fishery - opisaliśmy to dokładniej na osobnej stronie Sejf z jaskini obok Croup's Fishery. Używanie tej broni pozwala Wam oddawać strzały bez ryzyka, że wszyscy z okolicy je usłyszą. Pistolet ma oczywiście limitowaną amunicję i możecie też zmieniać je typy, choć użycie amunicji zapalającej może wywołać większe zamieszanie.

Pewnym utrudnieniem może być rozprawianie się z parami przeciwników. Dwuosobowe patrole możecie napotykać niestety dość regularnie. Macie 2 główne opcje zachowania:
- odciągnięcie jednego z przeciwników rzuconym obiektem - temat ten dokładniej opisaliśmy w kolejnym podpunkcie;
- wykonanie ataku skrytobójczego na jednym z wrogów (najlepiej na tym z bronią palną) - przejdziecie do bezpośredniej walki, ale do pokonania będzie już "tylko" drugi z przeciwników.
Jak unikać wykrycia?

Najważniejsze jest chowanie się w mroku. Z pomocą przychodzi tu klejnot umieszczony w pierścieniu bohatera, który zdobędziecie niemal na samym początku gry. Świecący się klejnot oznacza, że jesteście odkryci i musicie wtedy poszukać kryjówki.
W trakcie skradania się unikajcie źródeł światła i szybko docierajcie do kolejnych kryjówek. Musicie też wiedzieć, że możecie nagle wyjść z cienia "nie z własnej winy". Stanie się tak jeśli:
- oświetli Was latarnia morska - dotyczy to wybranych obszarów na otwartej przestrzeni;
- zbliży się przeciwnik z latarnią.
W obu przypadkach z wyprzedzaniem zmieniajcie swoje położenie i szukajcie dodatkowych osłon, np. ściany budynku. W wybranych lokacjach możecie też wyłączać światło po to żeby mogły nastać ciemności.
Na stronie Źródła światła - czy można niszczyć? dokładniej wyjaśniliśmy m.in. tematy radzenia sobie z napotykanymi pochodniami i lampami.

W grze możecie wychylać się na boki (klawisze Q oraz E) i może to być świetny sposób na sprawdzenie co znajduje się za rogiem. Wiedzcie jednak, że wrogowie mogą Was wtedy zdemaskować, choć początkowo powinni przejść w żółty stan.
W skradaniu się pomocne są dźwięki generowane przez przeciwników. Dobrym pomysłem jest nasłuchiwanie otoczenia żeby np. dowiedzieć się o zbliżającym się strażniku. Dostępna jest też opcja podsłuchiwania rozmów wrogów.
Jeszcze inna technika to przekradanie się nad lub pod przeciwnikami. W odwiedzanych lokacjach szukajcie okazji np. do wdrapania się na dach czy skorzystania z alternatywnej ścieżki pozwalającej ominąć wrogi patrol.

Istotny element pozostawania w ukryciu to unikanie generowania hałasu przez bohatera. Wrogowie mogą Was usłyszeć i przejść w zaalarmowany stan, a następnie wyruszyć do miejsca, z którego dobiegły podejrzane dźwięki. Uważajcie na głośne powierzchnie i jak najczęściej przemieszczajcie się w pozycji przykucniętej (CTRL) lub bez biegania (SHIFT).
Co ciekawe hałas możecie wykorzystywać na potrzeby odwracania uwagi. W grze jest dostępna m.in. opcja rzucania butelkami. Możecie dzięki nim np. odciągać przeciwników od przejść czy obiektów, z którego chcecie skorzystać.
Stany zaalarmowania wrogów

Każdy ze strażników w grze może znajdować się w jednym z trzech stanów:
- Zielony kolor to domyślny stan przeciwnika. Będzie stał w miejscu lub patrolował okolicę.
- Żółty kolor to zaalarmowany stan. Przeciwnik może w niego wejść jeśli zauważy lub usłyszy coś podejrzanego. Wrogowie zazwyczaj wyruszają do takiego miejsca i powinniście oprócz ponownego ukrycia się szybko zmienić położenie.
- Czerwony kolor to stan walki. Dany przeciwnik będzie chciał Was zabić. Możecie rzucić się do ucieczki lub podjąć wyzwanie (broń biała lub palna) - ta druga opcja jest wskazana jeśli do pokonania jest tylko 1 strażnik.
0
Komentarze czytelników
Stranger. Senator

Dzięki, rozbudujemy opis przy okazji aktualizownania poradnika. Próbowałem je niszczyć tylko bronią białą. ;)
Bielow86 Junior
Ważne aby zaznaczyć (a nie ma o tym słowa w poradniku), że latarnię i inne źródła światła [ale nie pochodnię czy lampy z sufitu] można niszczyć strzałami z rewolweru, strzelby a także specjalnymi nabojami z sejfu z Undertaker Pistol.
mamrobaki Legionista
Rozumiem, dzięki za odpowiedź. Trzymam kciuki za poradnik!
Stranger. Senator

Dzięki za podpowiedź, zaktualizujemy poradnik.
Co do samej idei pisania poradników na bazie wersji early access itp. to obecnie nie jest już tak, że tworzymy 1 wersję poradnika i zamykamy go na amen. Nasze poradnik mogą ewoluować razem z grami, które opisują i otrzymywać zupełnie nową lub mocno zmodyfikowaną treść.
mamrobaki Legionista
W przypadku potworów można rzucić głowę lub inne kończyny przeciwników, żeby odciągnąć uwagę, albo za ich pomocą wciągnąć je w pułapkę.
Ogólnie to trochę osobliwy pomysł pisać poradnik - biorąc pod uwagę, że mechaniki jeszcze zapewne ulegną zmianie (już twórcy mówią o rozwinięciu systemu save oraz o pracy nad AI przeciwników).
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.