Data wydania: 6 września 2022 Wczesny dostęp
Steampunkowa gra akcji FPP z rozbudowanym systemem skradania się w klimacie wiktoriańskiego horroru. Gloomwood oferuje dużą swobodę metod realizacji zadań, na wzór reprezentantów gatunku immersive sim. Zaawansowane systemy sztucznej inteligencji sprawiają zaś, że mieszkańcy wirtualnego świata dynamicznie reagują na poczynania gracza.
Steam
Gloomwood to pierwszoosobowa skradanka w klimacie steampunka odwołująca się do rozwiązań klasycznej serii Thief oraz innych produkcji z kategorii określanej mianem immersyjnych symulatorów (ang. immersive sim). Projekt opracował Dillon Rogers przy wsparciu Davida Szymanskiego (autora DUSK) i jego firmy New Blood Interactive.
Akcja toczy się w ponurej metropolii wzorowanej na miastach epoki wiktoriańskiej, która znajduje się w fazie nadnaturalnej transformacji w coś znacznie mroczniejszego.
Gracz kieruje bohaterem, który zostaje porwany do tej metropolii i będzie musiał przeżyć oraz odkryć, kto odpowiada za to, co mu się stało, jak i za stan miasta. Duża część fabuły poznawana jest dzięki podsłuchiwaniu rozmów oraz odnajdywaniu i czytaniu różnorakich dokumentów i notatek.
Gloomwood to pierwszoosobowa gra akcji typu immersive sim. Gracz otrzymuje dużą swobodę eksploracji każdej mapy oraz wyboru metod realizacji zadań. Bohater jest słaby, dlatego najczęściej opłaca się stosować podejście skradankowe, nie jest jednak bezbronny – w razie potrzeby potrafi skutecznie eliminować przeciwników w otwartych konfrontacjach. Nie możemy jednak pozwolić sobie na to zbyt często, gdyż podczas zabawy nie znajdujemy dużych ilości amunicji, więc każdy nabój jest na wagę złota.
Mapy pełne są alternatywnych ścieżek i ukrytych przejść. Na odkrycie czeka także mnóstwo skarbów i kosztowności, w tym takich, które można zdobyć dopiero po odnalezieniu klucza do zamkniętego pomieszczenia czy kombinacji do sejfu. Do tego zachowaniem wrogów i postaci niezależnych rządzą rozbudowane algorytmy sztucznej inteligencji. Dzięki temu gra dynamicznie reaguje na nasze poczynania.
Gloomwood oferuje rozbudowane mechanizmy skradania, obejmujące m.in. chowanie się w cieniach oraz realistyczną symulację rozchodzenia się dźwięków. Gra oddaje także w nasze ręce duży wybór różnych przydatnych akcji, takich jak wychylanie się zza rogów, spoglądanie przez szczeliny w drzwiach, niszczenie źródeł światła, odwracanie uwagi wrogów rzucanymi przedmiotami, podsłuchiwanie rozmów czy podciąganie się i opuszczanie z wystających elementów otoczenia.
Gdy decydujemy się na walkę, możemy korzystać z arsenału obejmującego m.in. laskę z ukrytą szpadą, sześciostrzałowy rewolwer, strzelbę oraz karabin z harpunem. Do naszej dyspozycji oddanych zostaje także wiele typów pułapek.
Gloomwood oferuje wyłącznie tryb dla pojedynczego gracza. Przygotowano cztery główne poziomy trudności, które różnią się nie tylko tym, jak niebezpieczni są przeciwnicy, ale również m.in. częstotliwością odnajdywania amunicji oraz ograniczeniami w systemie save’ów.
Grę opracowano w stylistyce retro, wzorowanej na pecetowych produkcjach z końcówki lat 90. ubiegłego wieku, w tym zwłaszcza na pierwszych dwóch odsłonach cyklu Thief. Przeciwnicy mają dość karykaturalny wygląd i widoczne są różnokolorowe stożki symbolizujące ich pole widzenia oraz stan zaalarmowania.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows
Producent: Dillon Rogers / David Szymanski (PC)
Wydawca: New Blood Interactive
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
Aktualizacja: 7 września 2022
Gloomwood poradnik, solucja to najlepsze porady na start, do eksploracji, skradania się, unikania i zabijania wrogów, zagadek środowiskowych. Omawiamy ekwipunek, wszystkie znajdźki, przedmioty, sejfy, klucze, dokumenty, monety, zapis gry, sterowanie.
30 lipca 2022
Sierpień to miesiąc wychodzący poza schemat. Niby sezon ogórkowy w pełnym rozkwicie, ale jakimś cudem znalazło się miejsce na kilka naprawdę interesujących premier. Nikt więc nie powinien narzekać, że podczas wakacji nie ma w co grać!
Wyborny immersive sim Gloomwood otrzymał wielką aktualizację, która wprowadza mechanikę mocno zmieniającą rozgrywkę.
gry
Adrian Werner
20 kwietnia 2025 08:20
Walka rodzimych graczy o niższe ceny gier na Steamie nadal trwa. Naprzeciw społeczności niespodziewanie wyszła firma New Blood, która postanowiła obniżyć polskie ceny 8 swoich produkcji na platformie Valve.
gry
Kamil Kleszyk
14 lipca 2024 10:10
Wycofanie się przez Unity z większości kontrowersyjnych zmian w warunkach korzystania z silnika zostało przyjęte pozytywnie przez deweloperów. Wielu z nich podkreśla jednak, że straciło zaufanie do tej firmy.
gry
Adrian Werner
25 września 2023 14:29
Wkrótce ulegną zmianie warunki korzystania z silnika Unity. Nowe zasady są tak fatalne, że sieć została zalana negatywnymi opiniami rozżalonych deweloperów.
gry
Adrian Werner
13 września 2023 11:35
We wrześniu trudno było złapać oddech. W tym miesiącu m.in. dokonywaliśmy trudnych wyborów jako szary człowiek żyjący podczas II wojny światowej, wdychaliśmy opary cudownego absurdu z Cosmo D, ożywialiśmy wspomnienia z Thiefa i zmienialiśmy Darkest Dungeon w cyrk.
gry
Krzysztof Mysiak
2 października 2022 14:19
Wczesna wersja Gloomwooda potrafi zauroczyć i wytycza boomerski szlak dla całego gatunku immersive sim. Pozostaje tylko czekać, aż gra opuści Early Access.
opinie
Adrian Werner
9 września 2022 16:41
Dowiedzieliśmy się, dlaczego Gloomwood zadebiutował dzień wcześniej, niż planowano. Okazuje się, że powodem był stream studia CD Projekt RED poświęcony grze Cyberpunk 2077.
gry
Adrian Werner
8 września 2022 12:14
Użytkownicy Steama doczekali się wreszcie Gloomwood, czyli gry z gatunku immersive sim, której autorzy wzorowali się na cyklu Thief.
gry
Adrian Werner
6 września 2022 09:29
Ten tydzień na Steamie zapowiada się wyśmienicie. W najbliższych dniach czekają nas premiery takich gier jak Steelrising, Gloomwood, Circus Electrique, Disney Dreamlight Valley, Gunner, HEAT, PC!, Temtem czy Train Sim World 3.
gry
Adrian Werner
5 września 2022 08:52
Skradanka Gloomwood zaliczyła lekkie opóźnienie. Sposób poinformowania o poślizgu był mocno nietypowy, gdyż wykorzystano do tego aktora Malcolma McDowella.
gry
Adrian Werner
3 sierpnia 2022 13:31
Wymagania sprzętowe gry Gloomwood:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Dual Core 2.4 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza, 1 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Quad Core 2.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 lub lepsza, 1 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 6249 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (6 249)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Sadistic Son Konsul
Na screenach wygląda jak z 2002. Ale powiedzmy że grafika nie jest najważniejsza. Grał w to ktoś? Dobre to to w ogóle?
Alacer Konsul
Grałem. W demo oczywiscie.
Bardzo mi się podobalo. Czekam na pelniaka.
Grafika jaka jest widac ale mocno nadrabia klimatem.
No i skradanka.
Sam pobierz demo i sprawdz.
mamrobaki Legionista
Gra ma tak wyglądać. Jest super, pomimo tego, że wczesny dostęp i stosunkowo krótka. Bardzo rozbudowane lokacje, dużo możliwości kombinowania. Nie wszystkie mechaniki jeszcze dopracowane, ale taki urok wczesnego dostępu. Biorąc pod uwagę, że to New Blood to jestem dobrej myśli.
ArtystaPisarz Centurion
Jeśli chodzi o najwcześniejszą wersję wczesnego dostępu, którą dopiero co ograłem, to powiedzieć mogę tyle, że na każdym kroku widać, jak wielki, ogromny potencjał ma ta gra. W swoich założeniach jest wręcz idealna i aż dziw bierze, że nikt się od dłuższego czasu nie zabrał za stworzenie tego typu tytułu. Aż się przypominają te beztroskie godziny spędzone przy "Thief: Deadly Shadows", mojej ulubionej części "Thiefa" (wiem, bluźnierstwo). Albo przy "The Dark Mod". Ale potencjał to za mało, było go już widać w demie te dwa lata temu i wczesny dostęp tego ani nie polepszył, ani nie pogorszył. Tu jest potrzebna treść, znacznie więcej treści. Ostatecznie wszystko będzie się rozbijać o to, ile zawartości ta gra zaoferuje graczowi. 10 godzin? 20? Osobiście marzyłbym o okolicach 40 godzin, ale to może być przesada tyle wymagać. Tak, 40 godzin contentu trzymającego ten sam poziom co demo i early access, może z kilkoma poprawkami, i byłbym wniebowzięty.