Black Geyser: Couriers of Darkness. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Hubert Śledziewski

Black Geyser: Couriers of Darkness

Wszystko złoto, co się świeci! - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Wszystko złoto, co się świeci!
  1. Gatunek: RPG
  2. Rok premiery: 2022

Na koniec coś dla sympatyków grania złymi postaciami. Black Geyser: Couriers of Darkness jest najnowszą grą z tego zestawienia, choć niekoniecznie najlepszą – ale nie o to tu przecież chodzi. Zaimplementowany w tej produkcji system moralności okazuje się jednak na tyle interesujący, że warto go przybliżyć.

Tytuł ten zabiera nas do fantastycznej krainy Isilmerald, dotkniętej plagą chciwości. Dotyczy to również wykreowanej przez nas postaci, jak i jej towarzyszy, mogących się do niej przyłączyć w toku fabuły. Dlatego też podejmowane przez nas decyzje oraz działania – takie jak domaganie się zapłaty ekstra (zamiast standardowej stawki) za wykonywane zadania – wpływają na tempo rozprzestrzeniania się zarazy.

Jej rosnąca skala oddziałuje zaś na zachowanie NPC – z czasem stają się oni coraz bardziej paranoiczni. Ponadto wzrastają ceny towarów oferowanych przez handlarzy, a także prawdopodobieństwo, że zdobywane w bitwach łupy staną się pożywką dla rabusiów. W najbardziej skrajnych przypadkach obywatele zmieniają się w bandytów, a zmarli wstają z grobów, by upomnieć się o swoje ziemskie dobra. Żeby było jeszcze ciekawej, w grze istnieje mechanika – znana m.in. z pierwszych Falloutów – pozwalająca podrzucać przedmioty „do kieszeni” śpiącym i/lub nieświadomym naszej obecności NPC. Jeśli pochodzą one z kradzieży, możemy w ten sposób oskarżyć niewinną postać o złodziejstwo.

  1. Więcej o grze Black Geyser: Couriers of Darkness przeczytasz tutaj

DO BÓLU ZŁE TYRANNY

Złym bohaterem graliśmy również w Tyranny. Było to o tyle ciekawe doświadczenie, że dało się nawet zdradzić wszystkie frakcje oraz postacie, a i tak ukończyć fabułę. Mimo to istniał także relatywnie dobry finał kampanii, niewymagający robienia sobie wrogów ze wszystkich wokół. Każdy gracz mógł więc znaleźć coś dla siebie.

GDZIE SĄ GRY TELLTALE GAMES, CZYLI DWA SŁOWA OD AUTORA

Zapewne wielu z Was zwróci uwagę na fakt, że w powyższym zestawieniu nie ma gier studia Telltale, które zasłynęło wyborami moralnymi. Ich iluzoryczność sprawiła jednak, iż uznałem ten przykład za nieco mniej interesujący (i zbyt oczywisty) niż te, o których mogliście przeczytać. Równie dobrze można by tu wspomnieć także o dziełach Davida Cage’a, o Divinity: Original Sin 1 i 2, Undertale czy KotOR-ze, a nawet o Gothicu. Postawiłem jednak na te gry, które szczególnie zapadły mi w pamięć ze względu na swoje systemy moralności. Dajcie znać, jakie produkcje zachowały się w Waszej pamięci.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

73

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-06-26
22:05

zanonimizowany1255967 Generał

Bo żeby zła strona była atrakcyjna to powinna kusić, powinno się za jej wybór dostawać coś niedostępnego przy dobrej drodze bo jak są takie same to większość wybierze dobrą bo jest bardziej satysfakcjonująca, zwłasza jak nie planuje przechodzić gry drugi raz

Komentarz: zanonimizowany1255967
2022-07-01
14:47

CJzSanAndreas Pretorianin

CJzSanAndreas
👎

Nie wspomnieliście o serii inFamous, gdzie istnieje system karmy mający wpływ na zakończenie.

Komentarz: CJzSanAndreas
2022-07-03
14:09

deton24 Pretorianin

deton24

W sumie pod dostęp jakichś wyborów moralnych możnaby podciągnąć może odrobinę serię S.T.A.L.K.E.R., aczkolwiek nie ma tam tego za wiele.

Komentarz: deton24
2022-07-06
10:38

contract_jack Centurion

ja bym serie Infamous też dodał, której nikt z redaktorów tu nie lubi, bo każda cześć została tutaj zjechana

Komentarz: contract_jack
2022-07-06
16:33

zanonimizowany1314272 Generał

systemy moralne w grach? Nie systemy wartościowania moralności postaci w grach?

Komentarz: zanonimizowany1314272

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl