Mass Effect 2. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Hubert Śledziewski

Mass Effect 2

Nie dziwię się, że mało kto chciał grać złym Shepardem. Spójrzcie tylko na tę gębę! - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Nie dziwię się, że mało kto chciał grać złym Shepardem. Spójrzcie tylko na tę gębę!
  1. Gatunek: RPG
  2. Rok premiery: 2010

System moralności w serii Mass Effect jest zorientowany na fabularne decyzje podejmowane przez gracza. Widać to choćby w „dwójce”, gdzie nie ma mowy o jakichkolwiek odcieniach szarości – są tylko dobre i złe decyzje, znajdujące odzwierciedlenie we wskaźnikach postępu na ścieżce idealisty (kolor niebieski) bądź renegata (kolor czerwony).

Z jednej strony ta czarno-białość może być nudna. Z drugiej jednak – zdecydowana większość graczy i tak dokonywała dobrych wyborów. Pozytywnie świadczy to o społeczności, prawda? Niemniej jej członkinie i członkowie nie wyobrażają sobie Mass Effecta bez tego prostego systemu. Więcej wspomni o tym Agnieszka Adamus (dzięki!).

Z góry powiem, że system moralności w Mass Effekcie jest do bólu czarno-biały. Możemy być albo dobrą duszą, albo kimś złym. Poza tym, niezależnie od postawy naszej postaci, dana sytuacja kończy się w ten sam sposób (inny jest jedynie dialog).

Nie wyobrażam sobie jednak, by seria ta mogła istnieć bez tego systemu. Optymalne rozwiązania wielu problemów często są możliwe dopiero wtedy, gdy wskaźnik „paragona” lub renegata zapełni się w odpowiednim stopniu. Daje to poczucie, że narzucenie konkretnej postawy przyniesie faktyczne korzyści w przyszłości. Momentami jest też dobrym testem naszych ludzkich odruchów. Świetny przykład stanowi cios, jaki możemy wymierzyć reporterce w Mass Effekcie 3.

Agnieszka Adamus

  1. Więcej o grze Mass Effect 2 przeczytasz tutaj

DRAGON AGE ROBIŁ TO CIEKAWIEJ?

Nieco inaczej studio BioWare podeszło do systemu moralności w serii Dragon Age. Jako przykład niech posłuży DA: Origins, czyli odsłona cyklu powszechnie uważana za najlepszą. Nie było w niej ogólnego wskaźnika dobra i zła. Zamiast tego główna postać zdobywała aprobatę różnych NPC, co przekładało się, oczywiście, na fabułę. W połączeniu z ciekawie pomyślanymi bohaterami tworzyło to idealną mieszankę.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

73

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-06-26
22:05

zanonimizowany1255967 Generał

Bo żeby zła strona była atrakcyjna to powinna kusić, powinno się za jej wybór dostawać coś niedostępnego przy dobrej drodze bo jak są takie same to większość wybierze dobrą bo jest bardziej satysfakcjonująca, zwłasza jak nie planuje przechodzić gry drugi raz

Komentarz: zanonimizowany1255967
2022-07-01
14:47

CJzSanAndreas Pretorianin

CJzSanAndreas
👎

Nie wspomnieliście o serii inFamous, gdzie istnieje system karmy mający wpływ na zakończenie.

Komentarz: CJzSanAndreas
2022-07-03
14:09

deton24 Pretorianin

deton24

W sumie pod dostęp jakichś wyborów moralnych możnaby podciągnąć może odrobinę serię S.T.A.L.K.E.R., aczkolwiek nie ma tam tego za wiele.

Komentarz: deton24
2022-07-06
10:38

contract_jack Centurion

ja bym serie Infamous też dodał, której nikt z redaktorów tu nie lubi, bo każda cześć została tutaj zjechana

Komentarz: contract_jack
2022-07-06
16:33

zanonimizowany1314272 Generał

systemy moralne w grach? Nie systemy wartościowania moralności postaci w grach?

Komentarz: zanonimizowany1314272

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl