Dishonored. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Hubert Śledziewski

Dishonored

Zabójstwa w Dishonored zwykle są łatwiejsze, ale mniej satysfakcjonujące. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Zabójstwa w Dishonored zwykle są łatwiejsze, ale mniej satysfakcjonujące.
  1. Gatunek: immersive sim
  2. Rok premiery: 2012

W pamięć zapadł mi również system moralności z cyklu Dishonored. Jako że jego najlepszej wariacji doświadczyliśmy w pierwszej części, skupię się właśnie na niej. Arkane Studios podeszło do omawianej kwestii głównie od strony rozgrywki. Poczynania protagonisty mają co prawda wpływ na zakończenie gry, ale gdyby twórcy ograniczyli się tylko do tego, nie wymieniałbym jej w tym zestawieniu.

Żeby dobrze wyjaśnić system moralności z pierwszego Dishonored, muszę odrobinę przybliżyć fabułę. Główny bohater – Corvo Attano, lord protektor cesarzowej Jessamine Kaldwin – zostaje wrobiony w jej zabójstwo i pojmany. Udaje mu się jednak uciec z celi. Niesłusznie zniesławiony protagonista pragnie wymierzyć sprawiedliwość osobom rzeczywiście odpowiedzialnym za śmierć głowy państwa. Może je po prostu zabić, lecz każdy cel da się również wyeliminować w niekonwencjonalny sposób.

To ostatnie postępowanie – razem z powstrzymywaniem się od mordowania w ogóle – jest premiowane przez grę nie tylko dobrym zakończeniem, ale również pewnymi ułatwieniami, np. mniejszą liczbą szczurów na ulicach. Najbardziej zaskoczyło mnie jednak to, że przechodząc Dishonored po raz drugi – dla odmiany w zły sposób – dotarłszy do ostatniej misji, nie mogłem rozpocząć jej po cichu. Była to „zasługa” Samuela – przewoźnika, który towarzyszył Corvo niemal od początku przygody. Okazał się on tak zniesmaczony zachowaniem bohatera, że poinformował wrogów, iż ten się do nich zbliża. Co, oczywiście, biedny Samuel musiał przypłacić życiem.

  1. Więcej o grze Dishonored przeczytasz tutaj

MORALNOŚĆ NA KOLEI

Podobała mi się również namiastka systemu moralności obecna w grze Metro: Exodus. Nie chcąc spoilerować, napiszę tylko tyle, że aby uzyskać dobre zakończenie, należało sprawić, by przynajmniej dwójka z trójki towarzyszy Artema dotrwała wraz z nim do ostatniej misji. Mnie udało się nieświadomie osiągnąć to już przy pierwszym podejściu, ale pamiętam, iż mało brakowało, bym zobaczył zupełnie inny finał tej produkcji.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

73

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-06-26
22:05

zanonimizowany1255967 Generał

Bo żeby zła strona była atrakcyjna to powinna kusić, powinno się za jej wybór dostawać coś niedostępnego przy dobrej drodze bo jak są takie same to większość wybierze dobrą bo jest bardziej satysfakcjonująca, zwłasza jak nie planuje przechodzić gry drugi raz

Komentarz: zanonimizowany1255967
2022-07-01
14:47

CJzSanAndreas Pretorianin

CJzSanAndreas
👎

Nie wspomnieliście o serii inFamous, gdzie istnieje system karmy mający wpływ na zakończenie.

Komentarz: CJzSanAndreas
2022-07-03
14:09

deton24 Pretorianin

deton24

W sumie pod dostęp jakichś wyborów moralnych możnaby podciągnąć może odrobinę serię S.T.A.L.K.E.R., aczkolwiek nie ma tam tego za wiele.

Komentarz: deton24
2022-07-06
10:38

contract_jack Centurion

ja bym serie Infamous też dodał, której nikt z redaktorów tu nie lubi, bo każda cześć została tutaj zjechana

Komentarz: contract_jack
2022-07-06
16:33

zanonimizowany1314272 Generał

systemy moralne w grach? Nie systemy wartościowania moralności postaci w grach?

Komentarz: zanonimizowany1314272

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl