Dishonored. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Dishonored

Zabójstwa w Dishonored zwykle są łatwiejsze, ale mniej satysfakcjonujące. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Zabójstwa w Dishonored zwykle są łatwiejsze, ale mniej satysfakcjonujące.
  1. Gatunek: immersive sim
  2. Rok premiery: 2012

W pamięć zapadł mi również system moralności z cyklu Dishonored. Jako że jego najlepszej wariacji doświadczyliśmy w pierwszej części, skupię się właśnie na niej. Arkane Studios podeszło do omawianej kwestii głównie od strony rozgrywki. Poczynania protagonisty mają co prawda wpływ na zakończenie gry, ale gdyby twórcy ograniczyli się tylko do tego, nie wymieniałbym jej w tym zestawieniu.

Żeby dobrze wyjaśnić system moralności z pierwszego Dishonored, muszę odrobinę przybliżyć fabułę. Główny bohater – Corvo Attano, lord protektor cesarzowej Jessamine Kaldwin – zostaje wrobiony w jej zabójstwo i pojmany. Udaje mu się jednak uciec z celi. Niesłusznie zniesławiony protagonista pragnie wymierzyć sprawiedliwość osobom rzeczywiście odpowiedzialnym za śmierć głowy państwa. Może je po prostu zabić, lecz każdy cel da się również wyeliminować w niekonwencjonalny sposób.

To ostatnie postępowanie – razem z powstrzymywaniem się od mordowania w ogóle – jest premiowane przez grę nie tylko dobrym zakończeniem, ale również pewnymi ułatwieniami, np. mniejszą liczbą szczurów na ulicach. Najbardziej zaskoczyło mnie jednak to, że przechodząc Dishonored po raz drugi – dla odmiany w zły sposób – dotarłszy do ostatniej misji, nie mogłem rozpocząć jej po cichu. Była to „zasługa” Samuela – przewoźnika, który towarzyszył Corvo niemal od początku przygody. Okazał się on tak zniesmaczony zachowaniem bohatera, że poinformował wrogów, iż ten się do nich zbliża. Co, oczywiście, biedny Samuel musiał przypłacić życiem.

  1. Więcej o grze Dishonored przeczytasz tutaj

MORALNOŚĆ NA KOLEI

Podobała mi się również namiastka systemu moralności obecna w grze Metro: Exodus. Nie chcąc spoilerować, napiszę tylko tyle, że aby uzyskać dobre zakończenie, należało sprawić, by przynajmniej dwójka z trójki towarzyszy Artema dotrwała wraz z nim do ostatniej misji. Mnie udało się nieświadomie osiągnąć to już przy pierwszym podejściu, ale pamiętam, iż mało brakowało, bym zobaczył zupełnie inny finał tej produkcji.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 26 października 2018
Red Dead Redemption 2 - Encyklopedia Gier
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

73

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl