Demon’s Souls. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Demon’s Souls

Najlepsza broń w grze, Północne Regalia, skaluje się wraz z tendencją postaci. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Najlepsza broń w grze, Północne Regalia, skaluje się wraz z tendencją postaci.
  1. Gatunek: RPG akcji
  2. Rok premiery: 2009

Grą, która zainspirowała mnie do napisania tego tekstu, był remake Demon’s Souls. Co ciekawe, ukończyłem go, niemal nie zauważając, że jest tam jakiś system moralności. Dopiero gdy – dotarłszy do ostatecznego starcia – zainteresowałem się nieodblokowanymi osiągnięciami, zrozumiałem, co mnie ominęło.

Szybko zacząłem sprawdzać, jak ów system działa. Okazało się to zaskakująco złożone. W dużym skrócie: nasze poczynania mają rozmaite konsekwencje. Śmierć, gdy jesteśmy w formie ciała, jest postrzegana jako zła, ale zgon w formie duszy już nie. Zabijanie demonów oraz najeźdźców widziane jest jako coś dobrego i pożądanego, ale uśmiercanie bezbronnych NPC ma negatywny wydźwięk.

Konsekwencje tych działań objawiają się poprzez tendencje światów i postaci. Mogą one przybierać różne odcienie – od czystej bieli do czystej czerni, pomiędzy którymi są stany pośrednie. Te ostatnie wpływają głównie na statystyki wrogów i bohatera sterowanego przez gracza. Natomiast skrajne wartości niosą bardziej nieoczywiste skutki. W przypadku tendencji światów może to być pojawienie się niedostępnych wcześniej NPC czy odblokowanie nowych dróg, nierzadko prowadzących do unikalnych przedmiotów. Jeśli zaś chodzi o tendencję postaci, wpływa ona m.in. na stosunek do nas niektórych NPC czy na liczbę punktów życia w formie duszy. Co więcej, najpotężniejsza broń w grze skaluje się właśnie wraz z tym wskaźnikiem.

  1. Więcej o grze Demon’s Souls przeczytasz tutaj

MOŻLIWY POWRÓT

Podobny system nie zawitał, niestety, do żadnej z kolejnych gier studia FromSoftware. Deweloper ten poszedł w kierunku zadań, których wykonanie mogło odblokować m.in. różne zakończenia. Poza nielicznymi wyjątkami – takimi jak Shura z Sekiro: Shadows Die Twice – trudno jednak wskazać wśród nich finały jednoznacznie dobre i jednoznacznie złe. Jeśli zaś chodzi o system moralności z Demon’s Souls, to – biorąc pod uwagę fakt, że twórcy lubią wracać do rozwiązań ze swoich poprzednich gier – można mieć nadzieję, iż pojawi się on w jakiejś formie w jednej z przyszłych produkcji tego studia.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 26 października 2018
Red Dead Redemption 2 - Encyklopedia Gier
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

73

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl