Demon’s Souls. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

- Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć
- Demon’s Souls
- Red Dead Redemption 2
- Wiedźmin 3: Dziki Gon
- Disco Elysium
- Dishonored
- Mass Effect 2
- Black Geyser: Couriers of Darkness
Demon’s Souls

- Gatunek: RPG akcji
- Rok premiery: 2009
Grą, która zainspirowała mnie do napisania tego tekstu, był remake Demon’s Souls. Co ciekawe, ukończyłem go, niemal nie zauważając, że jest tam jakiś system moralności. Dopiero gdy – dotarłszy do ostatecznego starcia – zainteresowałem się nieodblokowanymi osiągnięciami, zrozumiałem, co mnie ominęło.
Szybko zacząłem sprawdzać, jak ów system działa. Okazało się to zaskakująco złożone. W dużym skrócie: nasze poczynania mają rozmaite konsekwencje. Śmierć, gdy jesteśmy w formie ciała, jest postrzegana jako zła, ale zgon w formie duszy już nie. Zabijanie demonów oraz najeźdźców widziane jest jako coś dobrego i pożądanego, ale uśmiercanie bezbronnych NPC ma negatywny wydźwięk.
Konsekwencje tych działań objawiają się poprzez tendencje światów i postaci. Mogą one przybierać różne odcienie – od czystej bieli do czystej czerni, pomiędzy którymi są stany pośrednie. Te ostatnie wpływają głównie na statystyki wrogów i bohatera sterowanego przez gracza. Natomiast skrajne wartości niosą bardziej nieoczywiste skutki. W przypadku tendencji światów może to być pojawienie się niedostępnych wcześniej NPC czy odblokowanie nowych dróg, nierzadko prowadzących do unikalnych przedmiotów. Jeśli zaś chodzi o tendencję postaci, wpływa ona m.in. na stosunek do nas niektórych NPC czy na liczbę punktów życia w formie duszy. Co więcej, najpotężniejsza broń w grze skaluje się właśnie wraz z tym wskaźnikiem.
MOŻLIWY POWRÓT
Podobny system nie zawitał, niestety, do żadnej z kolejnych gier studia FromSoftware. Deweloper ten poszedł w kierunku zadań, których wykonanie mogło odblokować m.in. różne zakończenia. Poza nielicznymi wyjątkami – takimi jak Shura z Sekiro: Shadows Die Twice – trudno jednak wskazać wśród nich finały jednoznacznie dobre i jednoznacznie złe. Jeśli zaś chodzi o system moralności z Demon’s Souls, to – biorąc pod uwagę fakt, że twórcy lubią wracać do rozwiązań ze swoich poprzednich gier – można mieć nadzieję, iż pojawi się on w jakiejś formie w jednej z przyszłych produkcji tego studia.