Demon’s Souls. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Hubert Śledziewski

Demon’s Souls

Najlepsza broń w grze, Północne Regalia, skaluje się wraz z tendencją postaci. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Najlepsza broń w grze, Północne Regalia, skaluje się wraz z tendencją postaci.
  1. Gatunek: RPG akcji
  2. Rok premiery: 2009

Grą, która zainspirowała mnie do napisania tego tekstu, był remake Demon’s Souls. Co ciekawe, ukończyłem go, niemal nie zauważając, że jest tam jakiś system moralności. Dopiero gdy – dotarłszy do ostatecznego starcia – zainteresowałem się nieodblokowanymi osiągnięciami, zrozumiałem, co mnie ominęło.

Szybko zacząłem sprawdzać, jak ów system działa. Okazało się to zaskakująco złożone. W dużym skrócie: nasze poczynania mają rozmaite konsekwencje. Śmierć, gdy jesteśmy w formie ciała, jest postrzegana jako zła, ale zgon w formie duszy już nie. Zabijanie demonów oraz najeźdźców widziane jest jako coś dobrego i pożądanego, ale uśmiercanie bezbronnych NPC ma negatywny wydźwięk.

Konsekwencje tych działań objawiają się poprzez tendencje światów i postaci. Mogą one przybierać różne odcienie – od czystej bieli do czystej czerni, pomiędzy którymi są stany pośrednie. Te ostatnie wpływają głównie na statystyki wrogów i bohatera sterowanego przez gracza. Natomiast skrajne wartości niosą bardziej nieoczywiste skutki. W przypadku tendencji światów może to być pojawienie się niedostępnych wcześniej NPC czy odblokowanie nowych dróg, nierzadko prowadzących do unikalnych przedmiotów. Jeśli zaś chodzi o tendencję postaci, wpływa ona m.in. na stosunek do nas niektórych NPC czy na liczbę punktów życia w formie duszy. Co więcej, najpotężniejsza broń w grze skaluje się właśnie wraz z tym wskaźnikiem.

  1. Więcej o grze Demon’s Souls przeczytasz tutaj

MOŻLIWY POWRÓT

Podobny system nie zawitał, niestety, do żadnej z kolejnych gier studia FromSoftware. Deweloper ten poszedł w kierunku zadań, których wykonanie mogło odblokować m.in. różne zakończenia. Poza nielicznymi wyjątkami – takimi jak Shura z Sekiro: Shadows Die Twice – trudno jednak wskazać wśród nich finały jednoznacznie dobre i jednoznacznie złe. Jeśli zaś chodzi o system moralności z Demon’s Souls, to – biorąc pod uwagę fakt, że twórcy lubią wracać do rozwiązań ze swoich poprzednich gier – można mieć nadzieję, iż pojawi się on w jakiejś formie w jednej z przyszłych produkcji tego studia.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

73

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-06-26
22:05

zanonimizowany1255967 Generał

Bo żeby zła strona była atrakcyjna to powinna kusić, powinno się za jej wybór dostawać coś niedostępnego przy dobrej drodze bo jak są takie same to większość wybierze dobrą bo jest bardziej satysfakcjonująca, zwłasza jak nie planuje przechodzić gry drugi raz

Komentarz: zanonimizowany1255967
2022-07-01
14:47

CJzSanAndreas Pretorianin

CJzSanAndreas
👎

Nie wspomnieliście o serii inFamous, gdzie istnieje system karmy mający wpływ na zakończenie.

Komentarz: CJzSanAndreas
2022-07-03
14:09

deton24 Pretorianin

deton24

W sumie pod dostęp jakichś wyborów moralnych możnaby podciągnąć może odrobinę serię S.T.A.L.K.E.R., aczkolwiek nie ma tam tego za wiele.

Komentarz: deton24
2022-07-06
10:38

contract_jack Centurion

ja bym serie Infamous też dodał, której nikt z redaktorów tu nie lubi, bo każda cześć została tutaj zjechana

Komentarz: contract_jack
2022-07-06
16:33

zanonimizowany1314272 Generał

systemy moralne w grach? Nie systemy wartościowania moralności postaci w grach?

Komentarz: zanonimizowany1314272

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl