Wiedźmin 3: Dziki Gon. Najciekawsze systemy moralne w grach wideo

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Tak prosty wybór, a tyle mówi o tym, jakim Geraltem chcemy grać. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Tak prosty wybór, a tyle mówi o tym, jakim Geraltem chcemy grać.
  1. Gatunek: RPG akcji
  2. Rok premiery: 2015

Trzeci Wiedźmin – jak i cała seria CD Projektu RED – nie posiada systemu moralności jako takiego. Wprawdzie wyborów jest w tej grze bez liku, ale – poza kilkoma wyjątkami – trudno uznać któryś z nich za jednoznacznie dobry lub zły. Co najwyżej można spróbować umieścić niektóre na skali szarości.

Podejmowane decyzje mają jednak olbrzymi wpływ na fabułę, a przede wszystkim – na sposób, w jaki gracz postrzega postać Geralta. Aby uniknąć większych spoilerów, posłużę się przykładem z początku gry. Po ukończeniu prologu trafiamy do Velen i – przynajmniej teoretycznie – powinniśmy udać się do karczmy na rozstajach. Podczas rozmowy z oberżystą do gospody przyjeżdżają bandyci. Wiedźmin może się w porę ulotnić, aby uniknąć konfrontacji, albo zostać w środku, jak gdyby nigdy nic. Wtedy jednak również nie musi dojść do rozlewu krwi – Geralt może bowiem postawić zbirom kolejkę bądź zachować powściągliwość w rozmowie z nimi. Wybór należy do gracza, a z jego drobną konsekwencją przyjdzie nam się zmierzyć (lub nie), gdy wybierzemy się do kasztelu we Wrońcach.

  1. Więcej o grze Wiedźmin 3: Dziki Gon przeczytasz tutaj

MORALNOŚĆ A.D. 2077

W dość podobny sposób „Redzi” rozwiązali kwestię moralności w Cyberpunku 2077. Zaangażowanie się w historie głównych postaci pobocznych – takich jak Judy, Panam czy Kerry – odblokowywało dodatkowe opcje fabularne lub osobne zakończenia. Większą wagę miała jednak relacja z Johnnym Silverhandem, którą dość łatwo można było popsuć, blokując sobie tym samym dostęp do jednego z ukrytych finałów gry. Co istotne, ogół podejmowanych przez V decyzji – czy też jego/jej pochodzenie – nie miał zbyt dużego wpływu na historię. Rzutował jednak znacząco na postrzeganie protagonisty/protagonistki przez gracza.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 26 października 2018
Red Dead Redemption 2 - Encyklopedia Gier
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

73

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl