Silent Hunter. Wielkie marki, o których zapomniał Ubisoft

Dariusz Matusiak

Silent Hunter

  1. Gatunek: symulator
  2. Jak długo już czekamy: 12 lat

Zdaję sobie sprawę, że to dość hardcore’owy przykład. Wszak symulatory okrętu podwodnego to dziś nisza dla wąskiej grupy hobbystów. Trudno jednak nie przypomnieć, jak mocną marką Ubisoftu był Silent Hunter – Francuzi wzięli go pod swoje skrzydła w 2001 roku (od drugiej części). Ostatnią odsłoną cyklu był Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic, w którym wcielaliśmy się w dowódcę niemieckiego U-Boota. Gra nie spotkała się z ciepłym przyjęciem. Autentyczność historyczna oraz realizm wypadły jak zwykle bardzo dobrze, ale wszystko przysłaniała kiepska warstwa techniczna.

Krytykowano liczne błędy i nieczytelny interfejs, a niektórzy zaczęli narzekać na sam gatunek symulatorów i zbyt trudną rozgrywkę. Prawdziwym ciosem okazały się zabezpieczenia DRM wymagające do gry singlowej ciągłego połączenia z internetem. Serwery Ubisoftu zostały wtedy zaatakowane przez hakerów i gra była przez kilka dni niedostępna, co doprowadzało graczy do furii. Dopiero pod koniec roku zmieniono ten wymóg – najpierw do pojedynczej aktywacji online, a później zniesiono go kompletnie.

W 2010 roku tak pisaliśmy o tej grze:

Silent Hunter 5 to klasyczny przykład nieoszlifowanego diamentu. W dniu premiery gra była słaba, po kilku patchach i pierwszych modach jest średnia, a za rok będzie po prostu wspaniała. Pod tymi wszystkimi niedoróbkami zwyczajnie kryje się świetny symulator. Wciągający, inteligentny, piękny i bardzo oryginalny. Wytycza nowe szlaki w gatunku, w którym do niedawna wydawało się, że wszystko zostało już powiedziane. Ludziom o sporej odporności na niedociągnięcia techniczne polecam grę już dzisiaj, wszystkim innym doradzam wstrzymanie się z zakupem co najmniej sześć miesięcy.

Adrian Wernerrecenzja gry Silent Hunter 5: Bitwa o Atlantyk

W obecnych czasach zapowiedź realistycznego symulatora okrętu podwodnego przez Ubisoft to akcja po prostu niemieszcząca się w głowie – prawdopodobieństwo jest w tym przypadku zbliżone do tego, że Zenek Martyniuk postanowi śpiewać w kapeli deathmetalowej. Nie te czasy, nie ten rynek. Ale samą markę nadal chyba pamięta wiele osób i można by powrócić z nią w nieco innej formie, np. przygodowej gry na klaustrofobicznym pokładzie okrętu, z wiarygodną, wciągającą fabułą i jedynie jakimiś elementami symulacji. Oczywiście trzeba by porzucić pomysły o durnym humorze, luzie, bezkresnej personalizacji i skórkach dla swojego okrętu, przerzucając całą uwagę gracza na bohaterów i historię. Wodny, otwarty świat jest już przecież gotowy – wystarczy zapełnić go U-Bootami i dobrą fabułą.

  1. Więcej o serii Silent Hunter
Might & Magic: Heroes VII

Might & Magic: Heroes VII

PC

Data wydania: 29 września 2015

Informacje o Grze
7.1

GRYOnline

7.1

Gracze

5.4

Steam

6.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

68

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Którą z tych firm lubisz najmniej?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl