4. Battlefield 1942. II wojna światowa - najlepsze strzelaniny

Dariusz Matusiak

4. Battlefield 1942

Podobnie jak Call of Duty, niezwykle popularna dziś seria Battlefield zaczynała od tematyki drugiej wojny światowej i od początku kładła nacisk na tryb wieloosobowy, choć rozgrywka w pojedynkę również była możliwa na tych samych mapach w postaci starć z botami. W 2002 roku gra nastawiona tylko na multiplayer nie była jeszcze czymś tak oczywistym jak dzisiaj i wiele recenzji wytykało Battlefieldowi niezbyt wciągające strzelanie do botów jako sporą wadę. Jeśli Medal of Honor i Call of Duty starały się być wierne historycznym bitwom i wydarzeniom, to BF1942 stawiał wyłącznie na radosną rozwałkę w skali nieosiągalnej dla wymienionych tytułów, choć każda z map oparta była na jednej ze słynnych bitew konfliktu. Na dużych, otwartych przestrzeniach 64 graczy rywalizowało na lądzie i w powietrzu, używając nie tylko broni z epoki ale i różnych pojazdów. Patrząc na tę grę z dzisiejszej perspektywy, widać jak wiele elementów stało się wspólnych dla każdej odsłony i jak studio DICE konsekwentnie trzyma się sprawdzonych rozwiązań. To właśnie pierwsza część wprowadziła swego rodzaju wizytówkę serii obecną do dziś - tryb „Podbój”, w którym gracze walczą o utrzymanie szeregu punktów kontrolnych.

Battlefield 1942 nie jest samodzielnym, autorskim pomysłem, a jedynie ulepszonym rozwinięciem koncepcji z wydanej dwa lata wcześniej innej gry - Codename Eagle. Fabuła osadzona była w alternatywnej rzeczywistości, w której nigdy nie doszło do I wojny światowej, a w 1990 roku w siłę rosło Imperium Rosyjskie pod wodzą cara Piotra. Gracz wcielał się w członka organizacji Shadow Command, której celem było osłabić militarne zapędy Rosji, zagrażającej całemu światu. W grze mogliśmy używać ogromnej ilości modeli broni oraz korzystać z przeróżnych pojazdów lądowych, morskich oraz powietrznych. Mapy były duże i pozwalały na pełną swobodę ruchu. Wkrótce po premierze, DICE kupiło studio Refraction Games stojące za stworzeniem Codename Eagle i zajęło się modernizacją engine’u gry - Refractor. Na zmodernizowanym silniku powstał właśnie Battlefield 1942. Dopiero pierwsza część Bad Company rozpoczęła erę Frostbite’a, ale druga generacja Refractora była jeszcze obecna w Battlefield Play4Free.

Battlefielda zgodnie uznaje się za jednego z prekursorów strzelanek wieloosobowych, który zaczął zmieniać mentalność graczy w trybie multiplayer, zachęcając ich do ściślejszej i częstszej współpracy w drużynie zamiast ciągłych akcji na własną rękę. Ogromny sukces gry zachęcił studio DICE do wydania dwóch dodatków: Road to Rome oraz Secret Weapons of WWII. W naszym kraju radość z grania w Battlefielda w tamtym okresie była trochę utrudniona przez dopiero zdobywające popularność stałe łącza internetowe.

Return to Castle Wolfenstein

Return to Castle Wolfenstein

PC

Data wydania: 20 listopada 2001

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

8.6

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

11

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Najlepsza strzelanina wymieniona w tekście, to...

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl