World of Warcraft. Najlepsze gry MMORPG w 2025 roku - nasze top 10

Patryk Manelski

World of Warcraft

Blizzard Entertainment

  1. Model biznesowy: pay-to-play
  2. Platforma: PC

Nie mamy niezbitych dowodów na to, że World of Warcraft nie jest już królem gatunku MMORPG. Niemniej nie mogę z czystym sumieniem uznać tego tytułu za „numer 1” i jako takiego go polecić. To wciąż dobra produkcja, oferująca multum zawartości, która kusi swoim światem. Shadowlands może nie było najlepszym rozszerzeniem i nie przeszło próby czasu, ale – żeby była jasność – nie jest wcale z WoW-em aż tak źle, po prostu powinno być znacznie lepiej. Sytuację poprawił dopiero Dragonflight, który sprawił, że leciwy WoW znów poszybował ku górze. Dodatek został pozytywnie oceniony przez ogół graczy. Szkoda, że The War Within, czyli dziesiąte rozszerzenie „nie dowiozło”.

Mimo wszystkich narzekań, World of Warcraft to wciąż gra warta polecenia. Niezależnie od starego systemu walki, opartego na tab-targecie, udało się utrzymać pewną dynamikę, a umiejętności po prostu czuć. Wprawdzie system rozwoju wydaje się nieco przekombinowany, a mnogość opcji przytłacza, niemniej na brak możliwości nie wypada narzekać. Niemniej to wszystko wygląda na nie do końca przemyślane, zwłaszcza patrząc przez pryzmat zmian dokonanych w dwóch z trzech ostatnich rozszerzeń.

Dla kogo to gra? Dla osób stawiających pierwsze kroki w gatunku oraz nastawionych na elementy PvE, którym nie przeszkadza chwilowy zastój w nowościach.

Czy jest regularnie wspierana? I tak i nie – aktualizacje są, ale powinny być znacznie częstsze.

Gry podobne: WildStar, EverQuest II.

Czy jest język polski? Nie ma, chociaż dostępne jest fanowskie tłumaczenie.

Dużo gra Polaków? Tak, bardzo dużo.

Czy występuje pay-to-win? Nie występuje.

Zawsze pozostaje (któryś) Classic

Jeśli obecne World of Warcraft Wam nie odpowiada, zawsze możecie sięgnąć po wersję Classic, i to już w sumie czterech wydaniach. Mamy bowiem WoW-a Classic, WoW-a Burning Crusade Classic, WoW-a Wrath of the Lich King oraz WoW-a Cataclysm Classic. Niemniej większość i tak będzie grała w WotLK-a, bo przecież Ostrze Mrozu jest głodne!

The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 4 kwietnia 2014

Informacje o Grze
7.6

GRYOnline

7.3

Gracze

8.1

Steam

7.1

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

57

Patryk Manelski

Autor: Patryk Manelski

Chciał być informatykiem, potem policjantem, a skończyło się na „dziennikarzeniu” na UŚ. Tam odkrył, że można połączyć pasję do grania z pisaniem. Następnie bytował w kilku redakcjach, próbując przekonać wszystkich, że gry MMO są najlepsze na świecie. Tak trafił do działu publicystyki na GOL-u, gdzie niestrudzenie kontynuuje swoją misję – bez większych sukcesów. W przerwach od walenia z axa hoduje cyfrowe pomidory, bawiąc się w wirtualnego farmera. Nie mając własnego ogródka, zadowala się opieką nad drzewkiem bonsai. Kręci go też jazda na rowerze, zaś czytać lubi mangę i fantastykę. A co najważniejsze, pochodzi z Sosnowca, gdzie zresztą mieszka i z czego jest dumny!

Grasz jeszcze w MMORPG?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl