Strategia, skradanka, RPG i symulator przetrwania. Gry, które wyprzedziły swoje czasy

Michał Grygorcewicz

Strategia, skradanka, RPG i symulator przetrwania

410 000 kilometrów kwadratowych skutego lodem, postapokaliptycznego świata o historii tak bogatej, że opisuje go dołączona do każdego egzemplarza minipowieść. Trzydzieści dwie grywalne, różniące się od siebie przeszłością, wzajemnymi relacjami i umiejętnościami postacie, które należy stopniowo rekrutować do swojej drużyny. Różne metody poruszania się – najwolniejsze narty, które są zawsze dostępne; znacznie szybsze skutery śnieżne, które jednak trzeba najpierw znaleźć, a do tego mogą sobie nie poradzić w trudnym terenie; oraz pozwalające latać na ograniczonym dystansie lotnie. System ran mający bezpośredni wpływ na to, jakie aktywności są naszym postaciom dostępne i na ile sprawnie będą one w stanie im sprostać. Zaprezentowana z perspektywy pierwszej osoby rozgrywka zawierająca elementy gry RPG, symulatora przetrwania, skradanki i strategii turowej.

Nawet dzisiaj opis Midwintera brzmi imponująco i spokojnie mógłby zostać pomylony z wyliczanką funkcji oferowanych przez najnowsze dzieło klasy AAA. W 1989 roku, gdy tytuł debiutował na komputerach PC oraz na Atari ST, wywoływał gigantyczny opad szczęki. Przynajmniej wśród tych graczy, którzy zdołali przebić się przez ogrom oferowanych funkcji i nauczyć się z nich korzystać, gdyż bariera wejścia do gry była dość wysoka. Temu zresztą najpewniej zawdzięczamy fakt, że produkcja ta, podobnie zresztą jak jej równie imponujący sequel, mimo bardzo pozytywnych recenzji nie odniosła większego sukcesu i dziś jest raczej mało znana – choć to akurat może się zmienić, jako że trwają prace nad jej nowoczesną wersją.

System Shock (1994)

System Shock (1994)

PC

Data wydania: 21 maja 1994

Informacje o Grze
8.7

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

35

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Która z wymienionych gier najbardziej wyprzedziła swoje czasy?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2016-09-13
09:51

Franusss Generał

Franusss

Crysis - pierwsza część pokazała jak gry powinny wyglądać. Graficznie nowa epoka. 3x GTX 8800 żeby poszło na MAX detalach w full hd.

Komentarz: Franusss
2016-09-13
10:18

Jerzoo108 Chorąży

Mnie tu zabrakło Dungon Master. Renesans teraz jest dungeon crawlerow przeca. Nie mam pojecia czy to byla pierwsza tego typu gra, ale rozwiazania w niej zawarte...
System czarow - do dzis pamietam kolejnosc wiekszosci run :)
Skilowanie postaci jak w Elder Scrollsach.
Przeciwnicy! Och do dzis pamietam klekot kosci nadchodzacych trupow, albo skorpionow, tudiez szczek zbroi rycerzy... albo nic nie slychac i nagle sssssyk atakujacego Quetzalcoatla. Ach...
No i patent na otwieranie drzwi toporem.
No i surwiwal - herosi chcieli wody i zarcia.
No i Stamma mozna bylo nauczyc magii :P
No i patent jak zaciukac Wielkie Zło po zaciukaniu... Sami-WIecie-Kogo na 13 poziomie :D
Czekam na trojke - moze ktos zrobi? Bo w sumie dwojka juz taka sobie byla. Chociaz patent ze sklepami i mapami byl calkiem si.

OT
@Franusss
Wczesniej byl "CHROME" :P
I nie, nie trzeba bylo miec 3 grafik.
Z reszta w tym temacie to grafa poszla w kat.
EOT

PS
Shodan to ma glosik... Ciekawe jak im to wyjdzie w remake'u. :D

PPS
DM bylo turn-based, ale sie tego nie czulo - dla mnie rasowy fps ;P

Komentarz: Jerzoo108
2016-09-13
15:20

xymox Legionista

Czyżby autorzy artykułu zapomnieli o grze thief oraz thief 2 metal age ?

Komentarz: xymox
2017-10-14
09:38

zanonimizowany1141045 Legionista

Fajna kompilacja :). Ja ze swojej strony dodałbym też Wizardry (1987 i wczesniej!), Betrayal at Krondor (1993), które wolę od Elder Scrolls, w tym Skyrima do dziś, oraz serię strategii fantasy 3D z pełną fizyką, Myth I (1997) i Myth II.
To były zdecydowanie perełki.

Komentarz: zanonimizowany1141045
2017-10-14
09:42

Matysiak G Legend

Matysiak G

Dodałbym Shadow Ops: Red Mercury, który był Modern Warfare przed przed Call of Duty 2.

Komentarz: Matysiak G

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl