Vivid Games. Czy dotacje dla twórców gier mają sens? Analiza

Vivid Games

Vivid Games to czternastoletnia firma z siedzibą w Bydgoszczy, której największym sukcesem był wydany w 2012 roku na platformy mobilne Real Boxing. Zespół ten specjalizuje się w tworzeniu gier mobilnych, a od niedawna rozszerzył swoją działalność o porty na konsolę Nintendo Switch. Na przestrzeni lat uzyskał 14,552 mln zł wsparcia od rządu. Tradycyjnie dużą część tej kwoty zebrały projekty zgłoszone w ramach kolejnych odsłon programu GameINN.

Real Boxing to najważniejsza gra w dorobku Vivid Games. - Czy milionowe dotacje dla twórców gier mają sens? Analizujemy - dokument - 2020-08-04
Real Boxing to najważniejsza gra w dorobku Vivid Games.

W pierwszej jego edycji Vivid Games zgłosiło projekt o iście intrygującym opisie – „opracowanie systemu personalizacji w grze z mechanizmami rozgłaszania (broadcastem) w ekosystemie – Game Content Personalization System GCPS”, na który otrzymało 1,37 mln zł w kwietniu 2017 roku. Nie byłem w stanie ustalić, czym dokładnie są w tym wypadku mechanizmy rozgłaszania i w której grze Vivid Games (oraz czy w ogóle) zostały one wykorzystane.

Do GameINN 2 Vivid Games zgłosiło dwa wnioski projektowe i oba zostały rozpatrzone pozytywnie. Na „opracowanie prototypu gry wykorzystującego model rzeczywistego współoddziaływania środowiska i pojazdów kołowych w czasie rzeczywistym na platformach mobilnych, bazując na algorytmach symulacji fizycznych” otrzymano 5,98 mln zł. Dodatkowe 4,482 mln zł zabezpieczone zostało na „opracowanie innowacyjnego systemu informatycznego umożliwiającego adaptacyjne dostosowywanie poziomu trudności w czasie rzeczywistym, w wielu wymiarach przestrzeni cech gracza i dla różnych gatunków gier”. Otrzymane w drugiej połowie 2017 roku fundusze przyczyniły się do powstania gry w stylu Trials zatytułowanej Gravity Rider, twin-stick shootera Space Pioneer oraz drużynowej gry akcji Mayhem Combat.

W Space Pioneera zagramy na platformach mobilnych oraz na Switchu. - Czy milionowe dotacje dla twórców gier mają sens? Analizujemy - dokument - 2020-08-04
W Space Pioneera zagramy na platformach mobilnych oraz na Switchu.

Skala projektowanych przez Vivid Games gier jest skromna, trudno uznać je też za szczególnie innowacyjne – są to głównie kopie sprawdzonych rynkowych rozwiązań. Plany firmy na przyszłość nie dotyczą też znacznego zwiększenia zakresu działalności, co najwyżej wzrostu liczby produkowanych rocznie gier niskobudżetowych. Wysokość otrzymywanych dotacji wydaje się niewspółmierna do skali działalności i w tym wypadku nie uznałbym ich za uzasadnione.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 10 grudnia 2020
Cyberpunk 2077 - Encyklopedia Gier
8.2

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

53

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Czy uważasz, że gry powinny być dotowane przez państwo?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl