- Czy milionowe dotacje dla twórców gier mają sens? Analizujemy
- Bloober Team
- PlayWay
- Techland
- Vivid Games
- T-Bull
- CI Games
- QLOC
- Cherrypick Games
- Narra
- Inne spółki otrzymujące dotacje
QLOC
QLOC to bardzo unikatowa spółka w polskim gamedevie. Choć nie tworzy własnych gier, przez lata wyrobiła sobie renomę prawdziwych specjalistów od lokalizacji, portowania, remasterowania, pomagania przy produkcji i testowania gier innych firm. I to renomę ogólnoświatową – wśród klientów QLOC-a znajdziemy takie znane studia jak Paradox Interactive, Obsidian Entertainment, Capcom, Bandai Namco czy Warner Bros. Interactive Entertainment. To właśnie QLOC odpowiada za pecetowe wersje najnowszych odsłon serii Mortal Kombat i Yakuza czy remaster kultowego Dark Souls.

W kwestii dotacji QLOC najwidoczniej wyznaje zasadę „raz a dobrze” – firma pokusiła się o rządowe wsparcie tylko w ramach trzeciej edycji programu GameINN. Na „inteligentny system adaptacyjny pozwalający na profilowanie graczy w oparciu o dane kontekstowe platformy oraz mierniki wewnętrzne w celu modelowania pożądanego wzorca rozgrywki” – cokolwiek by to nie znaczyło w praktyce, pod koniec 2019 roku QLOC otrzymał aż 9,898 mln zł. Opis jest na tyle enigmatyczny, że trudno z niego wywnioskować, czego dokładnie dotyczy ten projekt i w jaki sposób ma wpłynąć pozytywnie na rozwój firmy.
Runvido
Runvido to wieluński start-up, który stawia na technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR). Jego sztandarowym dziełem jest aplikacja na telefony mobilne nosząca taką samą nazwę jak firma, która ją opracowała. Apka Runvido umożliwia tworzenie za pomocą telefonu ruchomych obrazów niczym w filmach i książkach o Harrym Potterze. Wystarczy nagrać jakiś filmik, wydrukować z niego kadr i po przyłożeniu kamery smartfona z odpaloną aplikacją do wydruku na ekranie urządzenia w miejscu statycznego obrazka zobaczymy film.

Firma zamierza dalej skupiać się na technologii AR, tym razem wykorzystując ją do produkcji gier. W ramach GameINN przyznano przedstawionemu przez Runvido projektowi najwyższą liczbę punktów spośród wszystkich zgłoszonych inicjatyw. Uzyskane w ten sposób 7,595 mln zł przeznaczone zostanie na „opracowanie platformy do tworzenia gier terenowych w oparciu o silnik gier AR tworzący mapę świata realnego, w tym obiektów niebędących elementami krajobrazu, w czasie rzeczywistym, wraz z aplikacją umożliwiającą przesyłanie danych przez użytkowników”. To jeden z ciekawiej zapowiadających się projektów, które zyskały dofinansowanie we wszystkich edycjach GameINN, pozostaje mieć nadzieję, że jego skala nie przerośnie niedoświadczonego start-upa.
