Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 sierpnia 2020, 11:45

Czy milionowe dotacje dla twórców gier mają sens? Analizujemy

Państwo od lat dotuje polskie firmy tworzące gry komputerowe milionami złotych. Sprawdziliśmy, co z tymi pieniędzmi robią firmy, które najchętniej zgłaszają się po dotacje.

Spis treści

QLOC

NA STRONIE ZNAJDZIESZ

QLOC to bardzo unikatowa spółka w polskim gamedevie. Choć nie tworzy własnych gier, przez lata wyrobiła sobie renomę prawdziwych specjalistów od lokalizacji, portowania, remasterowania, pomagania przy produkcji i testowania gier innych firm. I to renomę ogólnoświatową – wśród klientów QLOC-a znajdziemy takie znane studia jak Paradox Interactive, Obsidian Entertainment, Capcom, Bandai Namco czy Warner Bros. Interactive Entertainment. To właśnie QLOC odpowiada za pecetowe wersje najnowszych odsłon serii Mortal Kombat i Yakuza czy remaster kultowego Dark Souls.

To QLOC odpowiada za Dark Souls Remastered. - Czy milionowe dotacje dla twórców gier mają sens? Analizujemy - dokument - 2020-08-04
To QLOC odpowiada za Dark Souls Remastered.

W kwestii dotacji QLOC najwidoczniej wyznaje zasadę „raz a dobrze” – firma pokusiła się o rządowe wsparcie tylko w ramach trzeciej edycji programu GameINN. Na „inteligentny system adaptacyjny pozwalający na profilowanie graczy w oparciu o dane kontekstowe platformy oraz mierniki wewnętrzne w celu modelowania pożądanego wzorca rozgrywki” – cokolwiek by to nie znaczyło w praktyce, pod koniec 2019 roku QLOC otrzymał aż 9,898 mln zł. Opis jest na tyle enigmatyczny, że trudno z niego wywnioskować, czego dokładnie dotyczy ten projekt i w jaki sposób ma wpłynąć pozytywnie na rozwój firmy.

Zostało jeszcze 50% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy uważasz, że gry powinny być dotowane przez państwo?

Tak
13,3%
Nie
81,3%
Nie wiem
5,4%
Zobacz inne ankiety
14 polskich gier, na które nie czekacie, a powinniście
14 polskich gier, na które nie czekacie, a powinniście

Cyberpunk 2077 i Dying Light 2. To najpewniej o tych dwóch tytułach pomyślicie, jeśli ktoś zapytałby Was o najgorętsze tegoroczne hity w polskiej branży gier wideo. Dziś nie będziemy o nich mówić.

Bloober Team walczy o zmianę wizerunku – koniec słabych gier i nadużywania dotacji?
Bloober Team walczy o zmianę wizerunku – koniec słabych gier i nadużywania dotacji?

Bloober Team to firma znana przez graczy głównie z sięgania po dotacje oraz produkcji takich gier jak Music Master Chopin oraz Basement Crawl. Wizyta w studiu była idealną szansą, by porozmawiać o wizerunku zespołu oraz jego planach na przyszłość.