Inne spółki otrzymujące dotacje. Czy dotacje dla twórców gier mają sens? Analiza

Inne spółki otrzymujące dotacje

Poniższa tabela zawiera wybrane spółki związane z produkcją gier, które również uzyskały w ostatnich latach dotacje rządowe.

Nazwa spółki

Kwota brutto otrzymanej dotacji w zł

Spacewalkers

8 255 000

Carbon Studio

7 133 000

GameDesire

4 580 760

RiftCat

4 011 539

Ice Code Games

3 952 498

Klabater

2 928 000

Gamedust

2 906 558

Forever Entertainment S.A.

2 751 415

11 bit studios

2 555 105

7LEVELS

1 690 961

Kool2Play

1 676 730

Huckleberry Games

1 570 704

QubicGames

1 372 458

Jujubee

1 341 171

Telehorse

772 857

Varsav Game Studios

629 596

Prime Bit Games

618 330

Arts Alliance

97 510

Red Dot Games

61 458

Creepy Jar

55 200

One More Level

43 046

Ten Square Games

28 958

Red Dev Studio

920

Czy dotacje mają sens?

Miło byłoby zakończyć ten artykuł optymistycznym stwierdzeniem, że dotowanie polskiego rynku gier wideo okazało się fantastyczną inicjatywą, która przyczyniła się do powstania większej liczby świetnych tytułów oraz kilku rewolucyjnych rozwiązań. Albo wręcz przeciwnie – dojść do sensacyjnej konkluzji, że to wszystko przepalanie pieniędzy i okazja dla krętaczy do wzbogacenia się niedużym kosztem.

Prawda okazuje się jednak znacznie bardziej prozaiczna. Kluczowy dla całej branży program GameINN jest jeszcze na tyle młody, że na ocenę jego wpływu na jakość produkowanych w naszym kraju gier oraz na rozwój polskich studiów wciąż musimy poczekać. W działalności nielicznych firm, które korzystały ze znaczącej pomocy finansowej państwa jeszcze przed powstaniem GameINN, znajdziemy zarówno przykłady udanych inwestycji, jak i wtop. Jedne i drugie są jednak zbyt nieliczne, by dojść do merytorycznych wniosków.

Jak dotąd polski gamedev radził sobie bardzo dobrze bez zakrojonej na szeroką skalę pomocy państwa, pozostaje więc mieć nadzieję, że mając do tejże pomocy dostęp, poradzi sobie jeszcze lepiej. Na dobrej kondycji polskiej branży zyskujemy bowiem wszyscy – i twórcy mający otwarte drzwi do wielkich karier, i gracze dostający świetne produkcje, i państwo, które w dłuższej perspektywie dotowane pieniądze otrzyma z powrotem w formie podatków.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 10 grudnia 2020
Cyberpunk 2077 - Encyklopedia Gier
8.2

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

53

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Czy uważasz, że gry powinny być dotowane przez państwo?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl