Pokorny paladyn. 6 sekretów z Gothica, których możecie nie znać

Hubert Śledziewski

Pokorny paladyn

  1. Gra: Gothic 2 / Gothic 2: Noc Kruka
  2. Rozdział: III
  3. Wymagane kody: tak

Równie popularne jak cytaty są wśród fanów kody do Gothica. Prywatnie raczej ich nie używam, bo – a jakże – zabijają immersję, ale nie da się ukryć, że część z nich skrywa tajemnice, które mogą (choć nie muszą) wskazywać na inne scenariusze fabularne, opracowywane niegdyś przez twórców, a ostatecznie porzucone. Jednym z ciekawszych tego typu przykładów jest rozmowa z paladynem Lotharem w trzecim rozdziale Gothica II.

Jeśli doskonale znacie tę grę, wiecie już, co nie zgadza się w powyższym zdaniu. Mianowicie ów żołnierz Innosa, który witając Bezimiennego w Khorinis, raczy go długaśnym monologiem dotyczącym praw obowiązujących w mieście, ginie na początku trzeciego aktu gry. Lothara raczej trudno polubić, bo traktuje nas z góry, a informacje o przybyciu smoków zbywa machnięciem ręki, toteż graczom wracającym z Górniczej Doliny z dowodem na istnienie gadów, podpisanym przez samego kapitana Garonda, może towarzyszyć chęć dogadania mu, wykrzyknięcia: „A nie mówiłem!”, machając zdobytym listem przed oczyma sceptycznego paladyna.

Mina Lothara, gdy dostaje dowód na istnienie smoków. - 6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia - dokument - 2022-09-25
Mina Lothara, gdy dostaje dowód na istnienie smoków.

Oficjalnie okazji do świętowania nigdy jednak nie mieliśmy. Ba, musieliśmy nawet przeprowadzić śledztwo w sprawie śmierci Lothara. Istnieje jednak kod, pozwalający poczuć tę nutkę odebranej nam satysfakcji. Będąc w trzecim rozdziale, wystarczy wpisać w konsoli komendę: „insert pal_203_lothar”, a nieżyjący paladyn powróci do życia. Na fabułę oczywiście to nie wpłynie, ale Bezimienny będzie mógł wejść w interakcję z Lotharem. Po zaczepieniu go pojawi się taka oto opcja dialogowa:

Bezimienny: Mam dowód! Oto list od kapitana Garonda!

Lothar: A więc smoki naprawdę istnieją? Byłem wobec ciebie niesprawiedliwy. Złożę ofiarę Innosowi, aby wybaczył mi moje zachowanie.

Tylko tyle, a jednocześnie aż tyle. Pozostaje pytanie, skąd wziął się ten dialog w grze. Być może jakiś jej wczesny scenariusz zakładał, że zginie inna postać – dla przykładu strażnik Mika, który stoi nieopodal wschodniej bramy Khorinis i nie pełni żadnej istotnej roli. Twórcy ze studia Piranha Bytes mogli jednak dojść do wniosku, że śmierć paladyna będzie lepiej pasowała do fabuły, bo przyniesie poważniejsze potencjalne konsekwencje dla jego domniemanego zabójcy. Wprowadzono więc zmianę, a o usunięciu powyższego dialogu zapomniano, przez co został on nagrany również w języku polskim.

THORUS PILNIE POSZUKIWANY

Za pomocą podobnego kodu – „insert vlk_2000_thorus” – w grze Gothic 2 pozbawionej dodatku Noc Kruka można przyzwać Thorusa, odzianego w ciężki pancerz strażnika miejskiego. Jest to o tyle ciekawe, że oficjalnie pojawia się on wyłącznie w „jedynce” i wspomnianym rozszerzeniu. Niewykluczone, iż studio Piranha Bytes planowało obsadzić go już w podstawowej wersji drugiej odsłony serii, jednak ostatecznie zmieniło zdanie, a postać została przeniesiona do Jarkendaru.

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

78

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Która gra z cyklu Gothic jest Twoim zdaniem najlepsza?

Gothic
26%
Gothic II
49%
Gothic 3
25%

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-09-26
15:28

zanonimizowany1298344 Konsul

Chociaż raz można tu przeczytać coś chociaż w miarę sensownego.

Komentarz: zanonimizowany1298344
2022-09-26
18:05

katai-iwa Legend

Akurat te sekrety z Gothica znam, ale zawsze miło jest o nich czytać :).

Komentarz: katai-iwa
2022-09-27
05:08

zanonimizowany1280881 Centurion

Czekam aż wydadzą na konsole

Komentarz: zanonimizowany1280881
2022-09-28
01:45

komandor_Tarkin Legionista

komandor_Tarkin

Uff, jaka ulga. Myślałem że to jeden z tych artykułów które krzyczą nagłówkiem - "musisz to znać", a tu łaskawie mogę w końcu czegoś nie znać :) ... No a że to o gothica chodzi to i nie zamierzam poznawać. Pozdrawiam.

Komentarz: komandor_Tarkin
2022-10-09
03:28

Avipunk Konsul

Avipunk

Bardzo fajny artykuł.
Jednak - czy tylko ja nigdy Gothica nie lubiłem?
Już pierwsza cześć na premierę wydawała mi się strasznie słabą grą w którą oczywiście grałem, ale nigdy nie przeszedłem do końca, bo jakoś... nie mogłem się w to wkręcić.
Być może chodzi o to, że wcześniej grałem w takie tytuły jak Metal Gear Solid, Final Fantasy VII, czy Legacy of Kain: Soul Reaver na PSX?
Jak to wyjaśnić? Nie jest to raczej kwestia gustu, bo teoretycznie Gothic powinien mi się podobać, ale no... nigdy mi nie przypasił. Próbowałem do niego wracać, ale zupełnie nie rozumiałem i nadal nie rozumiem zachwytów nad tym wynalazkiem.
Toporność Gothica pominę bo to nigdy dla mnie nie był problem - toporne gry, to były kurła na C64, czy na Amidze, więc Gothic nie był dla mnie toporny i drewniany nigdy, zatem to też nie to.
Fabuła była dla mnie strasznie miałka, w porównaniu do tytułów, które wymieniłem wcześniej, może dlatego mi tak nie przypasował?
No nie czaję tego do dziś. Co sprawiło, że ta gra jest tak kultowa?
Otwarty świat? Polski dubbing?
Nie wiem, po prostu mam mały mindf*ck związany z Gothiciem, bo wydawałoby się, że to gra idealna dla mnie, a nigdy jej nie polubiłem.
Nawet bodaj rok temu próbowałem sobie "poghoticować" przy okazji premiery Kronik Myrtany i... no nie.
Wyjaśni mi ktoś fenomen Gothica? Może ktoś mnie przekona, jakimiś fajnymi argumentami (jestem otwarty na wszelakie wyjaśnienia), co sprawiło, że ta gra jest wyjątkowa i warto w nią zagrać? Ja nigdy nie mogłem się przebić nawet przez stary obóz, a jak spotkałem Wrzoda, który był zabawny przez chwilę, to pomyślałem sobie, że okej, no fajna postać, taka wkurzająca, ale coś ciekawego. Potem już jakoś chęć grania mi padła.
Po Wrzodzie. Nie przez niego, bo to fajny element tej gry, ale jakoś krótko po nim.
Ma ktoś podobnie jak ja?

Komentarz: Avipunk

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl