Pokorny paladyn. 6 sekretów z Gothica, których możecie nie znać

Hubert Śledziewski

21

Pokorny paladyn

  1. Gra: Gothic 2 / Gothic 2: Noc Kruka
  2. Rozdział: III
  3. Wymagane kody: tak

Równie popularne jak cytaty są wśród fanów kody do Gothica. Prywatnie raczej ich nie używam, bo – a jakże – zabijają immersję, ale nie da się ukryć, że część z nich skrywa tajemnice, które mogą (choć nie muszą) wskazywać na inne scenariusze fabularne, opracowywane niegdyś przez twórców, a ostatecznie porzucone. Jednym z ciekawszych tego typu przykładów jest rozmowa z paladynem Lotharem w trzecim rozdziale Gothica II.

Jeśli doskonale znacie tę grę, wiecie już, co nie zgadza się w powyższym zdaniu. Mianowicie ów żołnierz Innosa, który witając Bezimiennego w Khorinis, raczy go długaśnym monologiem dotyczącym praw obowiązujących w mieście, ginie na początku trzeciego aktu gry. Lothara raczej trudno polubić, bo traktuje nas z góry, a informacje o przybyciu smoków zbywa machnięciem ręki, toteż graczom wracającym z Górniczej Doliny z dowodem na istnienie gadów, podpisanym przez samego kapitana Garonda, może towarzyszyć chęć dogadania mu, wykrzyknięcia: „A nie mówiłem!”, machając zdobytym listem przed oczyma sceptycznego paladyna.

Mina Lothara, gdy dostaje dowód na istnienie smoków. - 6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia - dokument - 2022-09-25
Mina Lothara, gdy dostaje dowód na istnienie smoków.

Oficjalnie okazji do świętowania nigdy jednak nie mieliśmy. Ba, musieliśmy nawet przeprowadzić śledztwo w sprawie śmierci Lothara. Istnieje jednak kod, pozwalający poczuć tę nutkę odebranej nam satysfakcji. Będąc w trzecim rozdziale, wystarczy wpisać w konsoli komendę: „insert pal_203_lothar”, a nieżyjący paladyn powróci do życia. Na fabułę oczywiście to nie wpłynie, ale Bezimienny będzie mógł wejść w interakcję z Lotharem. Po zaczepieniu go pojawi się taka oto opcja dialogowa:

Bezimienny: Mam dowód! Oto list od kapitana Garonda!

Lothar: A więc smoki naprawdę istnieją? Byłem wobec ciebie niesprawiedliwy. Złożę ofiarę Innosowi, aby wybaczył mi moje zachowanie.

Tylko tyle, a jednocześnie aż tyle. Pozostaje pytanie, skąd wziął się ten dialog w grze. Być może jakiś jej wczesny scenariusz zakładał, że zginie inna postać – dla przykładu strażnik Mika, który stoi nieopodal wschodniej bramy Khorinis i nie pełni żadnej istotnej roli. Twórcy ze studia Piranha Bytes mogli jednak dojść do wniosku, że śmierć paladyna będzie lepiej pasowała do fabuły, bo przyniesie poważniejsze potencjalne konsekwencje dla jego domniemanego zabójcy. Wprowadzono więc zmianę, a o usunięciu powyższego dialogu zapomniano, przez co został on nagrany również w języku polskim.

THORUS PILNIE POSZUKIWANY

Za pomocą podobnego kodu – „insert vlk_2000_thorus” – w grze Gothic 2 pozbawionej dodatku Noc Kruka można przyzwać Thorusa, odzianego w ciężki pancerz strażnika miejskiego. Jest to o tyle ciekawe, że oficjalnie pojawia się on wyłącznie w „jedynce” i wspomnianym rozszerzeniu. Niewykluczone, iż studio Piranha Bytes planowało obsadzić go już w podstawowej wersji drugiej odsłony serii, jednak ostatecznie zmieniło zdanie, a postać została przeniesiona do Jarkendaru.

Gothic II: Night of the Raven

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II: Night of the Raven
PC
Data wydania: 22 sierpnia 2003
Gothic II: Night of the Raven - Encyklopedia Gier
8.7

GRYOnline

9.2

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

78

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Która gra z cyklu Gothic jest Twoim zdaniem najlepsza?

Gothic
26%
Gothic II
49%
Gothic 3
25%

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl