Pokorny paladyn. 6 sekretów z Gothica, których możecie nie znać

- 6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia
- Pierwszy przy skrzyni
- Ork i owca
- Pokorny paladyn
- Piracka wdzięczność
- Wilk syty
Pokorny paladyn
- Gra: Gothic 2 / Gothic 2: Noc Kruka
- Rozdział: III
- Wymagane kody: tak
Równie popularne jak cytaty są wśród fanów kody do Gothica. Prywatnie raczej ich nie używam, bo – a jakże – zabijają immersję, ale nie da się ukryć, że część z nich skrywa tajemnice, które mogą (choć nie muszą) wskazywać na inne scenariusze fabularne, opracowywane niegdyś przez twórców, a ostatecznie porzucone. Jednym z ciekawszych tego typu przykładów jest rozmowa z paladynem Lotharem w trzecim rozdziale Gothica II.
Jeśli doskonale znacie tę grę, wiecie już, co nie zgadza się w powyższym zdaniu. Mianowicie ów żołnierz Innosa, który witając Bezimiennego w Khorinis, raczy go długaśnym monologiem dotyczącym praw obowiązujących w mieście, ginie na początku trzeciego aktu gry. Lothara raczej trudno polubić, bo traktuje nas z góry, a informacje o przybyciu smoków zbywa machnięciem ręki, toteż graczom wracającym z Górniczej Doliny z dowodem na istnienie gadów, podpisanym przez samego kapitana Garonda, może towarzyszyć chęć dogadania mu, wykrzyknięcia: „A nie mówiłem!”, machając zdobytym listem przed oczyma sceptycznego paladyna.

Oficjalnie okazji do świętowania nigdy jednak nie mieliśmy. Ba, musieliśmy nawet przeprowadzić śledztwo w sprawie śmierci Lothara. Istnieje jednak kod, pozwalający poczuć tę nutkę odebranej nam satysfakcji. Będąc w trzecim rozdziale, wystarczy wpisać w konsoli komendę: „insert pal_203_lothar”, a nieżyjący paladyn powróci do życia. Na fabułę oczywiście to nie wpłynie, ale Bezimienny będzie mógł wejść w interakcję z Lotharem. Po zaczepieniu go pojawi się taka oto opcja dialogowa:
Bezimienny: Mam dowód! Oto list od kapitana Garonda!
Lothar: A więc smoki naprawdę istnieją? Byłem wobec ciebie niesprawiedliwy. Złożę ofiarę Innosowi, aby wybaczył mi moje zachowanie.
Tylko tyle, a jednocześnie aż tyle. Pozostaje pytanie, skąd wziął się ten dialog w grze. Być może jakiś jej wczesny scenariusz zakładał, że zginie inna postać – dla przykładu strażnik Mika, który stoi nieopodal wschodniej bramy Khorinis i nie pełni żadnej istotnej roli. Twórcy ze studia Piranha Bytes mogli jednak dojść do wniosku, że śmierć paladyna będzie lepiej pasowała do fabuły, bo przyniesie poważniejsze potencjalne konsekwencje dla jego domniemanego zabójcy. Wprowadzono więc zmianę, a o usunięciu powyższego dialogu zapomniano, przez co został on nagrany również w języku polskim.
THORUS PILNIE POSZUKIWANY
Za pomocą podobnego kodu – „insert vlk_2000_thorus” – w grze Gothic 2 pozbawionej dodatku Noc Kruka można przyzwać Thorusa, odzianego w ciężki pancerz strażnika miejskiego. Jest to o tyle ciekawe, że oficjalnie pojawia się on wyłącznie w „jedynce” i wspomnianym rozszerzeniu. Niewykluczone, iż studio Piranha Bytes planowało obsadzić go już w podstawowej wersji drugiej odsłony serii, jednak ostatecznie zmieniło zdanie, a postać została przeniesiona do Jarkendaru.