Piracka wdzięczność. 6 sekretów z Gothica, których możecie nie znać

Hubert Śledziewski

Piracka wdzięczność

  1. Gra: Gothic 2: Noc Kruka
  2. Rozdział: I / II / III
  3. Wymagane kody: nie

Jedną z charakterystycznych cech serii Gothic – jak i gier studia Piranha Bytes w ogóle – są zadania polegające na zdobyciu uznania członków danej frakcji, by następnie móc się do niej przyłączyć. W „jedynce” zdobywaliśmy zaufanie cieni w Starym Obozie, w „dwójce” najemników z farmy Onara, natomiast w Nocy Kruka – piratów, mających obóz na plaży w Jarkendarze. Do tej ostatniej gildii nie dołączaliśmy „oficjalnie”, jak do straży miejskiej bądź nowicjuszy, jednak strój pirata dało się pozyskać, natomiast za wejście do znajdującego się za palisadą obozu trzeba było zapłacić.

Domyślnie pilnujący bramy Henry żądał od Bezimiennego pięciuset sztuk złota. Jako że do Jarkendaru trafiamy w drugim lub trzecim rozdziale gry, taka suma nie powinna być dla nas ogromną fortuną. Po co jednak płacić za coś, co można zdobyć zupełnie za darmo? Owszem, jest to możliwe, choć sam jeszcze do niedawna byłem przekonany, iż z pewną kwotą trzeba się po prostu rozstać – tak jak na początku gry, gdy chcemy kupić od Lobarta strój farmera, którego cenę da się obniżyć maksymalnie do trzydziestu sztuk złota.

PATELNIA NA WAGĘ DOŚWIADCZENIA

Inne zadanie, którego odłożenie w czasie ma całkiem ciekawe konsekwencje, to „Patelnia dla Hildy” Zgadza się, chodzi o ten banalny quest, zlecenie od żony Lobarta w pierwszej godzinie Gothica II. Kobieta daje nam dwadzieścia sztuk złota i prosi, byśmy kupili jej za nie nową patelnię u wędrownego handlarza. W nagrodę za fatygę otrzymujemy pięćdziesiąt punktów doświadczenia i zniżkę na strój farmera. Jeśli jednak nie wywiążemy się z zadania od razu, tylko zostawimy je sobie na któryś z końcowych rozdziałów gry (poza szóstym), na nasze konto wpadnie jedynie dwadzieścia pięć punktów doświadczenia, a Hilda ostro zruga Bezimiennego.

Wstęp do obozu piratów może być jednak darmowy, jeśli wcześniej wykonamy dla nich pięć zadań – łatwo więc policzyć, że jedno jest warte sto monet. Sęk w tym, iż jeszcze łatwiej ulec przeświadczeniu, jakoby Henry uwzględniał jedynie cztery misje, mianowicie przyniesienie wiadomości od drwali, wybranie się na polowanie z Jackiem Aligatorem, dostarczenie mięsa dla Morgana i zabicie kilku bandytów w pobliskiej wieży. Po ich wykonaniu pirat był w stanie wpuścić nas do obozu za jedyne sto sztuk złota.

Aby pozwolił Bezimiennemu wejść za darmo, należy odłożyć ukończenie jednego zadania z pierwszego rozdziału gry aż do wizyty w Jarkendarze. Mowa o misji „Piracki handel”, którą zleca nam dokonujący wymian z piratami kupiec Baltram po tym, gdy najpierw porozmawiamy z piratem Skipem w zatoczce nieopodal portu w Khorinis. Następnie należy udać się na targowisko i odpowiednio poprowadzić dialog z handlarzem. Wtedy ten da nam paczkę z żywnością dla Skipa, z którą każdy uczciwy gracz od razu popędzi z powrotem do portu.

Najgorsze jest to, że potem trzeba wrócić do Baltrama z rumem... - 6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia - dokument - 2022-09-25
Najgorsze jest to, że potem trzeba wrócić do Baltrama z rumem...

Okazuje się jednak, iż nie warto tego robić. Znacznie lepiej zachować pakunek i oddać go piratowi dopiero w Jarkendarze. Raz, że oszczędzimy sobie biegania w tę i we w tę, a dwa – będzie to dodatkowy pretekst w negocjacjach z Henrym, by ten wpuścił nas do obozu. Jeśli wykonamy wszystkie wymienione wcześniej misje, wejdziemy za darmo. Droga ku temu nie jest przesadnie trudna, jednak odkrycie ostatniego elementu układanki wymaga albo odrobiny szczęścia, albo sporej dozy lenistwa ze strony gracza.

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

78

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Która gra z cyklu Gothic jest Twoim zdaniem najlepsza?

Gothic
26%
Gothic II
49%
Gothic 3
25%

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-09-26
15:28

zanonimizowany1298344 Konsul

Chociaż raz można tu przeczytać coś chociaż w miarę sensownego.

Komentarz: zanonimizowany1298344
2022-09-26
18:05

katai-iwa Legend

Akurat te sekrety z Gothica znam, ale zawsze miło jest o nich czytać :).

Komentarz: katai-iwa
2022-09-27
05:08

zanonimizowany1280881 Centurion

Czekam aż wydadzą na konsole

Komentarz: zanonimizowany1280881
2022-09-28
01:45

komandor_Tarkin Legionista

komandor_Tarkin

Uff, jaka ulga. Myślałem że to jeden z tych artykułów które krzyczą nagłówkiem - "musisz to znać", a tu łaskawie mogę w końcu czegoś nie znać :) ... No a że to o gothica chodzi to i nie zamierzam poznawać. Pozdrawiam.

Komentarz: komandor_Tarkin
2022-10-09
03:28

Avipunk Konsul

Avipunk

Bardzo fajny artykuł.
Jednak - czy tylko ja nigdy Gothica nie lubiłem?
Już pierwsza cześć na premierę wydawała mi się strasznie słabą grą w którą oczywiście grałem, ale nigdy nie przeszedłem do końca, bo jakoś... nie mogłem się w to wkręcić.
Być może chodzi o to, że wcześniej grałem w takie tytuły jak Metal Gear Solid, Final Fantasy VII, czy Legacy of Kain: Soul Reaver na PSX?
Jak to wyjaśnić? Nie jest to raczej kwestia gustu, bo teoretycznie Gothic powinien mi się podobać, ale no... nigdy mi nie przypasił. Próbowałem do niego wracać, ale zupełnie nie rozumiałem i nadal nie rozumiem zachwytów nad tym wynalazkiem.
Toporność Gothica pominę bo to nigdy dla mnie nie był problem - toporne gry, to były kurła na C64, czy na Amidze, więc Gothic nie był dla mnie toporny i drewniany nigdy, zatem to też nie to.
Fabuła była dla mnie strasznie miałka, w porównaniu do tytułów, które wymieniłem wcześniej, może dlatego mi tak nie przypasował?
No nie czaję tego do dziś. Co sprawiło, że ta gra jest tak kultowa?
Otwarty świat? Polski dubbing?
Nie wiem, po prostu mam mały mindf*ck związany z Gothiciem, bo wydawałoby się, że to gra idealna dla mnie, a nigdy jej nie polubiłem.
Nawet bodaj rok temu próbowałem sobie "poghoticować" przy okazji premiery Kronik Myrtany i... no nie.
Wyjaśni mi ktoś fenomen Gothica? Może ktoś mnie przekona, jakimiś fajnymi argumentami (jestem otwarty na wszelakie wyjaśnienia), co sprawiło, że ta gra jest wyjątkowa i warto w nią zagrać? Ja nigdy nie mogłem się przebić nawet przez stary obóz, a jak spotkałem Wrzoda, który był zabawny przez chwilę, to pomyślałem sobie, że okej, no fajna postać, taka wkurzająca, ale coś ciekawego. Potem już jakoś chęć grania mi padła.
Po Wrzodzie. Nie przez niego, bo to fajny element tej gry, ale jakoś krótko po nim.
Ma ktoś podobnie jak ja?

Komentarz: Avipunk

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl