Wilk syty. 6 sekretów z Gothica, których możecie nie znać

Hubert Śledziewski

Wilk syty

  1. Gra: Gothic 2 / Gothic 2: Noc Kruka
  2. Rozdział: III
  3. Wymagane kody: nie

Ostatni sekret, którym chciałem się z Wami podzielić, również omijałem przez wiele lat ze względu na swoje immersyjne podejście do Gothica. Jedno z jego założeń brzmi, by nie zabijać postaci niezależnych, jeśli nie jest to niezbędne fabularnie. Tak się jednak składa, że twórcy wzięli pod uwagę, iż część graczy może zechcieć uśmiercić jednego NPC czy dwóch (ewentualnie dziesięciu). W wielu przypadkach przygotowali więc specjalne dialogi, które da się usłyszeć w tych wyjątkowych okolicznościach (gdy na przykład zabijemy kowala Harada, a następnie – jako paladyn – będziemy rozmawiać z Magiem Ognia Mardukiem o konsekracji miecza czy choćby podczas pogawędki z Onarem po uśmierceniu jego pasterza Pepe).

Zabicie niektórych postaci niezależnych ma jednak znacznie bardziej namacalne skutki. Jedną z nich jest farmer Bengar, którego gospodarstwo może zostać przejęte przez najemnika Wilka. Aby tak się stało, należy spełnić kilka warunków. Pierwszy etap tego „zadania” można wykonać w trzecim rozdziale gry, gdy kierowani przez Malaka parobkowie Bengara odchodzą z pracy ze względu na przybywające zza przełęczy groźne, dzikie bestie. Musimy pomóc farmerowi znaleźć ochroniarza, a kandydat na to stanowisko jest tylko jeden. Wilka nie trzeba długo przekonywać – wystarczy zapłacić mu kilkaset monet (800 lub 300, jeśli gramy najemnikiem), a ten zapewni bezpieczeństwo Bengarowi i jego ludziom.

Nazwa misji to „Samotność i bezradność”. Być może powinna brzmieć: „Wyrok śmierci”. - 6 sekretów z Gothica, o których mogliście nie mieć pojęcia - dokument - 2022-09-25
Nazwa misji to „Samotność i bezradność”. Być może powinna brzmieć: „Wyrok śmierci”.

Drugi etap omawianego sekretnego „zadania” można wykonać w zasadzie w dowolnym momencie. Trzeba po prostu zapomnieć na chwilę o immersji i... zabić farmera, któremu wcześniej pomogliśmy z dobroci serca (ewentualnie możemy dopomóc mu w śmierci, sprowadzając kilka bestii, by wykonały robotę za nas). Wtedy Wilk – o ile tylko został wcześniej wynajęty jako ochroniarz – przejmie gospodarstwo nieboszczyka, bo jak stwierdzi, zawsze marzył o posiadaniu własnej farmy.

Co ciekawe, najemnik mimo wszystko zgodzi się towarzyszyć nam w wyprawie na Dwór Irdorath. Ba, jeśli zrezygnujemy z jego towarzystwa, nie rzuci się na nas z bronią – co robi, nie będąc samozwańczym gospodarzem – tylko wróci na swoją farmę.

ODPOWIEDNI STRÓJ NA WYCIECZKĘ

W sumie na Dwór Irdorath można zabrać dwanaście z szesnastu postaci. Dziewięć miejsc zarezerwowanych jest dla naszych towarzyszy (Miltena, Diego, Gorna, Lestera, Lee, Laresa, Wilka, Benneta, Vatrasa, Angara lub Biffa), jedno dla kapitana (musimy wybrać między Jackiem, Torlofem oraz Jorgenem), a dwa ostatnie dla paladyna Giriona i marynarza Mario. Raz zaproszonego na pokład bohatera można odwołać, a następnie znów go poprosić, by czekał na nas w porcie. Gdy zagadniemy o tę przysługę Diego, ten zmieni strój obywatela na zbroję cienia. Kiedy jednak odeślemy go z powrotem do miasta, a następnie znów zaprosimy do wspólnej podróży, pójdzie ponownie się przebrać i... wsiądzie na statek w samej bieliźnie.

OD AUTORA

Ilekroć gram w pierwszego bądź drugiego Gothica, zawsze odkrywam coś nowego – nawet jeśli jest to tylko krótkie zdanie, którego nigdy wcześniej nie słyszałem. Dlatego też staram się decydować na różne dziwaczne odstępstwa od swojego immersyjnego sposobu zaliczania tych tytułów, choć nie zawsze przychodzi mi to łatwo. Jak możecie wywnioskować na podstawie niniejszego artykułu, najbliższy memu sercu jest Gothic II – chyba dlatego, że to właśnie od niego zaczęła się moja przygoda z tą serią.

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

78

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Która gra z cyklu Gothic jest Twoim zdaniem najlepsza?

Gothic
26%
Gothic II
49%
Gothic 3
25%

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-09-26
15:28

zanonimizowany1298344 Konsul

Chociaż raz można tu przeczytać coś chociaż w miarę sensownego.

Komentarz: zanonimizowany1298344
2022-09-26
18:05

katai-iwa Legend

Akurat te sekrety z Gothica znam, ale zawsze miło jest o nich czytać :).

Komentarz: katai-iwa
2022-09-27
05:08

zanonimizowany1280881 Centurion

Czekam aż wydadzą na konsole

Komentarz: zanonimizowany1280881
2022-09-28
01:45

komandor_Tarkin Legionista

komandor_Tarkin

Uff, jaka ulga. Myślałem że to jeden z tych artykułów które krzyczą nagłówkiem - "musisz to znać", a tu łaskawie mogę w końcu czegoś nie znać :) ... No a że to o gothica chodzi to i nie zamierzam poznawać. Pozdrawiam.

Komentarz: komandor_Tarkin
2022-10-09
03:28

Avipunk Konsul

Avipunk

Bardzo fajny artykuł.
Jednak - czy tylko ja nigdy Gothica nie lubiłem?
Już pierwsza cześć na premierę wydawała mi się strasznie słabą grą w którą oczywiście grałem, ale nigdy nie przeszedłem do końca, bo jakoś... nie mogłem się w to wkręcić.
Być może chodzi o to, że wcześniej grałem w takie tytuły jak Metal Gear Solid, Final Fantasy VII, czy Legacy of Kain: Soul Reaver na PSX?
Jak to wyjaśnić? Nie jest to raczej kwestia gustu, bo teoretycznie Gothic powinien mi się podobać, ale no... nigdy mi nie przypasił. Próbowałem do niego wracać, ale zupełnie nie rozumiałem i nadal nie rozumiem zachwytów nad tym wynalazkiem.
Toporność Gothica pominę bo to nigdy dla mnie nie był problem - toporne gry, to były kurła na C64, czy na Amidze, więc Gothic nie był dla mnie toporny i drewniany nigdy, zatem to też nie to.
Fabuła była dla mnie strasznie miałka, w porównaniu do tytułów, które wymieniłem wcześniej, może dlatego mi tak nie przypasował?
No nie czaję tego do dziś. Co sprawiło, że ta gra jest tak kultowa?
Otwarty świat? Polski dubbing?
Nie wiem, po prostu mam mały mindf*ck związany z Gothiciem, bo wydawałoby się, że to gra idealna dla mnie, a nigdy jej nie polubiłem.
Nawet bodaj rok temu próbowałem sobie "poghoticować" przy okazji premiery Kronik Myrtany i... no nie.
Wyjaśni mi ktoś fenomen Gothica? Może ktoś mnie przekona, jakimiś fajnymi argumentami (jestem otwarty na wszelakie wyjaśnienia), co sprawiło, że ta gra jest wyjątkowa i warto w nią zagrać? Ja nigdy nie mogłem się przebić nawet przez stary obóz, a jak spotkałem Wrzoda, który był zabawny przez chwilę, to pomyślałem sobie, że okej, no fajna postać, taka wkurzająca, ale coś ciekawego. Potem już jakoś chęć grania mi padła.
Po Wrzodzie. Nie przez niego, bo to fajny element tej gry, ale jakoś krótko po nim.
Ma ktoś podobnie jak ja?

Komentarz: Avipunk

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl