Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 maja 2021, 11:30

6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe

Strzelać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej - zwłaszcza na ekranie komputera, bo o „brońkach” w grach wiemy niemal wszystko. Ile z tej wiedzy ma jednak oparcie w rzeczywistości? Rozprawiamy się z najpopularniejszymi mitami o broni palnej w grach!

Spis treści

Full auto – tryb domyślny

Czy w jakiejkolwiek odsłonie Call of Duty lub Battlefielda przełączaliśmy celowo M4A1 czy AK w tryb ognia pojedynczego? Nie... W grach liczy się krótsza lub dłuższa seria, a po niej błyskawiczny reload. Przyzwyczailiśmy się do broni funkcjonującej w trybie full auto jako domyślnym i jedynym skutecznym sposobie działania. Wszystko przez to, że do likwidacji wroga zwykle potrzeba wielokrotnych trafień, a utrzymanie celnego skupienia z ogniem ciągłym nie jest trudne. Poza tym broń się nie psuje, nie zacina, a przegrzewają się tylko największe CKM-y z niekończącą się amunicją.

Filmy dodatkowo dokładają do tego sekwencje niezwykle długiego prowadzenia ognia bez zmiany magazynka, która powinna się odbywać mniej więcej co 3–4 sekundy! W grach to mniej istotne, bo przecież i tak kompulsywnie przeładowujemy po każdej serii. Ważny jest za to fakt, że w rzeczywistości ogniem ciągłym praktycznie się nie strzela.

Wymiany ognia na dalekie dystanse w Armie 3 zachęcają do realistycznego korzystania z ognia pojedynczego. - 6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe - dokument - 2021-05-09
Wymiany ognia na dalekie dystanse w Armie 3 zachęcają do realistycznego korzystania z ognia pojedynczego.

Chris Kyle, słynny amerykański snajper i bohater filmu Clinta Eastwooda, pisał w swojej biografii, że „ognia ciągłego używa się wtedy, gdy chce się zmusić wroga do ucieczki”. Do celnych strzałów wykorzystuje się wyłącznie tryb ognia pojedynczego, niezależnie od rodzaju broni. Oprócz wspomnianego żartem straszenia w standardowym karabinku tryb auto nie ma praktycznie żadnych zalet. Celność takich strzałów jest w zasadzie zerowa, bo każdy pocisk leci w kierunku, gdzie akurat zwrócona była lufa podczas trudnego do kontrolowania odrzutu. Amunicja z 30-strzałowego magazynka kończy się w zaledwie 3 sekundy, a lufa niebezpiecznie się nagrzewa.

Podsumujmy więc – przy full auto żołnierz nie trafia w cel, błyskawicznie pozbywa się amunicji i zwiększa ryzyko awarii broni. Nic dziwnego zatem, że po wojnie w Wietnamie zmieniono strzelające ogniem ociągłym M-16 na wersję z 3-strzałową serią. Dobrze zatem, że chociaż w grach możemy poczuć frajdę z prucia serią.

Doskonale znany graczom karabinek AK (na zdjęciu AK-74M) posiadał przełącznik trybu ognia zintegrowany z bezpiecznikiem. Urządzenie to miało postać wajchy, którą można było ustawić w trzech pozycjach:

  1. górna – broń zabezpieczona;
  2. środkowa – ogień ciągły;
  3. dolna – ogień pojedynczy.

Powszechnie uważa się, że taka konstrukcja tego elementu miała uniemożliwić przypadkowe przełączenie broni na ogień ciągły. W sytuacji taktycznej niedoświadczony żołnierz prawdopodobnie pociągnie wajchę do oporu, ustawiając broń na ogień pojedynczy, co powinno pomóc mu przeżyć.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Uważasz, że Far Cry 6 zaszalał z arsenałem? 7 improwizowanych broni, które istniały naprawdę
Uważasz, że Far Cry 6 zaszalał z arsenałem? 7 improwizowanych broni, które istniały naprawdę

Macarena gun czy plecakowa wyrzutnia Supremo w Far Cryu 6 to barwne przykłady tworzenia zabójczej broni wręcz „z niczego”. W świecie wojny partyzanckiej taka kreatywność to jednak nic niezwykłego, a historia zna niejeden dziwny wynalazek.

5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe
5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe

W poznawaniu historii możemy liczyć jedynie na źródła, ale korzystanie z nich bywa trudne. Często więc wiedzę czerpiemy z gier i filmów. A tam często roi się od mitów i nieścisłości. Oto te najbardziej powszechne o czasach średniowiecza.

Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach
Obalamy 8 fałszywych mitów o graczach

Chciałbyś choć raz przysiąść do komputera bez zbędnych komentarzy mamy, brata czy partnera? Ten artykuł może pomóc Ci w przekonaniu bliskich o nieprawdziwości panujących mitów o graczach.