11 najlepszych modów, które stały się przebojami

Wiele gier, którymi się tak zachwycamy i wsiąkamy w nie na wiele godzin, kryje za sobą nieoczywistą historię związaną ze sceną moderską. Oto jak wyglądała droga do sukcesu hitowych produkcji zaczynających jako modyfikacje.

Karol Laska

Nie zdziwię się, jeśli wielu z Was kojarzy mody jako mało znaczące, kosmetyczne drobnostki, w postaci chociażby nowego uzbrojenia dla bohatera, czy też uważa je za żarty pokroju ciuchci o imieniu Tomek wpychanej na siłę do co drugiej gry umożliwiającej ingerencję graczy w jej system. I jasne, istnieje wiele tego typu amatorskich prac, które pełnią funkcję bardziej ciekawostek aniżeli faktycznego rozszerzenia treści, ale deprecjonowanie roli sceny moderskiej jest zachowaniem niewłaściwym.

Wystarczy bowiem spojrzeć na gry, którym poświęcamy najwięcej czasu na co dzień. Nie przetrwacie, jeżeli nie rozegracie choćby jednej partyjki w CSGO albo Dotę 2? Jeśli tak, to z pewnością zaciekawi Was fakt, że produkcje te mają swój początek w fanowskich modyfikacjach. A to niejedyne przykłady warte uwagi, które potrafią zaskoczyć rodowodem i historią dowodzącą, że sukcesu rynkowego nie odnoszą wyłącznie tytuły AAA. Przed Wami zatem lista najlepszych modów, które stały się przebojami.

AKTUALIZACJA 2022

Kimże byśmy byli, gdybyśmy nie zdecydowali się zaktualizować tego tekstu po premierze jakże udanych Kronik Myrtany. Polski mod do Gothica 2 dołącza zatem do najlepszych powstałych fanowskich modyfikacji. Więcej informacji o całym projekcie znajdziecie na trzeciej stronie.

DOTA – mod do Warcrafta 3

  1. Gatunek: MOBA
  2. Rok premiery: 2003
  3. Platforma: PC

Warcraft III zapisał się na kartach historii nie tylko jako kultowa strategia ze znakomitą fabułą i charakterystycznymi postaciami. Był to też jedną z niewielu wysokobudżetowych produkcji, które umożliwiają chętnym dość kreatywną zabawę w edytorze map, oferującym zarówno wszystkie dostępne w grze assety, jak i mechaniki. To wystarczyło, aby w 2003 roku jeden z moderów, znany jako Eul, stworzył małą perełkę o nazwie Defense of the Ancients. Część z Was może kojarzy zapewne wdzięcznie brzmiący skrótowiec tego tytułu – DOTA.

Eul wykazał się nie lada kreatywnością. Wykorzystał bowiem zawarte w Warcrafcie II obiekty (przedmioty, postacie, budynki) oraz system wbijania poziomów przez bohaterów i stworzył z tego grę wpisującą się w raczkujący wówczas podgatunek znany jako MOBA (dziś kojarzycie go między innymi za sprawą takiego dzieła jak League of Legends).

Wielu innych amatorskich twórców podłapało jego pomysł i zaczęło tworzyć własne wersje Doty, aż pewnego razu do akcji wkroczyło Valve i wydało na świat Dotę 2. Ta do dziś święci ogromne sukcesy, będąc w ścisłej czołówce najchętniej testowanych tytułów na Steamie. Zwykle musi uznać wyższość tylko jednej produkcji – reprezentanta jednej z najważniejszych z serii w historii gamingu, o której zresztą za chwilę opowiem.

AEON OF STRIFE

Należy jednak pamiętać, że Dota nie był pierwszą MOB-ą, jaka kiedykolwiek powstała. To miano należy się innej fanowskiej modyfikacji, która – co ciekawe – również została stworzona w edytorze map jednego z tytułów Blizzarda. Tym razem jednak mowa nie o Warcrafcie III, a o StarCrafcie II i modzie Aeon of Strife autorstwa gracza o nicku Aeon64. Trzy linie, dwie drużyny i jeden cel – zniszczenie wrogiej bazy. Jak sami widzicie, wszystkie najważniejsze zasady tego gatunku zostały w tym przypadku zachowane.

Gothic II: The Chronicles of Myrtana - Archolos

Gothic II: Kroniki Myrtany - Archolos

Gothic II: The Chronicles of Myrtana - Archolos

PC

Data wydania: 10 grudnia 2021

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.3

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

78

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Czy korzystasz z modów do gier?

44,1%
Tak, szczególnie kiedy odmieniają oblicze danej gry.
17,6%
Tak, o ile proces instalacji nie jest zbyt skomplikowany.
11,4%
Rzadko, miewam z nimi często problemy.
26,9%
Nie moduje swoich gier.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl