Błędy historyczne w grze opartej na historii? Fani Europa Universalis 5 zwracają uwagę na niedopatrzenie przeczące podręcznikom.
Listopad w świecie gier rozpoczął się od rozpieszczenia fanów wszelkich strategii, kiedy to kultowe dla gatunku studio Paradox zaprezentowało Europa Universalis 5. Uprzedzamy, że polscy gracze mogą spać spokojnie: twórcy udostępnili kilka dni temu patch usprawniający krytykowaną od razu po premierze lokalizację, dzięki czemu nie musimy dłużej uciekać się do oryginału.
Z drugiej strony nie jest to całkowity koniec problemów, z jakimi mierzyć się będą deweloperzy. Jak się okazuje, „piątka” czasami odjeżdża nieco za daleko od prawdziwej historii.
Powyższy wniosek wynika z rozgrywki pewnego gracza na Reddicie, który postanowił wyprzedzić nieco historię i szybciej zjednoczyć Niemcy. Teoretycznie rzecz ujmując, takie rozwiązanie powinno być możliwe – w końcu EU5 jest strategicznym sandboxem, gdzie nic nie stoi na przeszkodzie, by po swojemu rozegrać karty historii. W praktyce Paradox nieco przegiął z tego rodzaju scenariuszem.

Jak widzimy na przytoczonej we wpisie mapie, autor zdołał zdobyć całe terytorium Cesarstwa Niemieckiego sprzed I wojny światowej, co historycznie powinno pozwolić mu uformować nowy kraj. W rzeczywistości EU5 wymaga zajęcia jeszcze aż 58 prowincji (tj. terenów w świecie gry), by mógł stworzyć Niemcy – liczba ta znacznie wykracza poza historyczne granice.
Komentujący gracze zaczęli zastanawiać się, jak Paradox mógł dopuścić do takiego obrotu spraw. Wszystko wskazuje na to, że twórcy zbyt zawyżyli wymogi liczby zajętych prowincji, w wyniku czego realistyczna historycznie rozbudowa przestała być możliwa.
Gra powinna opierać się na zebraniu więcej niż połowy przestrzeni i konkretnych lokacji, by móc zdobyć wszystko. Wymóg od 60 do 70% lokacji byłby w porządku, ale nie WSZYSTKIE. Cel formowania narodów tkwi w możliwości zdobywania ich „rdzenia” po ich utworzeniu, nie przed.
Komentujący wątek zauważają także, że Niemcy nie są jedynym krajem, który napotkał ten rodzaj problemu. Z podobnym kłopotem zmagają się gracze pracujący nad uformowaniem Włoch i Rosji. Oczywiście wszystko rozwiązałoby zmniejszenie przez Paradox wymogów, pytanie jednak brzmi, czy studio zdecyduje się na taki krok?
Steam
OpenCritic
0

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.