Rynek gier pecetowych rośnie w siłę - raport organizacji PCGA

Od dłuższego czasu mówi się o podupadającym rynku gier pecetowych, który dla twórców zdaje się mieć mniejsze znaczenie finansowe niż temat produkcji konsolowych. Na co innego zdaje się jednak wskazywać najnowszy raport PC Gaming Alliance (PCGA) – organizacji mającej promować komputery osobiste jako platformy do grania.

Marcin Skierski

Od dłuższego czasu mówi się o podupadającym rynku gier pecetowych, który dla twórców i wydawców gier zdaje się mieć coraz mniejsze znaczenie. Na co innego zdaje się jednak wskazywać najnowszy raport PC Gaming Alliance (PCGA) – organizacji mającej promować komputery osobiste jako platformy do grania.

Wynika z niego, że rynek gier pecetowych w zeszłym roku zanotował 20-procentowy wzrost w stosunku do 2009, osiągając wartość 16.2 miliardów dolarów. Co ciekawe, największym i najszybciej rozwijającym się krajem w tym segmencie są Chiny, które wygenerowały 4.8 miliardy dolarów, czyli ponad 25% ogólnych wpływów.

Dobrze radzą sobie też tak znaczące terytoria jak Japonia, Korea, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, czy Niemcy. We wszystkich przypadkach nastąpiła poprawa względem 2009 roku (łącznie o 19%), a w sumie przychód wydawców na tamtejszych rynkach wyniósł 7.3 miliardów dolarów.

Rynek gier pecetowych rośnie w siłę - raport organizacji PCGA - ilustracja #1

Tak duży wpływ chińskiego i azjatyckiego rynku może sugerować nam rosnące znaczenie gier free-to-play, w których zarabia się przede wszystkim na tzw. mikrotransakcjach. To właśnie one są tam najbardziej popularne, co przekłada się na ogólny obraz komputerowej platformy i nadaje jej nowy kierunek rozwoju.

Daje się także zauważyć rosnące znaczenie cyfrowej dystrybucji, pozwalającej nie tylko wybić się mniejszym deweloperom, ale też udostępniać największe hity za pośrednictwem takich serwisów jak Steam, czy EA Store. Jest to znacznie bardziej opłacalny sposób na zarobek z punktu widzenia wydawców, a jego rosnąca popularność zwiastuje dalszy wzrost zysków.

Raport kończy się optymistycznym założeniem, jakoby rynek gier pecetowych miał z każdym rokiem powiększać swoją wartość o 9%. W ten sposób do 2014 roku przekroczona zostałaby wartość 23 miliardów dolarów, a główną tego zasługą powinna być odgrywająca coraz większe znaczenie dystrybucja cyfrowa. Wiodącą rolę w tej kwestii póki co odgrywa Steam, ale nie wyklucza się silnego rozwoju konkurencji mogącej zagrozić dotychczasowemu liderowi.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2011-03-01
15:00

zanonimizowany641506 Senator

Nie ma się czym podniecać - większość wzrostu spowodowana jest dodatkiem do Wowa i Starcraftem 2, poza tym gierki na fejsbuka. Z grami multiplatformowymi już tak różowo nie jest;/

Komentarz: zanonimizowany641506
2011-03-01
17:03

Fristron Pretorianin

Może i rośnie w siłę, ale strona, w którą zmierza zupełnie mi się nie podoba. Mocno się trzymają tylko strategie i MMO, które niezbyt lubię, reszta mainstreamowych gatunków jest albo multiplatformowa (RPG, hack'n'slash) albo rządzą w nich konsole (FPS, wszelkiego rodzaju gry akcji). Mam na myśli już nie sam poziom zabawy, ale po prostu bibliotekę nowych tytułów.

Dobrze, że od zeszłego roku mam Xboksa, koniec z tym zamartwianiem się "a wyjdzie/a nie wyjdzie". :)

Komentarz: Fristron
2011-03-01
18:27

SAEB Centurion

SAEB

PC rządzi :]

Komentarz: SAEB
2011-03-01
19:12

zanonimizowany583882 Pretorianin

Fristron:
Na Konsolach mocno trzymają się tylko FPSy i slashery a PC po za strategiami i MMO masz turówki (heros of might and magik, cywilizacja), MOBA (wszelkie Doty, i areny), h&s, RPG (nie FPS z drzewkiem umiejętności to nie RPG)

Po za tym przyszłość należy do streamingu, moim zdaniem to ostatnia linia konsol stacjonarnych jak i modernizowanie PCta. Najpierw online teraz Valve zapowiedziało swoje działania w tym kierunku, przyszłość wisi w chmurze.

borban:
nowe i zapowiedziane exy na PC: Cywilizacja 5, Seatlers 7, Stacraft 2, Diablo 3, Rift, Guild Wars 2, Magicka, Stalker, Shogun 2, Wiedźmin 2, SW: The Old Republic, Down of War 2, DOTA 2, Drakensang, Neverwinter nights 2, Warhammer 40K: Online, World of darkness, WoW:Cataclism, Mytheon.
To są exy które przyszły mi do głowy podczas pisania tego tekstu, jakie propozycje ma Xbox? GoW 2 i 3 oraz Fable 2 ...

Komentarz: zanonimizowany583882
2011-03-01
20:22

Mastyl Legend

Mastyl

Jaką wartość mają w porównaniu rynki X360, PS3, Wii, PSP i NDS? Jaką ma facebooka? A jaką Iphone'a?

Komentarz: Mastyl

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl