„Przestańcie niszczyć gry”. Wystartowała wielka kampania wymierzona w wydawców. Zakończenie wsparcia The Crew przez Ubisoft punktem zapalnym

Koniec pierwszego The Crew zachęcił popularnego youtubera do wszczęcia „realnych działań” przeciwko praktyce „niszczenia” gier przez wydawców.

Jakub Błażewicz

„Przestańcie niszczyć gry”. Wystartowała wielka kampania wymierzona w wydawców. Zakończenie wsparcia The Crew przez Ubisoft punktem zapalnym, źródło grafiki: Ubisoft..
„Przestańcie niszczyć gry”. Wystartowała wielka kampania wymierzona w wydawców. Zakończenie wsparcia The Crew przez Ubisoft punktem zapalnym Źródło: Ubisoft..

Narzekania na różne współczesne trendy w grach wideo słychać od lat, tyle że zwykle raporty wydawców dobitnie pokazywały, że nie przekłada się to na konkretne działania. Jednakże zakończenie wsparcia The Crew przez Ubisoft przełożyło się na zorganizowanie kampanii o wiele mówiącej nazwie: „Przestańcie Niszczyć Gry”.

Jak czytamy na stronie akcji zorganizowanej przez youtubera Rossa Scotta, de facto porzucenie pierwszej części samochodowego cyklu w miniony weekend było głównym powodem rozpoczęcia kampanii. Ta sytuacja obrazuje bowiem problem z grami-usługami: sprzedawanymi jako „produkty”, ale zaprojektowanymi w taki sposób, że po zakończeniu wsparcia stają się one całkowicie niegrywalne dla wszystkich nabywców. Na przykład 12 milionów osób, które miały stanowić bazę graczy The Crew.

To właśnie rzekoma liczebność fanów tego tytułu skłoniła organizatora akcji do wszczęcia „realnych działań” (w tym uruchomienia petycji rządowych m.in. w Wielkiej Brytanii, a wkrótce także w krajach Unii Europejskiej) przeciwko, jak to ujął, „praktyce niszczenia gier sprzedanych klientom”. Internauta uznał to za doskonałą okazję do zwrócenia uwagi na ten problem.

Scott przygotował też długą listę najczęściej zadawanych pytań, ze szczegółowym omówieniem wszystkich kwestii związanych ze swoimi motywacjami oraz potencjalnymi skutkami ograniczenia samowoli wydawców z grami-usługami. Internauta sugeruje m.in. karanie wydawców za każdą „zniszczoną” kopię gry, co w praktyce wymusiłoby na firmach umożliwienie graczom zabawy z danym tytułem nawet po zakończeniu wsparcia.

Zwraca też uwagę, że są już przykłady „odpowiedzialnego” kończenia wsparcia gry przez wydawców, m.in. Gran Turismo Sport oraz Knockout City.

Powszechna aprobata

Pomijając możliwą skuteczność tych działań, kampania Scotta zyskała powszechną aprobatę graczy, którzy zaczęli rozpowszechniać informacje na jej temat w mediach społecznościowych. Część internautów wskazuje (niekoniecznie nie ze smutkiem), że oznaczałoby to „śmierć” dla firm, które stosują strategię szybkiego wydawania kolejnych tytułów z intensywną monetyzacją i „zabijanie” ich tylko po to, by wypuścić następny podobny projekt.

Oczywiście, jak to zwykle bywa, rozwiązanie tego „problemu” może być znacznie trudniejsze w praktyce. Niemniej, jak to stwierdził Scott w filmiku promującym akcję, „jest to obecnie niemożliwe, bo spółki poświęciły bardzo wiele czasu, by takim właśnie to uczynić”.

Youtuber zachęca wszystkich graczy do wsparcia akcji i uwzględnił na stronie kampanii szczegółowy poradnik, jak możemy pomóc w wywarciu presji na wydawców gier.

The Crew

The Crew

PC PlayStation Xbox
eol

Gra przestała działać: 2 grudnia 2014

Informacje o Grze
7.6

GRYOnline

7.6

Gracze

6.2

Steam

6.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

99

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Sportowe
2024-04-05
00:11

halcyforn Centurion

ciekawa inicjatywa, ale powiem tyle mówiąc o głosowaniu portfelem dlaczego wszyscy myślą ze wszędzie can jest w złotówkach?. jeśli gra kosztuje te 60 euro to dla nas jest dużo ale jeśli zarabiasz w tej walucie to tak jakbyś ty płacił 60 zeta za gre. liczy sie perspektywa i wielu ludzi niezwraca na to uwagi lub jak w niektórych krajach piractwo jest troche trudniejsze i ludzie nie kombinuja już ( sprubuj coś pobrac bez vpn w niemczech).

Komentarz: halcyforn
2024-04-05
12:05

cenzura Pretorianin

cenzura

Słuszna inicjatywa, ale obawiam się, że to nic nie zmieni.
Gracze płacą bo to lubią

Komentarz: cenzura
2024-04-06
09:13

WolfmanPL Pretorianin

😉

Jak to jest gość z hamburgerlandu, a pewnie jest. To tam czynią największe zło i tam jest największa sprzedaż. Potem zapewne Chiny i kilka zapadłych dziur w Europie, bogatszych od pozostałych.

Komentarz: WolfmanPL
2024-04-06
10:24

zanonimizowany475387 Konsul

bardzo dobra inicjatywa uświadamiająca, do kogo dotrze to dotrze. im więcej tym lepiej .

Komentarz: zanonimizowany475387
2024-04-08
15:20

rziurziu Centurion

😐

"niekoniecznie nie ze smutkiem"

Komentarz: rziurziu

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl