Pierwszy Wiedźmin od CD Projektu Red ma 18 lat. „Nie mogę uwierzyć, że minęło już tyle czasu”

Wiedźmin ukończył 18 lat i twórcy oraz gracze wspominają trudną drogę polskiego hitu do pełnoletności i sławy.

Jakub Błażewicz

19
Pierwszy Wiedźmin od CD Projektu Red ma 18 lat. „Nie mogę uwierzyć, że minęło już tyle czasu”, źródło grafiki: Grupa CD Projekt..
Pierwszy Wiedźmin od CD Projektu Red ma 18 lat. „Nie mogę uwierzyć, że minęło już tyle czasu” Źródło: Grupa CD Projekt..

18 lat temu rozpoczęła się cyfrowa saga Wiedźmina, a wraz z nią bodajże najbardziej uznana polska seria gier.

Kiedy na początku XXI wieku firma CD Projekt rozpoczynała prace nad grą w uniwersum wykreowanym przez Andrzeja Sapkowskiego, nie brakowało sceptycznych głosów. Owszem, polski rynek gier miał na swoim koncie pewne sukcesy – tyle że raczej w skali kraju. Próba dotarcia do zagranicznych odbiorców przez rodzime studio debiutujące z RPG akcji w słowiańskich klimatach (tj. dalekich od mainstreamowej zachodniej fantastyki) mogła wydawać się porywaniem z motyką na słońce.

Pełnoletni Wiedźmin i walka o sławę

Nikt chyba nie przypuszczał, że 18 lat później The Witcher będzie fenomenem znanym na całym świecie, a Geralt i spółka zawitają do innych produkcji (a nawet na Netflixa, z… ciekawym skutkiem). Jednakże droga do popularności poza Polską nie była łatwa, o czym wspominają twórcy w rocznicowych wpisach.

Michał Nowakowski, współprezes Grupy CD Projekt, wyraził dumę z drogi, jaką przeszedł zarówno ich Wiedźmin, jak i studio CD Projekt RED w ogóle. Jak napisał, walka nie o sławę, lecz nawet dostrzeżenie premiery pierwszego „Wieśka” przez graczy była trudnym starciem dla polskiego dewelopera.

Pamiętam premierę i ciężką walkę o to, aby pierwsza gra z serii Wiedźmin została w ogóle zauważona. Nie mogę uwierzyć, że minęło już tyle czasu. W międzyczasie wydarzyło się tak wiele, zarówno dla serii Wiedźmin, jak i dla CDPR w ogóle. Jestem dumny, że miałem (i nadal mam!) przywilej być częścią tej szalonej historii. Przed nami kolejne przygody! – Michał Nowakowski

Z kolei Philip Weber (reżyser narracyjny Wiedźmina 4) wspomina nie tylko swoją pierwszę przygodę z grą, ale też artykuł w niemieckim magazynie, w którym promowano The Witcher jako „obiecującą” pozycję dla fanów Gothica.

Inni pracownicy CDPR mają własne uwagi, ot choćby na temat „ciekawych” dialogów oraz „pełnoletności” Wiedźmina lub tego, jak szybko upłynęło te 18 lat. Oczywiście do wspominek dołączyli również sami gracze, dziękując twórcom i Andrzejowi Sapkowskiemu, ale też wyglądając odświeżonej „jedynki”, nad którą pracuje CD Projekt Red i zespół Fool’s Theory.

Zachęcamy do obejrzenia nowego materiału tvgry poświęconego 18. rocznicy premiery Wiedźmina:

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
  2. Wiedźmin – recenzja gry
  3. Wiedźmin 3 nie był tylko benchmarkiem technicznym. Polska gra zmieniła branżę
  4. Bez niego nie byłoby Geralta. Maciej Kwiatkowski o sztuce, której nie widać, ale bez której nie ma współczesnych gier AAA
The Witcher

Wiedźmin

The Witcher
PC
Data wydania: 26 października 2007
The Witcher - Encyklopedia Gier
8.6

GRYOnline

8.8

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

„Wolałbym umrzeć”. Guillermo del Toro grzmi na temat AI w kinie i wyjaśnia, dlaczego nigdy jej nie użyje

Następny
„Wolałbym umrzeć”. Guillermo del Toro grzmi na temat AI w kinie i wyjaśnia, dlaczego nigdy jej nie użyje

PoE: Keepers of the Flame przynosi masę zmian. Breach 2.0 i możliwość wszczepienia sobie ręki albo dwóch to tylko wstęp do nowości

Poprzedni
PoE: Keepers of the Flame przynosi masę zmian. Breach 2.0 i możliwość wszczepienia sobie ręki albo dwóch to tylko wstęp do nowości

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl