Ospałość Forzy Motorsport, zagadki Gran Turismo 7, blamaż SBK 22 - Motoprzegląd Drauga

Nowa Forza Motorsport, Gran Turismo 7, Forza Horizon 5 – w tym Motoprzeglądzie zebrała się praktycznie cała wyścigowa śmietanka. Mamy też wieści o nowych rajdach od Codemasters (WRC) i od Saber Interactive (Dakar), a także o F1 22, BeamNG.drive, SBK 22 i innych ciekawych tytułach.

Krzysztof Mysiak

Ospałość Forzy Motorsport, zagadki Gran Turismo 7, blamaż SBK 22 - Motoprzegląd Drauga, źródło grafiki: Playground Games..
Ospałość Forzy Motorsport, zagadki Gran Turismo 7, blamaż SBK 22 - Motoprzegląd Drauga Źródło: Playground Games..

Przełom września i października może być najintensywniejszym momentem 2022 roku na rynku gier wyścigowych. Dopiero co mieliśmy premierę SBK 22 (dość łatwą do przeoczenia i zapomnienia), a za rogiem już czekają Dakar Desert Rally oraz WRC Generations. Nawet nowa Forza Motorsport wpadła na chwilę, by opowiedzieć, co u niej słychać (szkoda, że wiele tego nie było). Przekonajcie się, co jeszcze wydarzyło się w krainie samochodówek przez ostatnie dwa tygodnie.

Forza Horizon 5 gotuje gorącą jesień

Już dawno tyle nie działo się w temacie Forzy Horizon 5… W zasadzie to od jakichś dwóch miesięcy, czyli od premiery dodatku Hot Wheels. W każdym razie mamy do omówienia dwie Serie i dwie aktualizacje – najświeższą, wprowadzoną tydzień temu (Seria 12 / Road Trip Update), oraz tę, która nadejdzie w październiku (Seria 13 / 10th Anniversary Update). Będzie to jednak omówienie skrótowe, bo oba tematy zdążyłem pokryć w osobnych wiadomościach:

  1. Forza Horizon 5 z aktualizacją Road Trip wkracza w Serię 12
  2. Forza Horizon 5: obchody 10-lecia serii będą huczne; nostalgiczny trailer

Seria 12 jest jedną z tych, o których szybko zapomnimy. Jedyna ciekawsza nowalijka z niej (pomijając oczywiście dodane samochody), która ma szansę się utrwalić w grze, to mistrzostwa „wytrzymałościowe” na Playliście Festiwalowej, tj. składające się z pięciu wyścigów zamiast zwyczajowych trzech lub jednego, ale bardzo długiego (np. Goliath). Pomysł to ciekawy, choć uwypukla parę problemów gry: marne AI komputerowych kierowców, powtarzalność tras oraz losową skłonność do resetowania postępów w mistrzostwach po wyłączeniu gry.

A skoro mowa o Playliście Festiwalowej – tradycyjnie już informuję, że w tym tygodniu na zdobycie (za 20 pkt. z aktywności) czeka Audi RS 7 Sportback z 2021 r., czyli pierwszy z trzech zupełnie nowych samochodów w tej serii – i pierwsze z dwóch Audi. Drugim jest model RS e-tron GT (też rocznik 2021), który zostanie Wam wręczony, gdy uzbieracie łącznie 80 pkt. w kolejnych sezonach. Tydzień temu rozdawano zaś Bentleya Turbo R z 1991 r. (pierwszy z dwóch modeli powracających z FH4).

Co się zaś tyczy Serii 13 – Playground Games na razie pokusiło się tylko o skrótowe jej omówienie (i zajawienie budzącym nostalgię zwiastunem, który zobaczycie poniżej), ale już widać, że mamy na co czekać. Aktualizacja zaplanowana na 11 października doda nową stację radiową, puszczającą muzykę z poprzednich odsłon serii, i opowieść (Horizon Story) przybliżającą dzieje Forzy Horizon, a także przywróci starcia o północy (Midnight Battles), czyli wyścigi uliczne 1 na 1. Już sama pierwsza z wymienionych nowości ma szansę tchnąć drugie życie w FH5.

Forza Motorsport prosi o cierpliwość

Ostatnia transmisja Forza Monthly przyniosła miłą… nie, właściwie przyniosła tylko niespodziankę. Było nią wystąpienie na streamie Chrisa Esakiego i Dana Greenawalta z Turn 10 Studios, czyli dwóch czołowych osobistości stojących za serią Forza Motorsport. Niestety, panowie przyszli nie z zamiarem zdradzenia tony ciekawostek na temat „ósemki”, lecz jedynie po to, by dać graczom do zrozumienia, że na tonę ciekawostek jeszcze sobie poczekamy.

Deweloperzy są jakoby jeszcze urobieni po łokcie i nie mają czasu wdawać się w pogaduszki z fanami. Innymi słowy, może się zdarzyć tak – i prawie na pewno się zdarzy – że w tym roku już nie dowiemy się niczego o nowej Forzie Motorsport (nie mówiąc o pokazywaniu jakichkolwiek trailerów). Powtórzono jednak, że premiera gry nadal jest planowana na wiosnę 2023 roku. Cóż… chyba lepsza taka transparentność niż żadna?

Gran Turismo 7 u progu aktualizacji 1.22

Zbliża się koniec miesiąca, a to oznacza, że już tylko chwila dzieli nas od kolejnego wiekopomnego wydarzenia, jakim bez wątpienia będzie wypuszczenie nowej aktualizacji do Gran Turismo 7. Polyphony Digital poinformowało już, że patch 1.22 zadebiutuje 29 września, a Kazunori Yamauchi – zgodnie z tradycją – zajawił samochody, które w nim dostaniemy, obrazkiem z sylwetkami karoserii (wstawiłem go poniżej).

Oczywiście nowe maszyny będą trzy, jak zawsze. Tak właściwie jedna została już oficjalnie ujawniona – to Porsche Vision GT Spyder, czyli alternatywny wariant modelu koncepcyjnego obecnego w grze od premiery, różniący się od oryginału uciętym dachem (w charakterze swoistej reinkarnacji legendarnego Porsche 550 Spydera).

Resztę aut pozostawiono graczom do zgadnięcia. Druga nowość nie pozostawia wątpliwości: na 99% będzie to Volkswagen ID.R, czyli elektryczny pocisk skonstruowany w jednym celu (z powodzeniem): by pobić rekord na Pikes Peak. Zgadza się, to kolejny po Suzuki Escudo samochód w GT7 związany z ową słynną trasą – Polyphony Digital ewidentnie kładzie podwaliny pod dodanie jej do gry. Nie liczyłbym jednak, że stanie się to w najbliższych miesiącach… choć jestem otwarty na miłą niespodziankę.

Trzeci samochód okazał się trudniejszy do identyfikacji, bo jego sylwetka ma mniej charakterystycznych cech. Redakcja i czytelnicy GTPlanet zgadzają się jednak, że najprawdopodobniej jest to Nissan Silvia S14 przed faceliftingiem – jedyna generacja owego modelu, której jeszcze brakuje w Gran Turismo 7, więc taka nowość miałaby sens.

Na tym nie koniec wieści z obozu Polyphony Digital. W ramach pielęgnowania współpracy z wszelkiej maści partnerami studio w piątek wypuściło filmik noszący tytuł „Jak powstają hamulce Brembo” – 143-sekundowy rzut oka na produkcję prawdziwych części samochodowych, jak i ich implementację w grze. Poprzedniego dnia pojawił się zaś materiał wideo podobnej natury, w którym reprezentant dewelopera odbył rozmowę z przedstawicielami firmy Genesis. Jeśli pragnęliście dowiedzieć się, jak powstały fikcyjne wyścigowe modele tej marki obecne w GT7, to może być dla Was pouczający 10-minutowy seans. Jeśli nie – możecie rzucić chociaż okiem na końcówkę, gdzie Genesis zajawiło swój supersportowy wóz Vision GT.

Ospałość Forzy Motorsport, zagadki Gran Turismo 7, blamaż SBK 22 - Motoprzegląd Drauga - ilustracja #1
Od lewej do prawej mamy: Volkswagena ID.R, Porsche VGT Spydera i (prawdopodobnie) Nissana Silvię S14. Przyznam, że już sam VW stanowi dla mnie silną pokusę powrotu do GT7. Źródło: Kazunori Yamauchi / Twitter.

Soczysty przeciek o WRC od Codemasters

Tom Henderson, specjalista od gromadzenia nieoficjalnych informacji o grach wydawanych przez EA, dokopał się do konkretów na temat nowego rajdowego symulatora tworzonego przez Codemasters – i są to dość intrygujące wieści.

Wygląda na to, że „mistrzowie kodu” chcą uczcić inaugurację nowego cyklu (gra podobno będzie nazywała się nie DiRT, lecz WRC 23) małą rewolucją w rozgrywce. Idąc niejako w ślady RiMS Racing, wprowadzą rozkładanie samochodów na czynniki pierwsze i – posuwając się o krok dalej – konstruowanie własnych rajdówek od podstaw.

Najpierw wybierzemy silnik i ustalimy jego położenie (z przodu, z tyłu, centralnie), a potem obudujemy go kupionymi podzespołami takimi jak skrzynia biegów, sprzęgło, mechanizm różnicowy, zawieszenie, hamulce czy układ wydechowy. Jeśli zechcemy zaoszczędzić, można będzie zaopatrzyć się w używane części – tańsze, lecz zużyte.

Gdy będziemy mieli już z głowy takie fundamenty, przyjdzie czas na ustalenie wyglądu zewnętrznego… i wewnętrznego. Personalizacji mają podlegać nie tylko zderzaki czy koła, ale nawet chlapacze, zapinki na masce, jak również elementy kabiny: kierownica, cyfrowe zegary, pasy bezpieczeństwa etc.

Przyznam, że brzmi to dość interesująco i odświeżająco, jednak ważniejsza jest dla mnie inna podana przez Hendersona informacja: w grze ma występować 16 różnych klas pojazdów – np. F2 Kit Car i H1 FWD – co oznaczałoby, że Codemasters zachowa bogatą historyczną zawartość z DiRT Rally. Do tego jeszcze wzmianka, że premiera nastąpi w przyszłym roku (już nie ma mowy o pierwszym kwartale) – i na tym kończą się nowiny zawarte w przecieku.

Dakar Desert Rally o krok od premiery

Do premiery Dakar Desert Rally zostało niewiele ponad tydzień (nastąpi 4 października na PC, PS5, XSX/S, PS4 i XOne), zatem Saber Interactive dwoi się i troi, by gra zaistniała w świadomości graczy. Przez ostatnie dwa tygodnie pojawiły się aż cztery filmy promujące ten tytuł:

  1. demonstracja zróżnicowanych krajobrazów Arabii Saudyjskiej, po której będziemy się rozbijać;
  2. prezentacja motocyklowego zespołu Honda oraz ciężarówki marki Praga;
  3. reklama dwóch klasycznych pojazdów z DLC, które będą dostępne w dniu premiery dla nabywców edycji Deluxe – samochodu Peugeot 405 Turbo 16 i ciężarówki DAF Truck Turbo-Twin (ten film zamieściłem poniżej).

Przy tym ostatnim zatrzymam się na chwilę, bo to część szerszej kategorii historycznych pojazdów, które znajdą się w Dakar Desert Rally. O ile poprzednia gra, Dakar 18, miała bodaj tylko Peugeota 205 (też jako DLC), tym razem możemy oczekiwać większej liczby „klasyków”. Poza wymienionymi maszynami na różnych materiałach z gry wypatrzyłem choćby Citroeny ZX i 2CV. Jak dla mnie trudno o lepszą zachętę do bliższego zapoznania się z ową produkcją.

BeamNG.drive zaprasza do wersji 0.26

Kolejna duża aktualizacja BeamNG.drive ukazała się dwa razy szybciej niż poprzednia – o ile wcześniej przerwa między update’ami wyniosła pół roku, to na wersję 0.26 czekaliśmy „tylko” trzy miesiące.

Inna sprawa, że tym razem zamiast zupełnie nowego samochodu dostaliśmy „remaster” już istniejącego modelu – kompaktowego japońskiego hatchbacka Ibishu Covet. Nie tylko został upiększony, ale też doczekał się wielu funkcjonalnych zmian i nowych wariantów; tych ostatnich zrobiło się razem prawie 40. Więcej powie – a raczej pokaże – Wam poniższy film.

Poza tym również inne pojazdy doczekały się ulepszeń, np. animowanych drążków ręcznej skrzyni biegów, działających drogomierzy i bagażników dachowych. Na mapach pojawiły się zaś takie obiekty jak wielkie, traktorowe opony, plastikowe barierki i bele siana. Jakość grafiki i immersję z kolei ma poprawić „eksperymentalne” wsparcie dla rozmycia ruchu (ang. motion blur). Nie zabrakło też dodatkowych misji do przejścia, w tym nowego ich typu: pościgu. Więcej nowinek znajdziecie tutaj.

Debiut SBK 22; gracze nie dali się omamić

Po cichu, dyskretnie, tylnymi drzwiami – SBK 22 zadebiutowało na platformach PC, PS5, XSX/S, PS4 i XOne. Studio Milestone musiało być świadome, że od frontu gracze czekają z kamieniami, skoro steamowa cena gry wynosi 159,99 zł – o 20% mniej niż bodaj każdej premiery tego dewelopera z ostatnich lat, jak chociażby MotoGP 21, którego SBK jest wierną kopią.

Owszem, w opiniach na temat owej pozycji potwierdza się to, co było jasne praktycznie od samego początku: Milestone podjęło próbę wciśnięcia nam produkcji, w którą już graliśmy, tylko przebranej w inne ciuszki. Próbę, spieszę dodać, nieudaną, biorąc pod uwagę zarówno skromną liczbę recenzji SBK 22 (66 na Steamie i 8 na OpenCritic), jak i ich poziom (odpowiednio 56% pozytywnych opinii i średnia 70%).

Wynik nie jest tragiczny – bo i tragiczna nie jest gra, prawdę mówiąc. Siłą rzeczy jest mniej więcej tak dobra jak ostatnie odsłony MotoGP, a za tym tytułem wszak stoi wieloletnie doświadczenie dewelopera w tworzeniu motocyklowych symulacji. Sęk jeno w tym, że SBK 22 jest grą zrobioną po linii najmniejszego oporu – skrajnie odtwórczą, choć uboższą niż pierwowzór, a przy tym najeżoną kardynalnymi błędami (np. blokery progresji w trybie kariery czy przyznawanie graczowi niższej pozycji na koniec wyścigu, niż faktycznie osiągnął).

Podsumowując, Milestone powinno otrzymać jasny sygnał na temat tego, co gracze myślą o traktowaniu ich w taki sposób – myślę, że słowo „skandaliczny” nie będzie tu przesadą. Tej gry nie powinno się kupować nawet na największej przecenie. Taką bezczelność trzeba adekwatnie wynagrodzić.

Ian Bell powraca wraz z GTR

To największa niespodzianka w świecie simracingu od miesięcy. Kiedy Ian Bell ogłosił zrzeczenie się funkcji szefa Slightly Mad Studios – miało to miejsce niecały rok temu – wydawało się, że odchodzi z branży. Teraz jednak obwieścił swój wielki (?) powrót w ramach nowo zakładanego studia o nasuwającej niejasne skojarzenia nazwie Mildly Annoyed Games.

Zasłużony deweloper zapowiedział na Twitterze projekt GTR Revival – „hardkorową”, „bezkompromisową” i „epicką” kontynuację GTR-a 2 z 2006 roku, do prac nad którą zwerbował czołowe nazwiska zaangażowane w stworzenie tejże klasyki wyścigowych symulatorów. Dla kontekstu: Ian Bell też odegrał istotną rolę w powstaniu owej pozycji, pracując w SimBin, zanim założył własne studio Slightly Mad.

Wygląda na to, że projekt nie ma nic wspólnego z GTR-em 3, który rodził się w bólach przez dobrą dekadę, zanim ostatecznie (?) wyzionął ducha w ubiegłym roku. Jednak znając Bella, prace nad jego GTR-em też nie pójdą ani szybko, ani gładko… jeśli w ogóle dojdą do skutku. Mimo wszystko trzymam kciuki.

Motokurier (F1 22, RennSport, ACC)

  1. Zgodnie z zapowiedzią z poprzedniego Motoprzeglądu, F1 22 dostało aktualizację 1.10, która przywróciła tor Shanghai International Circuit (znany ze starszych odsłon cyklu), dodała na ograniczony czas specjalne barwy zespołu Ferrari, a także wprowadziła rozmaite poprawki, związane przede wszystkim ze sztuczną inteligencją komputerowych kierowców. Pełną listę macie tutaj.
  2. Rozpoczęto zapisy do zamkniętych beta-testów RennSport (nowego wyścigowego symulatora, który rzuca wyzwanie grom takim jak Assetto Corsa, iRacing, rFactor 2 etc.). Zarejestrować się możecie pod tym adresem, wypełniając formularz z kilkoma pytaniami. Beta ma wystartować przed końcem roku, a zaproszenia będą rozsyłane stopniowo, falami.
  3. Konsolowa konwersja Assetto Corsy Competizione wreszcie nadrabia stratę do pecetowego pierwowzoru. Podczas Tokyo Game Show studio Kunos Simulazioni zapowiedziało, że 29 września na PS5 i XSX/S trafi aktualizacja 1.8, która wprowadzi istotne zmiany w modelu opon, symulacji fizyki i intefejsie, a także doda opcję Open Season, pozwalającą swobodnie mieszać ze sobą wszystkie klasy samochodów w wyścigach.
  4. art of rally otrzymało zapowiadane od dłuższego czasu darmowe DLC, które wprowadza rajd Indonezji. Do gry trafiło więc sześć nowych odcinków specjalnych wraz z otwartą mapą, a przy okazji ścieżka dźwiękowa została rozszerzona o dwa nowe utwory. Zawartość na razie jest dostępna tylko na PC, na konsole trafi „wkrótce”.

Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie Motoprzeglądy, zapraszam Was tutaj. Pod linkiem znajdziecie chronologiczną listę tekstów.

Gran Turismo 7

Gran Turismo 7

PlayStation
po premierze

Data wydania: 4 marca 2022

Informacje o Grze
6.8

GRYOnline

6.1

Gracze

8.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

14

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Cyberpunk 2077 nadal na fali, znów przebił rekord aktywności Wiedźmina 3 [Aktualizacja: CP2077 coraz popularniejsze]

Następny
Cyberpunk 2077 nadal na fali, znów przebił rekord aktywności Wiedźmina 3 [Aktualizacja: CP2077 coraz popularniejsze]

Gotham Knights trzeba ograć cztery razy, by zobaczyć całą fabułę

Poprzedni
Gotham Knights trzeba ograć cztery razy, by zobaczyć całą fabułę

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl