autor: Zuzanna Domeradzka
Kultowe RPG fantasy nie ma wielkich szans na potrzebny mu remaster. Legendarny deweloper wyjaśnił dlaczego
Autor Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura wyjaśnił, dlaczego stworzenie remastera steampunkowego RPG byłoby niezwykle trudne. Tim Cain ma jednak pomysły na to, jak powinno wyglądać takie odświeżenie.

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura nie jest tak znanym RPG jak chociażby Baldur’s Gate czy Fallout, ale mimo to zyskało grono oddanych fanów i uznawane jest za świetną produkcję studia Troika Games. Osoby dobrze wspominające ten tytuł z 2001 roku zapewne chętnie zagrałyby w jego ulepszoną wersję, przystosowaną pod współczesne platformy. Potencjalny remaster Arcanum przyciągnąłby również nowych odbiorców, dzięki czemu więcej graczy zaznajomiłoby się z tym wartym uwagi RPG. Niestety, taki scenariusz wydaje się mało prawdopodobny.
Kod źródłowy a prawa do Arcanum
Okazuje się, że stworzenie remastera Arcanum byłoby bardzo trudnym, jeśli nie niemożliwym zadaniem. Oryginalny twórca omawianej produkcji, Tim Cain, wypowiedział się niedawno na temat ewentualnego odświeżenia. Jako jeden z trzech założycieli studia Troika Games (pozostali to Jason Anderson i Leonard Boyarsky) posiada oryginalny kod źródłowy Arcanum, lecz to nie wystarczyłoby do wypuszczenia nowej wersji na rynek.
Marka Arcanum w pełni należy bowiem do oryginalnego wydawcy gry, firmy Sierra, która teraz znajduje się pod skrzydłami Activision. Ten amerykański wydawca został zaś zakupiony przez Microsoft. Tim Cain podkreśla w swoim filmie, że choć sam jest bliskim współpracownikiem giganta z Redmond, to nie mógłby tak po prostu oddać kodu źródłowego gry. Na mocy pierwotnej umowy wydawniczej, oryginalni założyciele Troika Games są jego właścicielami, ale nie mogą go udostępniać.
Stworzenie remake’u lub remastera Arcanum byłoby skomplikowane pod względem prawnym. [...] Jeśli ktoś chciałby skorzystać z kodu [źródłowego gry – dop. red.], musiałby negocjować ze mną, Leonardem Boyarskym i Jasonem Andersonem, aby cała nasza trójka była usatysfakcjonowana – powiedział Tim Cain.
Jak powinien wyglądać remaster Arcanum?
Co ciekawe, jako właściciel kodu, Tim Cain przekompilował Arcanum, tworząc z gry aplikację na system Windows 10. W związku z tym podzielił się swoimi przemyśleniami odnośnie do tego, jak – według niego – powinien wyglądać potencjalny remaster tytułu.
Studio, które podjęłoby się stworzenia takiego odświeżenia, w pierwszej kolejności miałoby się zająć naprawą licznych błędów obecnych w pierwowzorze oraz balansem rozgrywki. Tim Cain zwraca też uwagę na to, że Arcanum potrzebowałoby nowego interfejsu użytkownika, poprawionego systemu walki oraz większej wizualnej różnorodności lokacji (np. gęstszych lasów).