Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 lipca 2025, 22:23

autor: Maciej Gaffke

Gracze słusznie się niepokoili o kontynuację hitowego survivalu z otwartym światem. Subnautica 2 została opóźniona na 2026 rok, a w grę wchodziło ponoć 250 mln USD

To już pewne: Subnautica 2 nie wyjdzie w 2025 roku. Przyczyną opóźnienia najprawdopodobniej jest premia rzędu 250 milionów dolarów, której wydawca nie chciał wypłacić deweloperowi.

Źródło fot. Unknown Worlds Entertainment
i

Aktualizacja #2 (9 lipca, godz. 22:23)

Niemal jednocześnie z publikacją przytoczonego poniżej oświadczenia studia Unknown Worlds jego współzałożyciel i reżyser pierwszej odsłony serii Subnautica, Charlie Cleveland, zapewnił, że „wie, iż gra jest gotowa do wydania we wczesnym dostępie” i że gracze „są gotowi, aby w nią zagrać”. Jego słowa można by potraktować jako kolejną porcję balsamu dla zmęczonych oczekiwaniem graczy, gdyby nie oświadczenie, które serwis Kotaku otrzymał od firmy Krafton, a w którym pojawia się stwierdzenie, że jeśli chodzi o to, kiedy Subnautica 2 zadebiutuje we wczesnym dostępie, „mogą być potrzebne pewne korekty harmonogramu”.

Teraz natomiast Jason Schreier poinformował – opierając się na nagraniu spotkania przedstawicieli Kraftona i serwisu Bloomberg – że Subnautica 2 jednak zostanie opóźniona na 2026 rok. Według Steve’a Papoutsisa, nowego CEO studia Unknown Worlds, obsuwa wynika z konieczności rozszerzenia zawartości gry (deweloper i wydawca mieli sprzeczne zdania w owej kwestii). Powołując się na osoby zaznajomione z sytuacją firmy Krafton, Schreier donosi, że decyzja ta została podjęta kilka miesięcy wcześniej, a nie teraz. Co więcej – wbrew byłemu już kierownictwu Unknown Worlds, tj. Tedowi Gillowi, Charlie’emu Clevelandowi oraz Maxowi McGuire’owi.

Zagadka ich degradacji wydaje się zatem rozwiązana, choć w całej sprawie jest ponoć jeszcze jeden ważny aspekt – opóźnienie premiery gry zatwierdzono jakoby na kilka miesięcy przed tym, jak zespół deweloperski miał otrzymać premię w wysokości 250 milionów dolarów, którą to kwotą Gill, Cleveland i McGuire chcieli ponoć podzielić się ze wszystkimi pracownikami studia (ok. 100 osobami). Warunek wypłacenia owej premii zakładał rzekomo wypracowanie określonego przychodu do końca 2025 r. Obsuwa produkcji do 2026 r. oczywiście to uniemożliwi, a co za tym idzie – pieniędzy nie będzie.

Wniosek wydaje się oczywisty – firma Krafton celowo opóźniła grę Subnautica 2, by uniknąć wywiązania się z umowy finansowej z deweloperami. Takie też pytanie zadano jej nowemu CEO, Papoutsisowi, lecz ten stwierdził ponoć, że nie zna szczegółów kontraktu i „nigdy mu nie powiedziano, że zrobiono to specjalnie, by wpłynąć na czyjeś zarobki”. Poprosił również o „cierpliwość w tej konkretnej sprawie”.

Aktualizacja #1 (5 lipca, godz. 16:35)

Studio Unknown Worlds wydało oświadczenie, które w zamyśle ma uspokoić graczy. Deweloperzy zapewniają, że Subnautica 2 od kilku lat tworzona jest przez ten sam zespół, którego trzon stanowią weterani serii, a współpraca z firmą Krafton przebiega pomyślnie. Autorzy zdają sobie sprawę, że społeczność się niecierpliwi i obiecali, iż wkrótce opublikują zaktualizowany harmonogram produkcji.

Oryginalna wiadomość (2 lipca, godz. 19:35)

Na szczytach władzy studia Unknown Worlds Entertainment doszło do sporych zmian. Firma pracująca aktualnie nad grą Subnautica 2 ma nowego prezesa – został nim Steve Papoutsis, który dotychczas pełnił funkcję CEO w studiu Striking Distance (odpowiedzialnym m.in. za The Callisto Protocol).

Wspomniany twórca zastąpi na stanowisku Teda Gilla, Charlie’go Clevelanda oraz Maxa McGuire’a. Choć Krafton (wydawca obu wspomnianych gier) zdecydował się usunąć tę trójkę z przywódczych foteli, to mimo wszystko postanowił zatrzymać ją w innej, nieznanej na razie roli.

Chociaż Krafton starał się zatrzymać współzałożycieli Unknown Worlds i oryginalnych twórców serii Subnautica zaangażowanych w tworzenie gry, firma życzy im powodzenia w ich kolejnych przedsięwzięciach.

Niespodziewane roszady w szeregach dewelopera wzbudziły uzasadnione obawy wśród fanów, którzy niecierpliwie czekają na drugą odsłonę popularnego survivalu. Niektórzy użytkownicy serwisu Reddit już stwierdzają, że produkcja jest „martwa jeszcze przed premierą” oraz wyrażają strach co do przyszłości „dwójki”.

Nie ma się co dziwić lękom graczy. Wystarczy przypomnieć przypadek dwóch ważnych dyrektorów studia Build A Rocket Boy, którzy odeszli z pracy na tydzień przed premierą gry akcji MindsEye. Jak się okazało po jakości tego tytułu, najpewniej nie chcieli być kojarzeni z prawdopodobnie najgorszą produkcją 2025 roku. Oczywiście sytuacja gry Subnautica 2 ostatecznie może okazać się zupełnie inna. Niemniej obawy o jej stan wydają się w pełni uzasadnione.

Przypomnijmy, że Subnautica 2 ma zadebiutować we wczesnym dostępie do końca 2025 roku. W survival zagramy zarówno na Steamie, jak i Xboxach Series X/S w ramach Game Preview. „Jedynka” otrzymała na platformie firmy Valve ponad 316 tysięcy recenzji, z których aż 97% jest pozytywnych, więc poprzeczka wisi bardzo wysoko.

  1. Subnautica 2 – strona oficjalna

Maciej Gaffke

Maciej Gaffke

W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.

więcej