Nadążanie za samochodówkami robi się coraz trudniejsze. Nawet gdy Gran Turismo 7 otacza cisza, a Forza Motorsport (8) dopiero przymierza się, by nahałasować, szum robią Forza Horizon 5, TDU: Solar Crown, WRC Generations, F1 22 i wiele, wiele innych gier.
Forza Motorsport (8) nadal szykuje się do wyjścia z szafy prosto w światło jupiterów, Gran Turismo 7 siedzi cichutko jak myszka – a i tak w krainie samochodówek wrze jak w ulu. Szum dobiega zwłaszcza od strony Electronic Arts, Codemasters i Nacon – te firmy zapewniły nam najwięcej wrażeń w ostatnich dwóch tygodniach (świadomie lub nie). Inni deweloperzy jednak nie pozostawali im dłużni i też zasypywali nas nowinami. Dość wstępów, bierzmy się do roboty.
Tom Henderson w ostatnim czasie dostarczył nam wielu pożywnych informacji na temat różnorakich gier wyścigowych, nad którymi pracują obecnie firmy Electronic Arts i Codemasters. Szczegółowo pisałem o tych przeciekach w osobnej wiadomości sprzed tygodnia, tutaj streszczę je tylko.
Debiut Test Drive Unlimited: Solar Crown został przesunięty na 2023 rok. Tuszę, że nie zaskoczyła Was ta wieść? Wydanie gry 22 września od samego początku było w zasadzie nierealne. Zawsze, gdy twórcy wyznaczają datę premiery gry na więcej niż pół roku naprzód (a co dopiero więcej niż rok), w głowie powinien zapalać się ostrzegawczy stroboskop. Tutaj zaś na cztery miesiące przed domniemanym debiutem nie zobaczyliśmy ani piędzi faktycznej gry – wyłącznie rendery wspomagające pracę ślinianek.
Na szczęście studio KT Racing miało do powiedzenia coś więcej poza zwyczajowym: „Ups, jednak się nie wyrobimy, sorry, kochamy was, ciao!”.
Powinniśmy dopiero szykować się na prezentację czerwcowych atrakcji (Serii 8) w Forzie Horizon 5, tymczasem studio Playground Games pospieszyło się i już odsłoniło wszystkie (?) karty. Wiele tych kart nie ma, prawdę mówiąc: nie przedstawiono praktycznie żadnych atrakcji poza siedmioma dodatkowymi samochodami (w tym czterema płatnymi). Ze szczegółami zapoznacie się w mojej osobnej wiadomości.
Oczywiście zarówno przedterminowa transmisja Forza Monthly, jak i skąpstwo atrakcji mają konkretne uzasadnienie – deweloper na 99% szykuje się do wystąpienia podczas prezentacji Xbox & Bethesda Games Showcase (razem z kolegami z Turn 10 Studios, twórcami Forzy Motorsport), na której to powinien zapowiedzieć coś większego. Stawiam konia z rzędem, że 12 czerwca zobaczymy upragnione pierwsze duże rozszerzenie do FH5.
Jednak teraźniejszość tej gry jest równie frapująca co jej przyszłość. Obecnie na Playliście Festiwalowej możecie zdobyć Ferrari F8 Tributo – wystarczy zebrać 20 punktów z aktywności, by wejść w posiadanie jednej z najnowszych maszyn z Maranello. To również ostatnia szansa na dodanie do garażu równie gorącego (i nowego) Ferrari SF90 Stradale; jest ono nagrodą za 80 pkt. z wyzwań na playlistach w całej Serii 7. Z kolei najświeższym autem udostępnionym jako DLC – w ramach Przepustki samochodowej – jest fantastyczny Dodge Magnum SRT8 z 2008 roku. Dawno nie było takiej kumulacji.

Również tę nowinę przytaczałem ze szczegółami w osobnej wiadomości (i to zaledwie przedwczoraj), więc tutaj ograniczę się do powtórzenia co ważniejszych faktów.
Na rewolucję względem WRC 10 absolutnie się nie zanosi, ale Generations zapowiada się na obiecujące zwieńczenie serii – z obfitością zawartości, której studiu Codemasters nie będzie łatwo dorównać (choć bez wątpienia ogromna większość tej zawartości zostanie przeklejona z „dziesiątki).
Powiecie, że się wyżywam, żem sadysta… Co tam. Nie mogę nie zauważyć, że od udostępnienia ostatniej aktualizacji do Gran Turismo 7 minął prawie miesiąc. Zgadza się, Polyphony Digital nie opublikowało nawet najmniejszej łateczki od czasu wypuszczenia (nie)pamiętnego patcha 1.13 – tego z trzema samochodami i „nowym” (tfu) torem. Zmieniały się tylko wyścigi w trybie Sport (zarezerwowanym dla subskrybentów PS Plusa, tj. płatnym ekstra).
Przypominam, że jeszcze w marcu twórcy zarysowali plan rozwoju gry, który przewidywał, iż po kwietniu zobaczymy sieciowe próby czasowe, nowe zawody na Światowych torach czy opcję sprzedawania posiadanych samochodów. Czyżby ta ostatnia funkcja okazała się nadspodziewanie wielkim wyzwaniem dla programistów… a może jest blokowana przez dział księgowości, który próbuje za wszelką cenę strzec mikropłatności?
Studio Ivory Tower kontynuuje eksploatowanie swojego najświeższego pomysłu na urozmaicenie zabawy w The Crew 2, tj. wciąganie graczy w śledzenie opowieści dziwnej treści, które każą rozbijać się po Stanach i szukać wiatru w polu, a w zamian kuszą rozmaitymi nagrodami. Rozpoczął się drugi epizod piątego sezonu, zatytułowanego American Legends, a naczelną atrakcją w nim jest historia z Pontiakiem GTO z 1966 r. w roli głównej. Inne nowo dodawane do gry pojazdy to motocykl Kawasaki Z1000 ABS (dostępny od 25 maja) i fikcyjny samochód Proto Lucky-One (darmowa zawartość w ramach Motorpassa).
Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie Motoprzeglądy, zapraszam Was tutaj. Pod linkiem znajdziecie chronologiczną listę tekstów.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
35

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.