„To może być najbardziej hardkorowa strategia w katalogu Paradoxu”. EU5 nie pójdzie na żadne kompromisy, pierwsze reakcje są entuzjastyczne

W sieci pojawiły się pierwsze relacje osób, które miały okazję zagrać w Europa Universalis 5. Wygląda na to, że Pardox tworzy grę bezkompromisową, która przytłacza złożonością swoich mechanik.

Marcin Bukowski

„To może być najbardziej hardkorowa strategia w katalogu Paradoxu”. EU5 nie pójdzie na żadne kompromisy, pierwsze reakcje są entuzjastyczne, źródło grafiki: Paradox Interactive.
„To może być najbardziej hardkorowa strategia w katalogu Paradoxu”. EU5 nie pójdzie na żadne kompromisy, pierwsze reakcje są entuzjastyczne Źródło: Paradox Interactive.

Wczoraj oficjalnie zapowiedziana została Europa Universalis 5, czyli kolejna odsłona popularnej serii z gatunku grand strategy. Wraz z ogłoszeniem w sieci pojawiło się wiele materiałów od twórców i dziennikarzy, którzy mieli już okazję ogrywać nowe dzieło Paradox Tinto. Gra zgodnie z tradycją serii jest wymagająca i potrafi przytłoczyć, ale reakcje są bardzo entuzjastyczne.

Najbardziej hardkorowa strategia dla fanów serii

Dla miłośników skomplikowanych, wielowarstwowych strategii najważniejsza wiadomość brzmi: Europa Universalis 5 nie idzie na żadne ustępstwa. Twórcy nie próbują upraszczać formuły znanej z poprzednich odsłon. Wręcz przeciwnie – gra rozwija mechaniki, które znamy z EU4, i wzbogaca je o zupełnie nowe systemy społeczne, ekonomiczne i polityczne. Już teraz niektórzy podkreślają, że złożoność tytułu przekracza wszystko, co wcześniej stworzyło studio.

To może być najbardziej hardkorowa strategia w katalogu Paradoxu - GameSpot.

Grający zwracają uwagę, że początkowe przytłoczenie jest ogromne, a zrozumienie wszystkich systemów stanowi nie lada wyzwanie nawet dla wieloletniego fana serii. Szczególnie, że na tę chwilę gra nie posiada samouczka, który nadal jest w opracowywaniu.

Nie zostało to jednak odebrane jako coś złego, a wręcz przeciwnie, złożoność to ogromna zaleta EU5. Nauka przeplatających się między sobą mechanik zajmuje sporo czasu, ale daje też ogrom satysfakcji. Dla przykładu autorka artykułu w serwisie IGN przyznała, że dopiero po 30 godzinach poczuła, że zaczęła rozumieć, co dokładnie robi.

Systemy na szczycie systemów na szczycie systemów. A gdy myślisz, że dotarłeś na szczyt? Nie. Więcej systemów – PC Gamer.

Odejście od systemu „many”

Dużą zmianą w EU5 jest odejście od abstrakcyjnego systemu określanego przez graczy jako „mana” i postawienie na rozbudowaną symulację społeczeństwa. Każda lokacja na mapie ma teraz własną populację, złożoną z różnych grup o konkretnych potrzebach, religiach, kulturach, statusie ekonomicznym i poziomie lojalności.

Zadaniem gracza jest oczywiście zadbanie o potrzeby i nastroje społeczeństwa, w przeciwnym wypadku czekają nas niekorzystne skutki jak bunty. Nowość ta została odebrana bardzo entuzjastycznie, a przy okazji zwrócono uwagę na podobieństwo do innej gry Paradoxu – Victoria 3.

Bezlitosna ekonomia

Znacznie rozbudowane zostały także systemy ekonomiczne i handlowe. Prowincje mogą gromadzić lub produkować towary w budynkach, a następnie wykorzystywać do zaspokojenia potrzeb społeczeństwa lub sprzedaży. Niektóre budynki potrzebują konkretnych towarów do działania, pracowników czy inwestycji pieniężnych. Do ogarnięcia jest tu wiele różnorodnych aspektów, takich jak dynamika rynków, czynniki wpływające na popyt i podaż czy wpływ polityki.

Czuję, że będę potrzebował co najmniej 100 godzin, żeby ogarnąć moim małym mózgiem sam handel i ekonomię – PC Gamer.

Chwila oddechu w postaci automatyzacji

Warto jednak dodać, że Paradox Tinto dodało system automatyzacji, który sprawia, że EU5 staje się nieco bardziej przystępne. Pozwoli on graczowi zautomatyzować zadania związane z konkretnymi stylami gry, dzięki czemu będzie mógł się on skupić na nauce pozostałych. To świetne rozwiązanie dla nowych graczy, które jednak ma swoje wady. AI działa bowiem w optymalny sposób, a nie dąży np. do wybranego przez nas celu poprzez konkretne działania.

Włączanie i wyłączanie go w zależności od tego, na czym się skupiałem, pozwoliło mi poznać konkretne systemy i mechanizmy bez narażania mojego kraju na zniszczenie – GameWatcher.

Z opublikowanych relacji wyłania się obraz gry bezkompromisowej i wymagającej. Europa Universalis V nie próbuje przypodobać się wszystkim – to gra tworzona z myślą o graczach, którzy chcą wejść głęboko w politykę, społeczeństwo, ekonomię i historię. Twórcy nie idą na żadne ustępstwa, a fani złożonych strategii powinni być zachwyceni.

Europa Universalis 5 zmierza wyłącznie na PC. Niestety na tę chwilę nie znamy daty premiery.

Europa Universalis V

Europa Universalis V

PC
przed premierą

Data wydania: 4 listopada 2025

Informacje o Grze
Przed premierą
61
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

3

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2025-05-09
20:27

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus

Przy tej grze nie będzie kwiku o pierydlion DLC, przebudowywanie na przestrzeni lat i optymalizację? Nie siedzę w tych wszystkich EU i innych Victoriach, kojarzę tylko ostatnią imbę o Stellaris. Zdaję też sobie sprawę, że fani strategii Paradoxu grają tylko w nie, więc przepuszczenie kilkuset/kilku tys. zł to nie problem (podobnie jak z graczami iRacing czy Flight Simulator).

Komentarz: Herr Pietrus
2025-05-09
22:59

baltazar1908 Generał

baltazar1908

zostaje tylko czekać chociaż na datę premiery bo 13-14 wiek to bardzo fajny okres średniowiecza w Europie.

Komentarz: baltazar1908
2025-05-11
15:59

Micelius Centurion

😐

Chociaż nie nazywam się Tomasz, to tym razem zobaczę, jak uwierzę... A nawet jeśli dobrze się zacznie, to pewnie zaraz "uprzyjaźnią" grę dla masowego odbiorcy - który chce wrażeń a nie wyzwania, i memów do opowiadania, a nie realizmu...

Komentarz: Micelius
2025-05-11
16:11

Micelius Centurion

Chociaż nie nazywam się Tomasz, to tym razem uwierzę dopiero, jak zobaczę...

A nawet, jeśli początkowo gra będzie trudna, to potem z pewnością "uprzyjaźnią" dla masowego odbiorcy - który szuka "wrażeń", a nie wyzwania, i materiału do memów, a nie realizmu... (A mody rzadko rozwiązują problem, bo wiele rzeczy wynika z głównych mechanik, i bardzo trudno coś z nimi zrobić)

Komentarz: Micelius
2025-05-11
16:22

NightGeisha Generał

Czy ktoś wie ile planują dodatków? 30? Może 40?

Komentarz: NightGeisha

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl