Clair Obscur: Expedition 33 udowadnia, że mniej znaczy więcej. Ograniczony budżet gry pomógł jej osiągnąć wielki sukces
Ograniczony budżet był jednym z elementów, które pomogły uczynić z Clair Obscur: Expedition 33 ogromny hit. Reżyser kreatywny produkcji wyjawił również, jak ważne jest odpowiednie oszacowanie czasu rozgrywki.

Nie przepastne kieszenie, a ograniczone zasoby pomogły uczynić z Clair Obscur: Expedition 33 jeden z największych hitów 2025 roku. Na ten temat wypowiedział się niedawno Guillaume Broche, reżyser kreatywny produkcji, w wywiadze dla serwisu Automaton.
Według twórcy do źródeł sukcesu jRPG-a „pod pewnymi względami” można zaliczyć umiarkowany budżet, który wymusił na studiu Sandfall Interactive realizację dobrze przemyślanej historii oraz zaprojektowanie atrakcyjnej rozgrywki. W ten sposób tytuł dostarczył fanom konkretnych wrażeń, nie przeciągając nienaturalnie zabawy i nie marnując ich czasu.
Myślę, że jednym z powodów, dla których część fanów dobrze się bawi przy naszej grze, jest to, że staraliśmy się szanować czas graczy, nie wydłużając sztucznie rozgrywki. Pod pewnymi względami ograniczony budżet i zasoby pomagają zawęzić zakres tytułu, a tym samym skupić wizję na kluczowych elementach, które czynią ją wspaniałą. Być może nieograniczony zakres oraz budżet sprawiłyby, że produkcja byłaby mniej angażująca dla naszych fanów.
Nie da się ukryć, że wielkie korporacje tworzą czasem wymagające ogromnych budżetów, przesadnie duże światy, aby gracz spędzał w nich jak najwięcej czasu. Zazwyczaj robią to, wypełniając mapy licznymi znakami zapytania, które okazują się często zwykłymi „zapchajdziurami”. Można tu wymienić choćby Assassin’s Creed: Valhalla jako przykład (choć akurat tu pojawiają się kolorowe kropki, a nie pytajniki).
Podkreślmy, że takie tytuły AAA kosztują niemało, co zaznaczył kilka miesięcy temu Shuhei Yoshida, były szef marki PlayStation. Jak powiedział, konieczne jest znalezienie równowagi między kosztami produkcji a akceptowalnymi dla graczy cenami. Jako przykład idealnego zbalansowania tych elementów wymienił on właśnie Clair Obscur: Expedition 33.
Mimo gigantycznego sukcesu Clair Obscur, które sprzedało się w ponad 5 milionach kopii, studio Sandfall Interactive nie planuje na razie porzucać tytułu. Do gry zmierza świeża zawartość, mająca wprowadzić chociażby nowe pojedynki z bossami.
- Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu
- Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google