Chutliwa Argoniańska Pokojówka powstała, bo Todd Howard jej nie wychwycił. Twórca Morrowinda: „napisałem to chyba po happy hour”

Chutliwa Argoniańska Pokojówka trafiła do Morrowinda praktycznie przez przypadek. Jeden z twórców wykorzystał nieuwagę Todda Howarda, który był przeciwnikiem humoru w grach.

Zuzanna Domeradzka

Chutliwa Argoniańska Pokojówka powstała, bo Todd Howard jej nie wychwycił.  Twórca Morrowinda: „napisałem to chyba po happy hour”, źródło grafiki: Bethesda.
Chutliwa Argoniańska Pokojówka powstała, bo Todd Howard jej nie wychwycił. Twórca Morrowinda: „napisałem to chyba po happy hour” Źródło: Bethesda.

The Elder Scrolls III: Morrowind to cenione RPG od Bethesdy, które ma już na karku ponad dwie dekady. Mimo to produkcja wciąż ma oddanych fanów, takich jak Tom Evans, który przeprowadził wywiad z byłymi deweloperami „trójki” i udostępnił go w formie trwającego prawie 8 godzin „dokumentu” na swoim kanale YouTube.

W materiale warto zwrócić szczególną uwagę na fragment, w którym wypowiada się Mark Nelson, czyli twórca takich gier jak Fallout 3, Oblivion, czy Morrowind właśnie. Deweloper odpowiedzialny był za zadania i scenariusz trzeciej części znanej serii gier RPG. To Nelson jest autorem Chutliwej Argoniańskiej Pokojówki, czyli książki przedstawiającej sprośną historię ze służką w roli głównej, którą można przeczytać w grze. Dla wielu osób jest to żartobliwa opowiastka, która nosi tak legendarne miano jak Oddany fan z TES IV: Oblivion.

Co ciekawe, Nelson tak właściwie nie wie, dlaczego napisał ponad 20 lat temu Chutliwą Argoniańską Pokojówkę. Próbując samemu zrozumieć proces myślowy, jaki wtedy mu towarzyszył, zażartował, że pewnie był rozluźniony po tzw. „happy hour” (czyli tym okresie dnia, gdy napoje są sprzedawane po obniżonych cenach), więc tematycznie mógł stworzyć ikoniczną książkę.

Po namyśle deweloper stwierdził jednak, że wpadł na pomysł napisania tak nietypowej dla poważnego świata historii przez zmęczenie. Wspominając proces tworzenia Morrowinda Nelson zaznaczył, że nad grą ciężko pracowała garstka pasjonatów, co w tamtym okresie było wręcz „szaleństwem”.

Decyzja wbrew Toddowi Howardowi

Pisząc Chutliwą Argoniańską Pokojówkę Mark Nelson niejako sprzeciwił się samemu Toddowi Howardowi, który był odpowiedzialny za całą produkcję jako project leader. Howard nie akceptował bowiem humoru w grach wideo i instruował deweloperów, aby tworzyli poważny świat fantasy. Dla pozostałych twórców Bethesdy istniała natomiast zasada, według której można było umieszczać humorystyczne motywy w grze, „dopóki Todd ich nie wychwyci”.

Napisałem to [Chutliwą Argoniańską Pokojówkę – dop. red.] chyba po happy hour. [...] [Zasada Todda] zmieniła się w: „humor nie ma miejsca w grach, chyba że Todd go wychwyci”. I przez to pojawiały się takie rzeczy jak Chutliwa Argoniańska Pokojówka. Pewnie pomyślałem sobie [pisząc tę książkę], że potrzebuję przerwy – bo pisałem scenariusz albo coś nudnego – więc napiszę jakąś głupią historyjkę.

W ramach „sprzeciwu” udało się dodać humorystyczną książkę do Morrowinda, lecz tylko dlatego, że „nikt nie zwrócił na to uwagi”. Deweloperzy mogli praktycznie dodawać do gry cokolwiek chcieli, nie informując o tym chociażby Todda Howarda, bo każda osoba z zespołu była zbyt zajęta własnymi zadaniami.

The Elder Scrolls III: Morrowind

The Elder Scrolls III: Morrowind

PC Xbox
po premierze

Data wydania: 1 maja 2002

Informacje o Grze
8.8

GRYOnline

8.6

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Fani sami dokończyli Sphinx and the Cursed Mummy dzięki modyfikacji Sphinx and the Shadow of Set

Następny
Fani sami dokończyli Sphinx and the Cursed Mummy dzięki modyfikacji Sphinx and the Shadow of Set

iOS 26 można już pobierać. Liquid Glass pojawi się na prawie 30 modelach iPhone'ów, mamy listę telefonów

Poprzedni
iOS 26 można już pobierać. Liquid Glass pojawi się na prawie 30 modelach iPhone'ów, mamy listę telefonów

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl