Fani Morrowinda czekali na to prawie 3 lata. Nowa aktualizacja OpenMW ulepsza niemal wszystkie elementy gry, również te, których działania nie rozumie nawet Todd Howard

Silnik OpenMW, popularny wśród fanów Morrowinda, doczekał się dużej aktualizacji. Wersja 0.49.0 wprowadza liczne usprawnienia oraz eksperymentalne wsparcie dla innych gier studia Bethesda.

Krzysztof Kałuziński

Fani Morrowinda czekali na to prawie 3 lata. Nowa aktualizacja OpenMW ulepsza niemal wszystkie elementy gry, również te, których działania nie rozumie nawet Todd Howard, źródło grafiki: Bethesda / OpenMW Team.
Fani Morrowinda czekali na to prawie 3 lata. Nowa aktualizacja OpenMW ulepsza niemal wszystkie elementy gry, również te, których działania nie rozumie nawet Todd Howard Źródło: Bethesda / OpenMW Team.

Dobra wiadomość dla tych, którzy w 2025 roku wciąż wiernie trwają przy przeszło 20-letnim Morrowindziekultowa odsłona cyklu The Elder Scrolls po prawie 3 latach prac doczekała się wydania open-source’owego silnika OpenMW w wersji 0.49.0. Znacząco poprawia on działanie gry na współczesnych systemach, ułatwia tworzenie modów i wprowadza liczne usprawnienia. Twórcy podkreślają, że do tej pory to największa aktualizacja projektu.

  1. Nowa wersja zwiększa możliwości używania skryptowego języka programowania Lua. Aktualizacja pozwala na interakcję z animacjami, dźwiękiem czy magią, również na tworzenie lub usuwanie obiektów gry.
  2. Zmianom uległo także oświetlenie, a świeża wersja pozwala na mieszanie animacji w celu uzyskania płynniejszych przejść.
  3. Twórcy żartują, że nikt – nawet szef Bethedy, Todd Howard – nie wie, jak w grze działa system walki. Mimo to zdecydowali się na powrót do rozwiązań z pierwotnej wersji. W ten sposób skanowanie otoczenia gracza przy uderzeniu zastąpi znany z poprzednich wydań silnika system oparty na fizyce.
  4. Choć głównym celem było stworzenie najlepszej konfiguracji dla Morrowinda, twórcy otworzyli się także na inne gry studia Bethesda. OpenMW 0.49.0 jest pierwszą wersją silnika, która działa również z takimi tytułami, jak Oblivion, Skyrim, Fallout 3, Fallout: New Vegas oraz Fallout 4. Na ten moment wsparcie ma bardzo podstawową formę, ale otwiera dla projektu wiele nowych możliwości.
  5. Twórcy udostępnili pełną listę zmian w wersji 0.49.0 w obszernym wpisie na stronie projektu.

The Elder Scrolls III: Morrowind zadebiutowało w 2002 roku na pecetach oraz pierwszym Xboxie. Produkcja doczekała się także dwóch dodatków – Tribunal (2002 r.) oraz Bloodmoon (2003 r.).

The Elder Scrolls III: Morrowind

The Elder Scrolls III: Morrowind

PC Xbox
po premierze

Data wydania: 1 maja 2002

Informacje o Grze
8.8

GRYOnline

8.6

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

7

Krzysztof Kałuziński

Autor: Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2025-07-06
20:09

WindMorro Chorąży

Nigdy nie udało mi się odpalić prawidłowo tego moda, chociaż robiłem toczka w toczkę wszystko tak, jak w tutorialu, potem na filmikach itp. Zawsze miałem oryginalnego Morrowinda z GOG + spolszczenie (niestety GOG chyba nie ma praw do polskiej wersji). Szkoda

Komentarz: WindMorro
2025-07-06
21:22

baltazar1908 Generał

baltazar1908

WindMorro
zrób wszystko jeszcze raz ale mając gre ustawioną na język angielski albo steam jeżeli
masz na steam, bo jeśli mod nie ma
języka polskiego to nie będzie działał, rok temu tak miałem z Fallout 4 i modem Fallout London, przestawiłem kilka miesięcy wcześniej steam na język polski bo miałem
angielski i mod nie działał wrócilem do angielskiego i mod latał bez problemu.

Komentarz: baltazar1908
2025-07-07
11:54

vanBolko Konsul

vanBolko

Nasz świat jest tak spolaryzowany że nawet w moddingu tworzą sie "wrogie" obozy. I tak za usprawnienie silnika Morrowind w jednym odpowiada OpenMW a w drugim MGE XE. Mam jednak dobrą wiadomość. To co wydaje się być największą wartością dodaną czyli uruchomienie odległego rysowania mapy i Tamriel Rebuilt umożliwiają obydwa mody.
W oczekiwaniu na Skywind chciałem uruchomić TES 3 tylko na chwile aby zobaczyć czym jest Tamriel Rebuilt, ale już wiem że zostane tu na długo. Morrowind jak Gothic, nigdy nie był tak dobry jak teraz w 2025.

Komentarz: vanBolko

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl