Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 lipca 2025, 18:27

Fani Morrowinda czekali na to prawie 3 lata. Nowa aktualizacja OpenMW ulepsza niemal wszystkie elementy gry, również te, których działania nie rozumie nawet Todd Howard

Silnik OpenMW, popularny wśród fanów Morrowinda, doczekał się dużej aktualizacji. Wersja 0.49.0 wprowadza liczne usprawnienia oraz eksperymentalne wsparcie dla innych gier studia Bethesda.

Źródło fot. Bethesda / OpenMW Team
i

Dobra wiadomość dla tych, którzy w 2025 roku wciąż wiernie trwają przy przeszło 20-letnim Morrowindziekultowa odsłona cyklu The Elder Scrolls po prawie 3 latach prac doczekała się wydania open-source’owego silnika OpenMW w wersji 0.49.0. Znacząco poprawia on działanie gry na współczesnych systemach, ułatwia tworzenie modów i wprowadza liczne usprawnienia. Twórcy podkreślają, że do tej pory to największa aktualizacja projektu.

  1. Nowa wersja zwiększa możliwości używania skryptowego języka programowania Lua. Aktualizacja pozwala na interakcję z animacjami, dźwiękiem czy magią, również na tworzenie lub usuwanie obiektów gry.
  2. Zmianom uległo także oświetlenie, a świeża wersja pozwala na mieszanie animacji w celu uzyskania płynniejszych przejść.
  3. Twórcy żartują, że nikt – nawet szef Bethedy, Todd Howard – nie wie, jak w grze działa system walki. Mimo to zdecydowali się na powrót do rozwiązań z pierwotnej wersji. W ten sposób skanowanie otoczenia gracza przy uderzeniu zastąpi znany z poprzednich wydań silnika system oparty na fizyce.
  4. Choć głównym celem było stworzenie najlepszej konfiguracji dla Morrowinda, twórcy otworzyli się także na inne gry studia Bethesda. OpenMW 0.49.0 jest pierwszą wersją silnika, która działa również z takimi tytułami, jak Oblivion, Skyrim, Fallout 3, Fallout: New Vegas oraz Fallout 4. Na ten moment wsparcie ma bardzo podstawową formę, ale otwiera dla projektu wiele nowych możliwości.
  5. Twórcy udostępnili pełną listę zmian w wersji 0.49.0 w obszernym wpisie na stronie projektu.

The Elder Scrolls III: Morrowind zadebiutowało w 2002 roku na pecetach oraz pierwszym Xboxie. Produkcja doczekała się także dwóch dodatków – Tribunal (2002 r.) oraz Bloodmoon (2003 r.).

Krzysztof Kałuziński

Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

więcej