
Data wydania: 22 września 1999
Trzecia odsłona niezwykle popularnej serii survival horrorów, nad którą pieczę sprawuje firma Capcom. Gracze po raz kolejny trafiają na teren fikcyjnego miasteczka Raccoon City, którego mieszkańcy zostali przemienieni w krwiożercze zombie. Oczywiście za tymi wydarzeniami ponownie stoi korporacja Umbrella, z której laboratorium wymknął się kolejny, śmiertelnie niebezpieczny wirus.
GRYOnline
Gracze
Resident Evil 3: Nemesis to trzecia część niezwykle popularnej serii gier akcji zaliczanych do gatunku “survival horror”, która od lat króluje na wszystkich generacjach przeróżnych konsol. Główną bohaterką jest Jill Valentine, która jako jedna z nielicznych przeżyła dramatyczne wydarzenia opowiedziane w poprzednich częściach Resident Evil. Fabuła nie wnosi do gry nic specjalnie nowego. Tym razem zarażeniu wirusem G, który jak zwykle wyciekł z tajemniczej korporacji Umbrella, uległa cała populacja niewielkiego miasta Raccoon City, zamieniając się w krwiożercze bestie. Żeby jeszcze podnieść napięcie, na wolności znalazły się prawie niezniszczalne monstra, zwane Nemesis, polujące na Jill. Na szczęście jako członek S.T.A.R.S (Special Tactics and Rescue Service) dysponujemy nieprzeciętnym arsenałem broni i specjalnego wyposażenia, które pomoże nam przetrwać we wrogim otoczeniu.
W Resident Evil 3 napotkamy nowe elementy rozgrywki, w szczególności dotyczące walki. Gracze mogą unikać ataków, stosować szybkie obroty o 180 stopni, mogą produkować amunicję mieszając różne gatunki prochu itp. Dodatkowa opcja „Live Selection” powoduje, iż decyzje podejmowane przez gracza wpływają na dalszy przebieg fabuły. W pewnym momencie gracz przejmuje kontrolę nad innym bohaterem – Carlosem Oliveirą, brazylijskim najemnikiem, ruszającym na ratunek Jill. Przedmioty (bronie, amunicja) na mapach za każdym uruchomieniem gry pojawiają się w różnych miejscach, co czyni, iż w grę można grać godzinami.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 1 grudnia 2000Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 1 22 września 1999Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 4 19 sierpnia 2025Angielskie napisy i dialogi
GameCube 15 stycznia 2003Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 3 24 grudnia 2008Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Portable 24 grudnia 2008Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Vita 28 sierpnia 2012Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 5 19 sierpnia 2025Angielskie napisy i dialogi



38GIER
Resident Evil to cykl japońskich survival horrorów tworzonych i wydawanych przez firmę Capcom. Za powstanie serii w głównej mierze odpowiadali Shinji Mikami oraz Tokuro Fujiwara, zaś jej protoplastą była wydana w 1989 roku gra Sweet Home, oparta na filmie pod tym samym tytułem. Oprócz tego to właśnie na potrzeby pierwszej pozycji spod tego szyldu ukuto termin survival horror, który z czasem zaczął być używany jako nazwa całego gatunku.
Recenzja GRYOnline
Zastępy nieumarłych po raz kolejny wyległy na ulice Raccoon City. Nikt nie jest w stanie się im przeciwstawić, niewielu przeżyło, a jeszcze mniej może uciec. Ty należysz do tych nielicznych...
9 maja 2020
W większych grach często pojawiają się mniejsze, stanowiąc przyjemne urozmaicenie standardowej zabawy. Wiedźmin 3, GTA czy Mortal Kombat - łączą je prześwietne minigry, o których Wam dzisiaj więcej opowiemy.
13 października 2018
Ku uciesze kolekcjonerów retro konsol, PlayStation Classic stało się faktem. Poznaliśmy jak dotąd pięć z dwudziestu gier, jakie dostępne będą na tej maszynce – teraz próbujemy zaś zgadnąć, czego jeszcze możemy się na niej spodziewać.
29 grudnia 2000
W dniach 2-3 grudnia 2000 w hali warszawskiej Mery odbyły się targi komputerowe System: Gry + Internet. Zapraszam do lektury naszego sprawozdania z tej imprezy.
Wydanie oryginalnych wersji trylogii Resident Evil okazało się wielkim sukcesem serwisu GOG.com. Nie przyszedł on jednak łatwo.
gry
Adrian Werner
16 października 2025 12:36
Restaurowania oryginalnej sagi Resident Evil ciąg dalszy. Po kultowej „dwójce” GOG dodał do swojej oferty Resident Evil 3.
gry
Hubert Sosnowski
25 września 2024 15:40
Na oficjalnym koncie YouTube serwisu GameSpot pojawiło się ciekawe porównanie remake'u Resident Evil 3 i oryginału z 1999 roku. Na materiale możemy zobaczyć te same sceny z obu produkcji.
gry
Paweł Woźniak
3 marca 2020 11:00
W sieci pojawił się krótki materiał wideo porównujący grafikę wydanego dwie dekady temu Resident Evil 3: Nemesis z remakiem, który trafi do sprzedaży w kwietniu przyszłego roku.
gry
Bartosz Krawcewicz
11 grudnia 2019 12:42
Firma Capcom pospieszyła się z publikacją w PlayStation Store okładki remake’u gry Resident Evil 3. W związku z tym wygląda na to, że oficjalna zapowiedź tej produkcji to już tylko kwestia czasu.
gry
Krystian Pieniążek
3 grudnia 2019 15:27
W sieci pojawiły się kolejne plotki na temat remake’u trzeciej odsłony serii Resident Evil. Autor doniesień sugeruje, że gra może zostać zapowiedziana w czasie tegorocznej gali The Game Awards.
gry
Bartosz Świątek
22 listopada 2019 09:49
Firma Capcom zaprosiła japońskich fanów cyklu Resident Evil do przetestowania nowej gry. Czy chodzi o Resident Evil 3 Remake, czy też deweloper chce sprawdzić reakcję wielbicieli nieumarłego cyklu na nową odsłonę serii?
gry
Jakub Błażewicz
2 sierpnia 2019 16:00
Na oficjalnym koncie twitterowym serii Resident Evil zaczęły pojawiać się wpisy nawiązujące do trzeciej odsłony kultowego cyklu survival horrorów. Czyżby miało to zwiastować rychłą zapowiedź remake'u?
gry
Bartosz Krawcewicz
17 kwietnia 2019 17:09
Według plotek wciąż niezapowiedziany oficjalnie remake Resident Evil 3 nie jest produkowany przez Capcom - ma być zlecony bliżej nieokreślonemu zewnętrznemu studiu deweloperskiemu. Oznacza to, że nad grą nie będą pracować autorzy świetnie przyjętego odświeżonego Resident Evil 2 ze stycznia tego roku.
gry
Michał Kułakowski
31 marca 2019 09:39
W wywiadzie z serwisem GameWatch reprezentant firmy Capcom, który pracował nad niedawno wydanym remakiem Resident Evil 2, zapowiedział, że odnowiona wersja trzeciej części serii też może powstać - o ile fani pokażą, że naprawdę jej chcą.
gry
Jakub Mirowski
29 stycznia 2019 11:47
Popularne pliki do pobrania do gry Resident Evil 3: Nemesis.
mod Resident Evil 3: Nemesis - Resident Evil 3 Environmental Graphics Mod v.2.0 - 5 kwietnia 2020
trainer Resident Evil 3: Nemesis - +11 trainer - 8 maja 2001
mod Resident Evil 3: Nemesis - Restoration Project v.0.8 - 18 lipca 2016
mod Resident Evil 3: Nemesis - RE3 Overhaul Mod (SOURCENEXT) v.1.10 - 1 listopada 2021
mod Resident Evil 3: Nemesis - Resident Evil 3: Alternative Soundtrack - 4 kwietnia 2020
Wymagania sprzętowe gry Resident Evil 3: Nemesis:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 300 MHz, 64MB RAM, karta dźwiękowa, akcelerator 3D.
GameCube
Wspiera:
karta pamięci
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
PlayStation Portable
Wspiera:
PlayStation Network
PlayStation Vita
Wspiera:
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 8 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2398 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Andrzej Zygmański
Recenzent GRYOnline.pl
2001.04.13
Zastępy nieumarłych po raz kolejny wyległy na ulice Raccoon City. Nikt nie jest w stanie się im przeciwstawić, niewielu przeżyło, a jeszcze mniej może uciec. Ty należysz do tych nielicznych...
Orzech
Ekspert
2019.05.04
Fakt, że akcja trzeciej części toczy się na "otwartym" terenie, tj. przemieszczamy się po labiryncie jakim jest zdewastowane Raccoon City, można uznać za ciekawy zabieg biorąc pod uwagę to, że w poprzednich częściach akcja osadzona była głównie wokół konkretnego budynku i jego dworu/okolic.Pozytywnym, nowym aspektem RE3 jest urozmaicenie gameplay`u poprzez dodanie tworzenia amunicji oraz możliwości robienia uników, które są wyjątkowo przydatne przy spotkaniach z tytułowym ciemiężycielem. Zresztą spotkania z Nemesisem to kolejna rzecz warta odnotowania, co prawda możemy przed nim uciekać, jednak podjęcie walki jest nagradzane wartościowymi przedmiotami(przynajmniej na Hard Mode), a i samo zwycięstwo może sprawić satysfakcję ponieważ jest on niebanalnym bossem którego ruchów trzeba się nauczyć.Jeśli chodzi o historię, to koncentruje się ona na wydarzeniach związanych z działalnością organizacji Umbrella, znanych z części poprzedniej ukazanych z perspektywy próbującej wydostać się z miasta Jill(znanej chociażby z RE1), które bardziej szczegółowo skupiają się na sytuacji w Raccoon City. Cała otoczka kreowana przez znajdowane zapiski/dzienniki, cutscenki oraz słodko-gorzkie zakończenie buduje finalny, pozytywny odbiór fabuły.Natomiast jeśli chodzi o negatywne odczucia, to mam swojego faworyta który wychyla się znacząco. Mimo, że przeniesienie akcji na bardziej otwarty niż rezydencja teren miasta uznałem za ciekawy zabieg, to w moim odczuciu przez to RE3 pod względem klimatu wyraźnie traci w porównaniu do swoich poprzedniczek, w których poczucie niepokoju i osaczenia - z racji na utknięcie w tajemniczym, pełnym niebezpieczeństw budynku, podkręcane mroczną ścieżką dźwiękową - było znacznie większe. Dodatkowo, być może częściowo z tego samego powodu, mam wrażenie, że jest to odsłona serii w której zdecydowano postawić odrobinę większy nacisk na akcję.Reasumując, jest to kolejna udana część Resident Evil i prawdę powiedziawszy jako osoba do niedawna niemająca niemal żadnej styczności z serią jestem bardzo pozytywnie zaskoczony i mogę tylko żałować, że nie miałem okazji zagrać w wersje konsolowe wspomnianych gier.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.01.26
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
ereboss
Ekspert
2022.01.14
Michał Grygorcewicz
GRYOnline.pl Team
2020.02.17
Piotr Opolski
GRYOnline.pl Team
2019.11.09
Butryk89
Ekspert
2017.06.26
MaXXii Generał
Było widać że po sukcesie RE1 i 2, Capcom chciało zrobić z marki tak zwaną "dojną krowę" , przez co jakość ich gier sporo spadła, niestety odbiło to się też na Resident Evil 3, które nie dość że nie przeszło na PS2, to jeszcze poszło na ogromne ustępstwa. Bo dużo ludzi pracowało nad RE4, zaś Re3 trafiło w ręce najmniejszej grupy ludzi w Capcomie.
Potem powstały takie potworki jak Survivor 1 i 2/ Dead Aim które były średnimi grami. Ale ogólnie Re3 miał być kolejnym spin offem, a nie pełnoprawną odsłoną, zaś pełnoprawna odsłona miała wyglądać zupełnie inaczej niż oryginał.
Niby pracowano nad Re3 ten rok na upartego 1,5 roku, ale porzucanie spin-offa oraz zmiana koncepcji pełnoprawnej odsłony też zjadło kilka miesięcy pracy. Przez co Re3 robiono krócej niż zakładano, bo nie dość że ludzie przeszli do innych projektów ( w tym Next-genowego RE: Code Veronica + Resident Evil 4/Zero/Remake) , to nad RE3 pracowała mało doświadczona grupa ludzi z Capcomu. Nawet ojciec serii Shinji Mikami był zajęty wtedy Dino Crisisem. Finalnie Re3 powstało w kilka miesięcy (w około 8-9 miesięcy) gra miała swój klimat, ciekawe pomysły, lecz wykonanie było już gorsze nawet od RE2 choć i tutaj, Re3 zapożycza porzucone pomysły z RE2.
Wyrocznia74 Pretorianin
Wrazenie to robila 1 i 2 , Nemeziz byl dobry ale o wiele gorszy od swych poprzednikow, 20 lat temu seria robila wrazenie, dzis to dziecinna seria porownujac z Outlast 2.
Wiedźmin Legend
Resident Evil 3: Nemesis to gra wydana pod koniec 1999 roku, która okazała się troszkę słabsza od rewelacyjnych poprzedników, ale to również doskonała odsłona niesamowitej serii gier wideo i sprawia mnóstwo frajdy, bo gra się wybornie! Choć Alone in the Dark z 1992 roku znany z komputerów Pc jest przodkiem gatunku survival horror jak i prekursorem dla Resident Evil to flagowa seria Capcom pomogła gatunek mocniej spopularyzować dzięki konsoli Psx. Seria Resident evil od początku rozkochała w sobie ogrom graczy, którzy chwalili tytuł za mistrzowkie podejście do tematu i stworzenie niesamowitego klimatu. Sprawcą całego zamieszania jest Shinji Mikami, który tworząc Resident evil 1 inspirował się "Noc żywych trupów" 1968, "Świt żywych trupów" 1978 i "Zombie pożeracze mięsa" 1979. Postawił sobie za cel, by jego gra podobnie straszyła i udało się mu to znakomicie. Akcja toczyła się w opuszczonej rezydencji na peryferiach Raccoon City. Gra sprzedała się wybornie. Gdy pojawiła się druga część zachwytom nie było końca. Posypały się same skrajnie wysokie oceny, a sprzedaż wystrzeliła w kosmos, bo była to jedna z lepiej sprzedających się gier na Psx choć nie tak popularna jak Metal Gear Solid, Final Fantasy 7, Tomb Raider 1-3. Było więc pewne, że szybko zostanie wydana trzecia część serii Resident evil.
Fabuła. Akcja Resident evil 3 ponownie przenosi nas do miasta Raccoon. Pierwsza połowa gry ma miejsce przed wydarzeniami z Re2, a druga połowa po zakończeniu dwójki. Jednak główny motyw zombie wpadające w amok w Raccoon City nie jest tutaj centralny. Wcielamy się ponownie w postać Jill Valentine znaną z pierwszej cześci. Po koszmarze w rezydencji utknęła w mieście przez nową falę zombie i musi jeszcze raz przeżyć horror. Umbrella po tym jak wirus T uwolnił się w Raccoon City dzięki Williamowi Birkinowi rozpoczyna plan tuszowania, aby nikt wtajemniczony w sprawę nie mógł ujawnić prawdy o Umbrella. Tytułowy Nemesis dostał zadanie zgładzania wszystkich członków S.T.A.R.S., a tak się składa, że Jill do niego należy więc będzie nas ścigał przez całą grę.
Gameplay. Rozgrywka prawie niczym nie różni się od znanego schematu z poprzednich części. To prawie taka sama gra z zombiakami jak dwójeczka, która znów potrafi sprawiać radość. Poruszamy się postacią po renderowanych lokacjach i mamy statyczne kamery. Gameplay polega na walce z zombiakami i innymi paskudztwami oraz szukaniem różnych przedmiotów i rozwiązywaniu łamigłówek. Sterowanie pozostaje takie samo jak w jedynce i dwójce z jedną malutką różnicą, że dodano możliwość obrotu o 180 stopni oraz uskoku po wciśnięciu odpowiedniej kombinacji co może być pomocne, gdy wróg atakuje. Nemesis to jest nasz najgorszy koszmar, bo jest znacznie bardziej irytujący niż MrX i Birkin razem wzięci w oryginalnej dwójce. Ma przy sobie wyrzutnię rakiet. Co gorsza może biegać tak szybko jak my, otwierać drzwi i podążać, gdziekolwiek pójdziemy poza małymi pomieszczeniami ze skrzynkami na przedmioty i maszynami na zapis gry. Nowością jest, że w pewnych momentach gra daje wybór "Live Choices", gdzie przeważnie to walka lub ucieczka co ma nieznacznie wpływ na przebieg gry krótkoterminowo lub długoterminowo. Takie małe urozmaicenie. Drugą nowością jest możliwość tworzenia amunicji przy pomocy specjalnej maszynki. Z dostępnych broni mamy szeroki wybór od pistoletu i karabinu szturmowego po strzelbę i wyrzutnię rakiet. Wreszcie łamigłówki są zarówno dobre jak i złe. Wiele z nich nawiązuje do zagadek, które widzieliśmy w RE1 i RE2, a niektóre są zupełnie inne, które wydają się czasem całkowicie absurdalne. Zagadki w trójce są troszkę trudniejsze niż w dwójce, a do tego wymagają dłuższej bieganiny, ale jakości w tym większej nie ma. Dwójka ma przyjemniejsze zagadki od trójki. Najwięcej zagadek ma jedynka i zarazem są w tej części najlepsze. Gra najsłabiej straszy z trylogii. Poza Nemesisem nie ma czego się obawiać. Brakuje też tak spektakularnych jump scares jak te najlepsze z jedynki i dwójki, które zmiażdżyły system.
Grafika i udźwiękowienie. Graficznie prawie nic nie zmieniło się od czasu dwójki, ale to co widzimy ponownie przyciąga uwagę szczegółami. Rozbite samochody, śmieci i gruz, całkowicie zniszczone ulice miast oraz porozrzucany gruz i potłuczone szkło. Wszystko to mieści się w podmiejskiej dzielnicy, która naprawdę wygląda na najbardziej zdewastowaną w najgorszy możliwy sposób. Sceny FMV i wiele przerywników pomagają opowiedzieć historię. Jednak sceny FMV nie są tak imponujące jak sceny filmowe z Resident Evil 2. Najciekawiej z nowych lokacji jakie zwiedzamy prezentuje się wieża zegarowa i opuszczone laboratorium. Wracamy przez chwilę też na kultowy komisariat znany z dwójki, gdzie wiele pomieszczeń jest zablokowaych i nie ma co tam robić. Jak zwykle dźwięk ponownie odgrywa ogromną rolę w budowaniu klimatu. Kroki, skrzypienie drzwi, okien i ogólne efekty dźwiękowe z odrobiną dramatycznego fortepianu tu i ówdzie współpracują tworząc fajną atmosferę. Muzyka jest przyzwoita, ale daleko jej do wybitnego soundtracku z dwójki, który znacznie lepiej buduje grozę. W grze niestety jest tylko jeden scenariusz, a nie dwa jak w poprzednich częściach więc gra jest o połowę krótsza.
Podsumowanie. Jest to solidny sequel będący słabszym bliźniakiem perfekcyjnej dwójki, która jednak robi znacznie większe wrażenie klimatem, postaciami, filmowością, soundtrackiem. Do tego dwójka lepiej straszy, ma dwa świetne scenariusze z fajniejszymi postaciami, nie posiada irytującego Nemesisa i nie potrzebowała tych kilku pomysłów wdrożonych do Re3, które zostały przekopiowane z Dino Crisis. Trójka postawiła głównie na bieganie po ulicach miasta więc nie jest skupiona na poruszanie się po klaustrofobicznych pokojach i korytarzach jak w jedynce w rezydencji i w dwójce na komisariacie, gdzie dzięki temu uzyskano cięższy klimat grozy. Trzecia cżęść stawia przede wszystkim na akcję i poza Nemesisem nie wywołuje tak mocnego dreszczyku emocji jak poprzednicy, dlatego z trylogii dla mnie jest najsłabsza. Trójkę przeszedłem trzy razy, a dla porównania dwójkę kilkanaście razy. Obecnie najładniejszą i zarazem najlepszą wersję gry uzyskamy przez dogranie Seamless HD Project, bo dzięki temu mamy wysoką rozdzielczość, mocno poprawione tła, lepsze tekstury postaci i potworów, zremasterowany dźwięk i filmy.
https://www.youtube.com/watch?v=6PD5KiRhMbY&ab_channel=D%27Flayer