
Data wydania: 10 lutego 2026
Mewgenics to taktyczne RPG typu roguelike, współopracowane przez Edmunda McMillena (Super Meat Boy, The Binding of Isaac). Gracz przejmuje kontrolę nad bandą zawadiackich kotów, które wyruszają w świat, po drodze stawiając czoła licznym wrogom w turowych potyczkach.
Mewgenics to turowa gra RPG typu roguelike, opracowana przez Edmunda McMillena, który zasłynął m. in. z takich serii, jak Super Meat Boy czy The Binding of Isaac, współtworzonych ze studiem Team Meat. Nowy tytuł zapowiedziano już w 2012 roku jako przesączony czarnym humorem symulator hodowli kotów. Choć projekt został zaprezentowany podczas PAX 2013, niedługo po pokazie anulowano jego produkcję. Prace nad odświeżoną i przekształconą wersją Mewgenics rozpoczęto w 2018 roku. Tym razem McMillen podjął współpracę z indie twórcą Tylerem Glaielem, z którym pracował już wcześniej przy innym projekcie – platformowej grze The End is Nigh.
Mewgenics to zarazem gra taktyczna, przywodząca na myśl produkcje typu Dungeons & Dragons czy Into the Breach, jak i złożony symulator hodowli kotów. Zadaniem gracza jest gromadzenie zwierzaków, trenowanie ich a następnie wysyłanie na wyprawy. Powołana przez niego drużyna eksploruje nieprzychylne tereny, tocząc pojedynki z napotykanymi po drodze przeciwnikami, wśród których pojawiają się też silniejsi bossowie.
Na początku rozgrywki grający ma do swojej dyspozycji oddział składający się w sumie z czterech zwierzaków. Każdy z nich jest reprezentantem innej klasy (w grze dostępne są m. in. takie jednostki, jak łowca, mag czy uzdrowiciel), a co za tym idzie dysponuje odmiennym typem umiejętności (jeden kot okazuje się np. bardziej efektowny podczas bezpośrednich starć, drugi natomiast odnajduje się lepiej w atakach z dystansu). W sumie w tytule dostępnych jest ponad 6 różnych klas, z których każda dysponuje ponad 50 unikalnymi zdolnościami. Po zwycięskiej walce gracz ma możliwość awansowania jednego ze swoich pupili i dobrania mu nowej umiejętności.
Walki w Mewgenics rozgrywane są w oparciu o system turowy. Podczas każdej kolejki kot wykonuje jedną akcję, przemieszczając się po planszy lub atakując przeciwnika. U góry ekranu widoczna jest kolejność, w jakiej jednostki wykonują swoje ruchy. W trakcie starć gracz powinien uważnie analizować każdy ruch, aby nie doprowadzić do nieumyślnego zranienia czy nawet śmierci swojego pupila. Kot może np. ukryć się w wysokiej trawie, co zwiększy jego szanse na uniknięcie ataków. Jeśli jednak jego przeciwnikiem jest mag specjalizujący się w zaklęciach natury ognia, zarówno kryjówka, jak i sam zwierzak mogą szybko pójść z dymem, podobnie jak inne łatwopalne obiekty znajdujące się na mapie.
Warunki pogodowe także wpływają na to, jak kształtuje się pole bitwy. W śnieżne dni trawa zamienia się np. w odłamki lodu, stanowiąc tym samym zagrożenie dla kotów. Podobny obszar można też jednak wykorzystać jako barierę, chroniącą jednostki przed natarciami przeciwników.
Utrata wszystkich punktów trafień nie jest równoznaczna z końcem kota. Zwierzak pozostaje zestrzelony na czas bitwy, ma jednak szansę przetrwać kolejny dzień, jeśli nie zostanie trafiony jeszcze trzy razy w trakcie tej samej walki. Fatalny cios wpływa jednak na poziom jego umiejętności, znacznie je osłabiając.
Tytuł wzbogacono w setki unikalnych przedmiotów, które można gromadzić podczas wypraw. W grze istnieją zarówno zwykłe, jak i rzadkie itemy, wpływające na statystyki i zdolności pupili. Ten sam przedmiot może pojawić się kilkakrotnie, są jednak też i inne, niezwykle rzadkie obiekty (np. święty Graal), które mogą trafić się tylko raz podczas całej – rozciągającej się na setki godzin – rozgrywki. Są one bardzo potężne i zapewniają ogromną przewagę w walce. Jeżeli jednak zwierzak, dzierżący legendarny item, umrze, obiekt przepada razem z nim.
Po udanej wyprawie ocalały oddział powraca do swej bazy – domostwa, w którym przebywają pozostali członkowie kociej familii. Wojownicy przynoszą ze sobą zdobyty sprzęt, w który można wyposażyć kolejne wysyłane na misje koty. W domu zwierzęta regenerują swoje siły, ale też oddają się innym, bardziej intymnym aktywnościom, mającym zapewnić im ciągłość linii. Gracz może umieścić dwa koty w jednym pomieszczeniu i jeżeli wszystko pójdzie po jego myśli, otrzyma nowego pupila z charakterystycznymi cechami obojga rodziców. W rzadkich przypadkach nowy członek rodu zyskuje też unikalną umiejętność klasową ojca lub matki. Aby populacja kotów mogła się poszerzać istotne jest też podnoszenie poziomu zamieszkiwanego przez nią domostwa.
Koty w Mewgenics nie pozostają wiecznie młode, wręcz przeciwnie, wraz z postępem rozgrywki starzeją się i umierają. Po upływie określonego czasu dane zwierzę jest już zbyt stare, by brać udział w kolejnych przygodach. Pozostaje więc w domu, a gracz może je wykorzystać do dalszej reprodukcji. Z czasem i to staje się niemożliwe, a pupil umiera ze starości.
Gra posiada dwuwymiarową oprawę graficzną, utrzymaną w widoku izometrycznym. Zarówno otoczenie, jak i kreskówkowe postacie ukazane zostały w stonowanych, szaro-burych barwach.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy
Producent: Edmund McMillen
Wydawca: Edmund McMillen
Ograniczenia wiekowe: 12+
Kultowe The Binding of Isaac powstało jako rozgrzewka przed znacznie większym projektem. Edmund McMillen stworzył grę, by zdobyć doświadczenie potrzebne do pracy nad Mewgenics.
gry
Marcin Bukowski
12 października 2025 12:37
Edmund McMillen poinformował za pośrednictwem Twittera, że Mew-Genics, swoisty symulator hodowli kotów, jest znowu w trakcie procesu produkcji. Gra pozostawała w „deweloperskim piekle” przez ostatnie kilka lat.
gry
Jakub Mirowski
16 czerwca 2019 10:13
Edmund McMillen do spółki z Tylerem Glaielem jednak stworzą grę Mew-Genics, skasowaną w 2016 roku przez studio Team Meat. Tytuł będzie przepełnionym specyficznym humorem symulatorem hodowli kotów.
gry
Jakub Mirowski
11 stycznia 2018 11:17
Niezależne studio Team Meat oficjalnie zapowiedziało grę Super Meat Boy: Forever na urządzenia mobilne i komputery PC. Tytuł zaoferuje pełnoprawną kampanię podzieloną na sześć rozdziałów, walki z bossami i wymagającą rozgrywkę. Premiera została przewidziana na 2015 rok.
gry
Kamil Zwijacz
31 sierpnia 2014 12:04
Team Meat, czyli twórcy Super Meat Boy, ujawnili wreszcie na czym polegać będzie rozgrywka w ich następnym projekcie zatytułowanym Mew Genics. Okazuje się, że będzie to pełen czarnego humoru symulator hodowli kotów prowadzonej przez starą samotną kobietę.
gry
Adrian Werner
24 lutego 2013 17:10
Edmund McMillen i Tommy Refenes postanowili zrobić sobie krótką przerwę od prac nad Super Meat Boy: The Game i stworzyć grę... o kotach. Mew-Genics ma być najdziwniejszym projektem w dotychczasowym dorobku studia Team Meat.
gry
Aleksander Kaczmarek
21 października 2012 12:25