Seria Super Meat Boy - seria gier
Seria brutalnych platformówek słynących z bardzo wysokiego poziomu trudności. Za wykreowaniem i rozwojem cyklu stoi niezależne studio Team Meat, a jego „ojcami” są Edmund McMillen i Tommy Refenes. Z czasem swoje „trzy grosze” do marki dołożyły również takie firmy, jak Headup Games oraz Sluggerfly.
Historia serii Super Meat Boy
Pierwsza gra spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Super Meat Boy, została wydana w 2010 roku na Xboksa 360 i komputery osobiste. Ta wymagająca platformówka, wystawiająca na próbę zdolności manualne graczy, odniosła sukces artystyczny i komercyjny, a na przestrzeni lat trafiła również na inne platformy, czyli PlayStation Vitę i PlayStation 4 (2015) oraz Nintendo Switch (2018).
Choć Super Meat Boy stał się bestsellerem, na jego kontynuację trzeba było zaczekać do grudnia 2020 roku, kiedy to Super Meat Boy Forever ukazał się na PC i Nintendo Switch. Po niespełna czterech miesiącach produkcja pojawiła się także na PlayStation 4 oraz Xboksie One, zaś dwa lata później trafiła też na urządzenia mobilne z systemami iOS i Android. Wprowadzone przez twórców zmiany spowodowały, że ich dzieło zostało przyjęte wyraźnie chłodniej od pierwowzoru.
Czerwiec 2023 roku przyniósł natomiast pierwszy spin-off omawianego cyklu. Dr. Fetus’ Mean Meat Machine nie był rasową platformówką, lecz hybrydą tego gatunku i gry logicznej, przywodzącej na myśl m.in. serię Tetris. Gra trafiła na komputery osobiste oraz konsole Sony, Microsoftu i Nintendo. Ona również doczekała się chłodnego przyjęcia ze strony fanów, o czym świadczyły „mieszane” recenzje na platformie Steam.
Dwa lata później zapowiedziano pełnoprawną trzecią część serii. Choć ostatnie eksperymenty nie okazały się hitami, deweloperzy nie planowali wracać do korzeni i zamierzali w dalszym ciągu „kombinować” z formułą. Jak sugerował tytuł, Super Meat Boy 3D był pełnoprawną platformówką 3D, stworzoną z myślą o komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S.
Gameplay w cyklu Super Meat Boy
Poszczególne produkcje spod szyldu Super Meat Boy różnią się pod względem rozgrywki, a ich wspólnym mianownikiem jest wysoki poziom trudności. Pierwsza część serii to klasycznie zrealizowana, dwuwymiarowa platformówka, w której kontrolujemy tytułowego bohatera przemierzającego poziomy upstrzone śmiertelnie niebezpiecznymi pułapkami, potrafiącego nie tylko skakać po platformach, lecz również odbijać się od ścian.
Super Meat Boy Forever czerpie garściami z dorobku pierwowzoru, jednak zmieniono go w auto-runnera z lokacjami generowanymi proceduralnie, co dodatkowo podniosło poziom trudności. Dr. Fetus Mean Meat Machine zmusza nas do układania spadających z góry klonów Meat Boya o różnych kolorach i łączenia ich w zestawy o tych samych barwach. W przeciwieństwie do Tetrisa i jego pochodnych, po drodze nasze „klocki” muszą omijać pułapki i przeszkody.
Super Meat Boy 3D przenosi zasady rozgrywki z pierwszej odsłony cyklu do trójwymiarowego środowiska.
Fabuła serii Super Meat Boy
Głównym bohaterem serii Super Meat Boy jest antropomorficzny kawałek zakrwawionego mięsa, który zmaga się ze swoim odwiecznym wrogiem – Dr. Fetusem, czyli płodem w słoiku ubranym w smoking. W pierwszej odsłonie cyklu nasz podopieczny musi uratować swoją porwaną ukochaną, w „dwójce” pędzi na ratunek swemu dziecku, a w Super Meat Boy 3D ponownie ratuje swą drugą połówkę. W Dr. Fetus Mean Meat Machine tytułowy antagonista próbuje natomiast stworzyć klony swego największego przeciwnika.
Grafika
Oprawę graficzną gier z serii Super Meat Boy utrzymano w kreskówkowej stylistyce. Podczas gdy trzy pierwsze odsłony cyklu mają dwuwymiarową oprawę wizualną, Super Meat Boy 3D wprowadza do serii trójwymiar i grafikę rodem z animacji Pixara.