Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Race Driver / GRID - seria gier

Cykl gier wideo poświęconych tematyce wyścigów samochodów klasy touring. Seria wykreowana i rozwijana jest przez brytyjską firmę Codemasters Software, przy wsparciu ze strony m.in. Spellbound Studios oraz Firebrand Games.

Pierwsza odsłona serii - TOCA Touring Car Championship ukazała się w 1997 roku na komputerach PC i konsoli PlayStation (port na Game Boy Color przygotowany został przez studio Spellbound dopiero trzy lata później). Tytuł spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem wśród miłośników wyścigowych symulacji, co skłoniło deweloperów z Codemasters Software do stworzenia kolejnych części - TOCA 2 Touring Cars (1998) oraz TOCA World Touring Cars (2000). W 2002 roku wraz z pojawieniem się konsol szóstej generacji, twórcy serii zdecydowali się wprowadzić fabularyzowany tryb kariery, co znalazło wyraz również w nowej nazwie cyklu – TOCA Race Driver, pod którą funkcjonował on do wydania TOCA Race Driver 3 (2006). Kolejna transformacja nastąpiła w 2008 roku. Wraz z Race: Driver Grid (w wersjach na komputery PC oraz konsole Xbox 360 i PlayStation 3) porzucono realistyczną symulację na rzecz zdecydowanie bardziej zręcznościowego modelu jazdy. Kierunek ten podtrzymany został również w Grid 2 (2013).

Zgodnie z gatunkową konwencją, w grach z cyklu TOCA Touring Car gracze mają okazję kierować wirtualnymi modelami sportowych samochodów. Początkowo były to wyłącznie auta klasy touring, jednak z czasem odstąpiono od tej reguły zwiększając liczbę i różnorodność pojazdów. Zmagania toczą się na torach wyścigowych lub specjalnie wytyczonych trasach. Dostępne tryby zabawy z reguły pozwalają na rywalizację z komputerową sztuczną inteligencją lub żywymi przeciwnikami (za pośrednictwem sieci LAN lub Internet).

Niemal od początku seria TOCA Touring Car zaliczana bywa do wąskiego grona tych, które wyznaczają standardy jakościowe dla całego gatunku. Dotyczy to zwłaszcza oprawy wizualnej, za której generowanie od czasu Race: Driver Grid (2008) odpowiada autorska technologia Neon/Ego Engine, stosowana również w innych grach wyścigowych firmy Codemasters Software (np. serie F1 i DiRT).

GRID
GRID

Wyścigi 11 października 2019

Kolejna część znanej serii wyścigowej GRID studia Codemasters, oferującej możliwość kierowania wieloma odmiennymi rodzajami samochodów – od turystycznych aż po tzw. muscle cary. Produkcja wprowadza do cyklu parę nowych rozwiązań.

PCPS4XONE

GRID: Autosport
GRID: Autosport

Wyścigi 24 czerwca 2014

Kolejna odsłona popularnego cyklu wyścigowego, wykreowanego przez studio Codemasters. W odróżnieniu od DiRT, innej flagowej serii Brytyjczyków, gra koncentruje się na wyścigach szosowych, kontynuując tradycję zapoczątkowaną przez serie TOCA Touring Car Championship i TOCA Race Driver. Podczas zabawy wcielamy się w profesjonalnego kierowcę wyścigowego, który, prócz rywalizacji za kółkiem, musi dbać także o członków swej ekipy oraz kontrakty sponsorskie. Nowa odsłona serii oferuje 22 zróżnicowane trasy oraz imponującą liczbę ponad 100 modyfikowalnych samochodów, wśród których znajdują się zarówno te produkowane seryjnie, jak i unikalne modele prototypowe. GRID: Autosport posiada także poprawioną oprawę graficzną i widok zza kierownicy, z którego zrezygnowano w GRID 2. Autorzy położyli spory nacisk na opcje zabawy wieloosobowej, umożliwiając zakładanie sieciowych klubów samochodowych i udział w regularnie udostępnianych wyzwaniach.

PCSwitchX360PS3ANDiOS

GRID 2
GRID 2

Wyścigi 28 maja 2013

Druga część cyklu symulacji wyścigów samochodowych, będącego rozwinięciem serii TOCA Race Driver. Gra wyprodukowana została przez specjalizujące się w tym gatunku (m.in. serie Colin McRae i F1) brytyjskie studio Codemasters Software. Gracze mają sposobność wcielić się w role kierowców, biorących udział w wyścigach drogowych, ulicznych oraz na zamkniętych torach. Gra pozwala zasiąść za kierownicą wielu luksusowych modeli samochodów, w tym Forda Mustanga Mach-1, Chevroleta Camaro SS oraz Koenigsegga Agrea R. Realistycznych, a zarazem emocjonujących, wrażeń z jazdy dostarcza system TrueFeel. Deweloperzy zadbali także o zaawansowany model zniszczeń oraz rozbudowany tryb wieloosobowy, pozwalający ścigać się z żywymi rywalami. Od strony technicznej GRID 2 bazuje na możliwościach nowoczesnego silnika EGO 3.0.

PCX360PS3

Race Driver: GRID Reloaded
Race Driver: GRID Reloaded

Wyścigi 11 marca 2010

Dedykowana graczom konsolowym rozszerzona edycja gry Race Driver: GRID, opracowanej przez studio Codemasters w 2008 roku. W stosunku do wersji podstawowej twórcy nie wprowadzili żadnych zmian w oprawie oraz mechanice rozgrywki. Jej zasadniczą część stanowi rozbudowany tryb kariery, w którym ścigamy się po ulicach amerykańskich metropolii, uczestniczymy w wyścigach torowych w Europie i rywalizujemy w trybie driftu na japońskich drogach. Tytuł wzbogacono jednak zawartością dodatkową, dostępną wcześniej w formie płatnych dodatków DLC. Wraz z nią otrzymujemy przede wszystkim zestaw dodatkowych samochodów z pakietu 8 Ball Pack, przeznaczonych do wyścigów sieciowych oraz rozgrywki w trybie Race Day.

X360PS3

Race Driver: GRID
Race Driver: GRID

Wyścigi 30 maja 2008

Opracowana przez studio Codemasters gra wyścigowa, stanowiąca bezpośrednią kontynuację serii zapoczątkowanej przez TOCA Touring Cars i TOCA Race Driver. W odróżnieniu od innej flagowej serii producenta, DiRT, tytuł koncentruje się na wyścigach torowych i szosowych, w których zasiadamy za kierownicą najpopularniejszych licencjonowanych wozów. Zabawa toczy się w 3 różnych lokacjach, oferujących nieco inne rodzaje zmagań, a w miarę postępów odblokowujemy kolejne turnieje i samochody. Stany Zjednoczone to przede wszystkim wyścigi na asfaltowych drogach amerykańskich metropolii. W Europie przeważają wyścigi torowe, rozgrywane w takich miejscach, jak Donington, Silverstone czy Nurburgring. W Japonii dominują za to zmagania typu drift, toczone w miastach i na krętych górskich drogach. Atutem tytułu jest znany z poprzednich odsłon serii realistyczny model jazdy. W grze wykorzystano też znany z cyklu DiRT system powtórek, pozwalający przewinąć i powtórzyć nieudany fragment wyścigu.

PCX360PS3NDS

Race Driver: Create & Race
Race Driver: Create & Race

Wyścigi 7 września 2007

Race Driver: Create & Race to wyścigi samochodowe, przygotowane wyłącznie z myślą o dwuekranowej konsoli ze stajni Nintendo. Developerzy, korzystając z atutów owej platformy sprzętowej, pozwolili nie tylko na dobrą zabawę z zaimplementowanymi opcjami, ale również przygotowali możliwość kreowania własnych elementów wirtualnego środowiska.

NDS

TOCA Race Driver 3
TOCA Race Driver 3

Wyścigi 21 lutego 2006

Kolejna odsłona zapoczątkowanej w 1997 roku serii wyścigowej, będąca największą i najbardziej rozbudowaną z dotychczasowych części cyklu. TOCA Race Driver 3 (znana także jako TOCA Race Driver 2006 lub DTM Race Driver 3) oferuje rozbudowany tryb kariery, w którym jako wirtualny kierowca bierzemy udział w 35 rodzajach mistrzostw różnych klas samochodów. Nowością jest możliwość skupienia się na karierze kierowcy tylko w wybranym rodzaju wyścigów i stopniowym przesiadaniu się do coraz szybszych pojazdów, choć możemy też od razu skoczyć na głęboką wodę i rozpocząć zabawę w trybie World Tour. Zgodnie z tradycją serii, wyścigowe zmagania toczą się na wiernie odwzorowanych trasach, a do naszej dyspozycji oddano kilkadziesiąt licencjonowanych aut o zróżnicowanych parametrach. Oprócz kolejnych poprawek w warstwie graficznej, w grze zmieniono nieco model jazdy i ulepszono system uszkodzeń. Kierowany przez nas samochód można teraz zepsuć np. poprzez przegrzanie, zatarcie silnika czy spalenie opon.

PCPS2XBOX

TOCA Race Driver 2
TOCA Race Driver 2

Wyścigi 13 kwietnia 2004

Pełnoprawna kontynuacja wydanej w 2002 roku realistycznej gry wyścigowej TOCA Race Driver, stanowiącej kolejną odsłonę bestsellerowej serii rozwijanej przez brytyjskie studio Codemasters. Produkcja łączy w sobie najlepsze cechy poprzednich części cyklu, oferując możliwość wzięcia udziału w aż 30 globalnych mistrzostwach, rozgrywanych na 56 starannie odtworzonych trasach. W grze znalazła się tradycyjnie szeroka gama licencjonowanych samochodów czołowych światowych producentów, takich jak Aston Martin, Jaguar, Ford, Subaru, Mitsubishi, Audi, Opel czy Mercedes. Szczególny nacisk położono jak zwykle na fizykę jazdy oraz system zniszczeń, realistycznie symulujący wszelkie awarie spowodowane kolizjami. W TOCA Race Driver 2 poprawiono też oprawę graficzną oraz sztuczną inteligencję komputerowych kierowców. Podstawowym trybem rozgrywki pozostał zapoczątkowany w poprzedniej odsłonie tryb kariery, choć nie zapomniano oczywiście o opcji zmagań wieloosobowych dla max. 12 graczy.

PCPS2PSPXBOX

TOCA Race Driver
TOCA Race Driver

Wyścigi 23 sierpnia 2002

Trzecia odsłona wykreowanej przez firmę Codemasters serii wyścigowej, poświęconej torowym zmaganiom samochodów klasy Touring. TOCA Race Driver (znana także jako Pro Race Driver, V8 Race Driver lub DTM Race Driver) stanowi kolejną generację gier samochodowych, łączących wysoki realizm jazdy z filmowym rozmachem scen prosto z toru wyścigowego. Tym razem jednak oprócz licencji British Touring Car Championship, produkcja posiada również prawa do innych międzynarodowych zawodów, jak niemieckie DTM czy australijskie V8 Supercars. W grze znajdziemy zaś 13 mistrzostw do rozegrania, 38 prawdziwych torów wyścigowych oraz 42 autentyczne samochody. Kolejnym ulepszeniom poddano oprawę graficzną gry, zastosowany model jazdy i system zniszczeń oraz rozbudowane możliwości modyfikacji samochodów. Zupełną nowością jest łączący poszczególne wyścigi wątek fabularny, w którym wcielamy się w postać młodego kierowcy Ryana McKane’a, a naszym zadaniem jest poprowadzenie go przez kolejne szczeble kariery.

PCPS2XBOX

TOCA 2 Touring Cars
TOCA 2 Touring Cars

Wyścigi 13 listopada 1999

Kontynuacja ciepło przyjętej gry samochodowej firmy Codemasters, koncentrującej się na organizowanej przez TOCA dorocznej imprezie wyścigowej pojazdów klasy Touring Cars, stanowiących mocno zmodyfikowane wersje seryjnych samochodów największych światowych producentów. W grze wcielamy się ponownie w postać kierowcy, uczestniczącego w wyścigowych zmaganiach z najsłynniejszymi zawodnikami TOCA. Rywalizacja toczy się na zamkniętych torach, których część stanowią licencjonowane trasy znane z pierwszej części gry, ale pojawia się także 8 nowych, fikcyjnych obiektów. Podobnie jak pierwowzór, gra odznacza się wysokim poziomem realizmu, a fizyka jazdy odzwierciedla takie czynniki, jak prędkość, przyczepność czy przeciążenia. Dodatkowo podstawowe parametry samochodów można w pewnym stopniu modyfikować, dostosowując je do własnych preferencji. TOCA 2 Touring Cars może też pochwalić się wyraźnie lepszą i bardziej szczegółową oprawą graficzną oraz poprawionym modelem zniszczeń.

PC

TOCA Touring Car Championship
TOCA Touring Car Championship

Wyścigi 15 października 1997

Symulacyjna gra wyścigowa autorstwa firmy Codemasters. Gra TOCA Touring Car Championship bazuje na rozgrywanej od 1958 roku cyklicznej imprezie wyścigowej, w której rywalizują ze sobą samochody klasy Touring Cars, stanowiące mocno zmodyfikowane wersje seryjnych modeli największych światowych marek. Bierzemy udział w wyścigach na kilku dokładnie odwzorowanych brytyjskich torach, np. Donington, Silverstone czy Brands Hatch. Mamy do dyspozycji 16 światowej sławy kierowców oraz licencjonowane samochody takich producentów, jak Peugeot, Renault, Audi, Volvo, Opel, Ford, Honda oraz Nissan. Produkcja charakteryzuje się wiernie odtworzoną fizyką jazdy, zależną od rodzaju podłoża, oraz realistycznym modelem uszkodzeń i kolizji. Przewidziano trzy tryby rozgrywki: mistrzostwa, pojedynczy rajd oraz jazdę na czas. Dostępna jest także opcja rywalizacji wieloosobowej do 8 graczy w sieci lokalnej lub 4 na podzielonym ekranie.

PC