Data wydania: 25 października 2005
Czwarta odsłona bestsellerowej serii turowych gier strategicznych, zapoczątkowanej w 1991 roku przez legendę branży, Sida Meiera. Civilization IV stanowi kolejny ważny krok w rozwoju cyklu, łącząc klasyczne rozwiązania poprzednich części z nowoczesną oprawą graficzną oraz całym szeregiem nowości i zmian.
GRYOnline
Gracze
Steam
Kolejna odsłona kultowej serii gier strategicznych o niemal piętnastoletniej tradycji, zaprojektowana przez jednego z najlepszych designerów, jakich zrodziła matka Ziemia – Sida Meiera.
W czwartej części cyklu przyszedł czas na rewolucyjne zmiany, zarówno pod względem wizualnej strony programu, jak i jego zawartości merytorycznej. Jeśli chodzi o ten pierwszy czynnik, programiści z firmy Firaxis Games zastosowali trójwymiarowy silnik Gamebryo, który napędzał również ich poprzedni produkt – Sid Meier’s Pirates! Dzięki niemu, na mapie świata pojawiło się mnóstwo animowanych obiektów, np. zwierząt, które żywo reagują na rozwój kolejnych metropolii. Oczywiście wprowadzono również możliwość operowania zawieszoną nad lądem kamerą, która pozwala zobaczyć wybrany kawałek świata, nie tylko z dowolnego kąta, ale również w dużym zbliżeniu i oddaleniu. Wszystkie cudy świata będą teraz doskonale widoczne na mapie głównej, dzięki czemu gracz nie będzie musiał przekopywać się przez listę miast, aby je odnaleźć.
Interfejs gry uległ maksymalnemu uproszczeniu, dzięki czemu zniknęło wiele zaśmiecających podstawową mapę świata ikonek. Firma Firaxis Games tworząc Sid Meier’s Civilization IV wyposażyła program w ogromną ilość podpowiedzi zrealizowanych w formie tzw. „tooltips”, dzięki czemu gracz, który dotąd nie miał kontaktu z poprzednimi odsłonami cyklu, uzyska szczegółowe informacje na temat każdego aspektu gry, bez żmudnego przeglądania instrukcji obsługi oraz tzw. Civilopedii (wbudowanej do gry encyklopedii, zawierającej wszystkie potrzebne do zabawy wiadomości).
W Sid Meier’s Civilization IV całkowicie zrezygnowano z odgórnego określenia formy rządów, zastępując go przejrzystym systemem polegającym na doborze konkretnych praw i rozporządzeń. Dzięki temu program umożliwia np. stworzenie surowego dla obywateli państwa policyjnego, w którym będzie respektowane prawo do demokratycznych wyborów, albo i nie – wszystko zależy od upodobań gracza. Z innych stałych elementów, charakterystycznych dla poprzedników, z których ostatecznie zrezygnowano, na pierwszy plan wysuwa się likwidacja wygód i luksusów, które w skrajnych wypadkach pomagały podnieść morale nieszczęśliwych mieszkańców państwa. Ten czynnik został całkowicie zastąpiony przez opcję o nazwie „kultura”, która pełni te same funkcje co poprzednik i w dodatku wpływa na ogólny poziom naszej cywilizacji. Ma on olbrzymie znaczenie podczas kontaktu z obcymi nacjami, które przy okazji „nauczyły się” wreszcie przestrzegać zasady nienaruszalności granic. Gracz manewrując opcjami dyplomatycznymi może całkowicie odgrodzić się od przeciwnika pod groźbą wybuchu wojny, lub umożliwić mu wolny handel na terenie swojego terytorium. W Sid Meier’s Civilization IV położono również silny akcent na wątek religijny. Każda nacja, której uda się jako pierwszej odkryć jeden z ważniejszych ruchów związanych z duchowym rozwojem mieszkańców, ustanawia na swoim terytorium święte miasto, które powoli będzie rozszerzało swoje wpływy na inne metropolie. Proces ten można przyspieszyć korzystając z usług misjonarzy. Oczywiście, inne narody będą próbować przekonać część Twoich mieszkańców do swojego własnego wyznania, co może doprowadzić do pojawienia się w kraju mniejszości religijnych.
W Sid Meier’s Civilization IV pojawiły się nowe jednostki (niektóre specyficzne tylko dla jednej cywilizacji), nacje (w sumie 18 narodów), wynalazki oraz surowce, którymi można handlować z przedstawicielami innych państw. Gra zawiera również rozbudowany tryb multiplayer, który pozwala na zabawę w starym stylu – z podziałem na tury, lub w nowym – w czasie rzeczywistym. Tradycyjna rozgrywka dla jednego gracza jest rozgrywana tylko i wyłącznie w tym pierwszym wariancie.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC Windows
Producent: Firaxis Games
Wydawca: Take-Two Interactive
14GRY
Seria strategii turowych typu 4X, uznawana za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Cykl został wykreowany przez studio MicroProse, jednak z czasem pieczę nad jego rozwojem przejęła ekipa deweloperska Firaxis Games, zaś prawa do reprezentowanej przez niego marki znalazły się w posiadaniu koncernu wydawniczego Take-Two Interactive.
Recenzja GRYOnline
Gry komputerowe jak każda z dziedzin rozrywki mają swoich klasyków i mistrzów. Sid Meier jest jednym i drugim, a przynajmniej dwie z firmowanych jego nazwiskiem gier bez wątpienia na stałe weszły do kanonu. Jedną z nich jest Cywilizacja.
Aktualizacja: 30 grudnia 2005
Poradnik do Civilization IV przeznaczony głównie dla graczy, którzy sięgnęli do tej serii gier strategicznych po raz pierwszy. Opisano i wyjaśniono w nim najważniejsze elementy rozgrywki oraz planowanie strategii prowadzące do późniejszego zwycięstwa.
5 października 2021
Choć seria Civilization odniosła niesamowity sukces, to mało kto starał się pójść w jej ślady. Przez lata nie doczekała się ona żadnego „klona” lub poważnego konkurenta. Ale właściwie dlaczego?
Poznaliśmy zestawienie tytułów, które we wrześniu zasilą katalog usługi Amazon Prime Gaming. Wśród 11 produkcji na uwagę zasługują zwłaszcza dwie lubiane przez graczy strategie i jedna gra RPG.
gry
Krystian Pieniążek
5 września 2025
Sid Meier udzielił wywiadu, w którym promuje swoją autobiografię i dzieli się przemyśleniami na temat świata gier. Wyznał też, że dziś raczej nie stworzyłby Civilization.
gry
Aleksandra Dziwińska
9 września 2020
Zamknięcie usługi GameSpy nie będzie oznaczało końca multiplayera dla Borderlands oraz Cywilizacji III i IV. Firma 2K ujawniła, że 31 maja 2014 roku gry te zostaną przeniesione do Steamworks.
gry
Łukasz Szliselman
23 kwietnia 2014
Firma Cenega wprowadziła do sklepów sześć nowych tytułów w ramach odświeżonej serii wydawniczej Premierowa Okazja w promocyjnej cenie 39,99 zł. Mowa o Borderlands, Civlilization IV, Just Cause 2, Magicka, Wings of Prey: Skrzydła Chwały i Supreme Commander 2.
gry
Marek Oramus
25 listopada 2011
Powstaje gra Civilization Online, czyli sieciowa wersja popularnej serii Sida Meiera. Produkcja jest tworzona przez studio XLGames, założone przez Jake’a Songa, legendarnego producenta MMORPG, który dał światu takie hity jak Lineage.
gry
Szymon Liebert
24 lipca 2011
Poznaliśmy zwycięzców 53 edycji Grammy, najbardziej prestiżowego konkursu w przemyśle muzycznym. I choć podczas gali oczy całego świata zwrócone były na Esperanzę Spalding, Lady Antebellum, Lady Gagę, Arcade Fire i The Roots – wykonawców nagrodzonych w najważniejszych kategoriach – to serwisy z branży gier inna, niezwykle istotna informacja.
gry
Piotr Doroń
14 lutego 2011
Mimo że muzyka tworzona z myślą o wybranych grach niejednokrotnie potrafi zachwycić nas swoim rozmachem, to w ogólnej opinii nie jest ona zbyt doceniania. Nadarza się jednak okazja, by taki stan rzeczy choćby w niewielkim stopniu zmienić.
gry
Marcin Skierski
4 grudnia 2010
„Najciekawsze modyfikacje” to regularnie publikowany wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto, nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.
gry
Adrian Werner
29 września 2010
Derek Paxton – szef ekipy odpowiedzialnej za tworzenie modyfikacji do gry Sid Meier's Civilization IV zatytułowanych Fall From Heaven i Fall From Heaven II, poinformował na jednym z forów internetowych, że powstanie samodzielna gra bazująca na tych słynnych modach.
gry
Anna Karpińska
28 kwietnia 2010
Fani gier strategicznych, a w szczególności serii Sid Meier's Civilization, mogą zacierać ręce. Firma 2K, posiadająca obecnie prawa do tej serii zapowiedziała, że studio Firaxis Games prowadzi prace nad jej piątą odsłoną.
gry
Maciej Śliwiński
18 lutego 2010
Popularne pliki do pobrania do gry Cywilizacja 4.
trainer Cywilizacja 4 - v1.74 +4 Trainer - 17 października 2007
patch Cywilizacja 4 - Polish translation patch - 22 czerwca 2021
patch Cywilizacja 4 - v.1.74 PL - 4 września 2007
demo Cywilizacja 4 - - 23 listopada 2005
mod Cywilizacja 4 - SDK - 14 kwietnia 2006
patch Cywilizacja 4 - v.1.74 retail - 23 lipca 2007
trainer Cywilizacja 4 - Money Trainer - 28 lutego 2006
Wymagania sprzętowe gry Cywilizacja 4:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.8 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 128 MB (GeForce 4 Ti4200 lub lepsza), 1.7 GB HDD, Windows 2000/XP.
Lista dodatków do gry Cywilizacja 4:
Dodatek
22 września 2008
Strategiczne
Colonization jest samodzielnym dodatkiem do czwartej odsłony Civilization, utytułowanej wieloma nagrodami serii autorstwa jednego z najbardziej rozpoznawalnych ludzi w branży gier – Sida Meiera.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatek
20 lipca 2007
Strategiczne
Drugi, po Warlords, oficjalny dodatek do znakomitej gry strategicznej, Sid Meier’s Civilization IV. Tym razem, jak sugeruje nazwa rozszerzenia, programiści i projektanci studia Firaxis Games postanowili skupić się nad okresami w historii ludzkości, które nastąpiły po wynalezieniu prochu i wprowadzeniu do użytku broni palnej.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatek
24 lipca 2006
Strategiczne
Warlords to pierwszy, oficjalny dodatek do Sid Meier’s Civilization IV – bestsellerowej gry strategicznej, która na rynku elektronicznej rozrywki zadebiutowała w październiku 2005 roku.
GRYOnline
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 3726 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2621 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Łukasz Gajewski
Recenzent GRYOnline.pl
2005.11.28
Gry komputerowe jak każda z dziedzin rozrywki mają swoich klasyków i mistrzów. Sid Meier jest jednym i drugim, a przynajmniej dwie z firmowanych jego nazwiskiem gier bez wątpienia na stałe weszły do kanonu. Jedną z nich jest Cywilizacja.
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Butryk89
Ekspert
2016.03.24
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Prabun Junior
Mi napisali na koniec (pierwszy raz gram) że dyplomacja jak kaczor donald śmieszna gierka i wciaga
Max11 Legionista
Świetna gra ale skrzydła rozwija dopiero z modem "A New Dawn".
PanDaneX Konsul
Jedna z najlepszych gier strategicznych turowych, jakie powstały. Przejrzysty interfejs, piękna grafika i genialny system heksów sprawiają, że każda tura przynosi nowe wyzwania. Gra zachwyca zróżnicowaniem cywilizacji, co pozwala na setki godzin rozgrywki. Dyplomacja, rozwój technologii i zarządzanie miastami dają ogromne pole do popisu. Brakuje jednak bardziej rozbudowanego systemu handlu i interakcji między cywilizacjami. Mimo to, to absolutna klasyka dla fanów gatunku!
W roku 2024 jedyna część która pozwoliła mi spędzić przy sobie większą ilość czasu :)