Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Metropolis Software

Firma polski producent polski wydawca

Polskie studio deweloperskie, które działało w latach 1992-2009. Zespół tworzył przede wszystkim produkcje przeznaczone na komputery osobiste, a na kartach historii polskiej branży gier wideo zapisał się złotymi zgłoskami za sprawą takich tytułów, jak Tajemnica Statuetki, Teen Agent, Gorky 17 oraz Książę i Tchórz.

Historia

Szybka droga do sławy

Historia studia Metropolis Software rozpoczyna się w 1992 roku, kiedy to firma została założona przez dwóch przyjaciół ze szkolnej ławki – Adriana Chmielarza i Grzegorza Miechowskiego. Zespół, którego siedziba mieściła się w Warszawie, swoje debiutanckie dzieło dostarczył rok później. Mowa o grze przygodowej pod tytułem Tajemnica Statuetki, która odniosła nad Wisłą duży sukces artystyczny i komercyjny. Firma zachęcona jej wysokimi wynikami sprzedaży i ocenami przyznawanymi przez branżowe media zakasała rękawy i przystąpiła do pracy nad swoim drugim dziełem.

Teen Agent, bo takie miano nosił ów tytuł, także reprezentował gatunek przygodówek point & click. Twórcy czerpali wzorce przede wszystkim z hitów firmy LucasArts, jak Day of the Tentacle czy seria Tales of Monkey Island. Pozycja zadebiutowała na komputerach osobistych w 1994 roku i zyskała przychylność graczy zarówno w Polsce, jak i za granicą. Najwyraźniej jednak po jej ukończeniu zespół poczuł zmęczenie tym gatunkiem, gdyż jego następny projekt odbiegał od niego tak bardzo, jak to możliwe. Mowa o Katharsis, czyli widowiskowej strzelance, w której gracz zasiadał za sterami kosmicznego myśliwca. Gra zadebiutowała w 1997 roku i mogła się podobać nie tylko ze względu na dynamiczną rozgrywkę, lecz także oprawę graficzną łączącą elementy 2D oraz 3D.

Wiedźmin, którego nie było

W 1997 roku Metropolis Software nabyło od Andrzeja Sapkowskiego prawa do stworzenia gry komputerowej opartej na jego powieściach o Wiedźminie. Sam autor nie był zainteresowany współpracą ze studiem, dając mu wolną rękę w kwestii tego, jak wykorzysta ono nabytą licencję. Ekipa zdołała przygotować jeden poziom i materiały promocyjne, a także podpisać umowę na wydanie swojego dzieła z firmą TopWare Interactive. Niczym bestsellerowy Tomb Raider, Wiedźmin od Metropolis Software miał reprezentować gatunek przygodowych gier akcji. Niemniej deweloperzy pracowali wówczas nad trzema innymi projektami, co w połączeniu z faktem, że wydawca obawiał się „słowiańskich korzeni” Wiedźmina, sprawiło, iż ostatecznie prace nad tą adaptacją zostały wstrzymane.

Rok 1998 przyniósł premiery dwóch gier Metropolis Software. Pierwszą z nich był Reflux, wydany na Zachodzie pod tytułem Robo Rumble. Tym razem otrzymaliśmy strategię czasu rzeczywistego, w której prowadziliśmy do boju armie robotów. Tytuł zwracał uwagę nie tylko za sprawą oryginalnej mechaniki (brak możliwości wydobycia surowców), lecz także dzięki trójwymiarowej grafice wysokiej jakości. Następne dzieło studia to swoisty powrót do korzeni. Przygodówka pod tytułem Książę i Tchórz szturmem wdarła się na krajowe listy przebojów i zdobyła uznanie również za granicą, głównie dzięki ładnej, ręcznie rysowanej grafice. Swoją wysoką pozycję Metropolis Software potwierdziło w 1999 roku, oddając w ręce graczy unikalną hybrydę przygodówki, strategii turowej i RPG-a, zatytułowaną Gorky 17 (w Stanach Zjednoczonych znaną pod nazwą Odium).

W międzyczasie studio tworzyło połączenie RPG-a i gry strategicznej zatytułowane Two Worlds. Choć projekt został anulowany w 2000 roku, po latach odrodził się jako zupełnie nowe dzieło innego polskiego studia – Reality Pump.

Pierwsze zgrzyty

W 2002 roku, ze względu na narastający konflikt pomiędzy Grzegorzem Miechowskim i Adrianem Chmielarzem, ten drugi postanowił opuścić szeregi studia, by po kilku miesiącach założyć nową firmę. W szeregach People Can Fly, bo tak nazywał się nowy zespół Chmielarza, znaleźli się między innymi byli członkowie opisywanej ekipy. Metropolis Software nie zamierzało jednak składać broni i jeszcze w tym samym roku oddało w nasze ręce grę akcji pod tytułem Archangel. Produkcja prezentowała niestety wyraźnie niższy poziom niż wcześniejsze dzieła studia. Rok 2003 przyniósł premierę prequela Gorky 17, zatytułowanego Gorky Zero. Tym razem otrzymaliśmy skradankę czerpiącą z dorobku takich marek, jak Metal Gear Solid czy Tom Clancy's Splinter Cell. Gra doczekała się na tyle ciepłego przyjęcia (w Polsce, bo na Zachodzie odebrano ją znacznie gorzej), że rok później otrzymała kontynuację pod tytułem Gorky 02.

...i smutny koniec

W 2005 roku Metropolis Software nawiązało współpracę z firmą cdv, której owocem była gra sportowa Skoki narciarskie 2006. Ostatnim projektem studia był natomiast Infernal, czyli gra akcji wydana w 2007 roku na komputery osobiste, która następnie doczekała się wersji na Xboksa 360, przygotowanej przez Playlogic Entertainment. Internal nie doczekało się zbyt ciepłego przyjęcia ani w Polsce, ani na Zachodzie. Później zespół pracował nad jeszcze jedną grą akcji (pod tytułem THEY), która miała trafić na komputery osobiste, PlayStation 3 oraz Xboksa 360, jednak ostatecznie prace nad nią zostały wstrzymane.

W 2008 roku Metropolis Software zostało wykupione przez firmę CD Projekt (obecnie CDP), a we wrześniu 2009 – zamknięte. W grudniu jego byli pracownicy postanowili zacząć wszystko od nowa i założyć firmę 11 bit studios.


Najpopularniejsze gry wydane przez Metropolis Software w Polsce

Tajemnica Statuetki

Tajemnica Statuetki

Wydane w Polsce gry

Tajemnica Statuetki 12 lutego 1993