Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

343Industries

Firma producent

Studio deweloperskie z siedzibą w Redmond, w całości należące do Microsoft Studios. Zespół tworzy produkcje spod szyldu Halo, czemu zawdzięcza swoją nazwę – 343 Guilty Spark to jedna z kluczowych postaci z bogatego uniwersum wykreowanego przez jego oryginalnych twórców, czyli Bungie Software. Gry opracowywane przez 343Industries trafiają na konsole stacjonarne, komputery osobiste i urządzenia mobilne.

Historia

Początek działalności i chrzest bojowy

Studio 343Industries zostało założone w 2007 roku jako zespół, który miał przejąć schedę po twórcach bestsellerowego cyklu Halo, czyli Bungie Software. Początki działalności ekipy nie należały do szczególnie spektakularnych – w 2009 roku autorzy opracowali bowiem kilkuodcinkowy serial animowany zatytułowany Halo Legends, a także Halo Waypoint, czyli aplikację pozwalającą graczom śledzić swoje postępy w grach spod szyldu Halo.

Niedługo później 343Industries pozyskało dwudziestu pracowników z zamkniętego Pandemic Studios. Kiedy światło dzienne ujrzało Halo: Reach (opracowane jeszcze przez Bungie Software), ekipie zlecono stworzenie drugiej i trzeciej paczki map do trybu multiplayer.

Prawdziwym chrztem bojowym dla 343Industries było jednak stworzenie od podstaw zremasterowanej wersji Halo: Combat EvolvedHalo: Combat Evolved Anniversary, którego premiera, wyznaczona na 15 listopada 2011 roku, zbiegła się z dziesiątymi urodzinami marki. Autorzy bardzo dobrze wywiązali się z zadania, co znalazło odzwierciedlenie nie tylko w satysfakcjonujących wynikach sprzedaży, lecz również w wysokich ocenach przyznawanych przez branżowe media.

Pełna kontrola nad rozwojem serii Halo

31 marca 2012 roku drogi Microsoftu i Bungie Software ostatecznie się rozeszły, a 343Industries otrzymało pełną kontrolę nad rozwojem marki Halo. W listopadzie tego samego roku zadebiutowała czwarta odsłona przygód Master Chiefa (tworzona od 2009 roku), która zapoczątkowała kolejną trylogię. Tytuł odniósł sukces sprzedażowy, a także spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony recenzentów (według serwisu Metacritic średnia ocen wynosi 87%), co pozwoliło autorom z optymizmem spoglądać w przyszłość.

Nim pojawiła się piąta odsłona cyklu, doczekał się on dwóch spin-offów. W 2013 roku zadebiutowało Halo: Spartan Assault, czyli klasyczny twin-stick shooter, który trafił nie tylko na konsole Xbox 360 oraz Xbox One, lecz również na komputery osobiste i urządzenia mobilne z systemami Windows Phone oraz Apple iOS. Podobny los spotkał jego kontynuację, czyli Halo: Spartan Strike wydane w 2015 roku.

Rok 2014 przyniósł natomiast premierę Halo: The Master Chief Collection, czyli kompilacji czterech odsłon cyklu z Master Chiefem w roli głównej. Na tle pozostałych najbardziej błyszczała odrestaurowana druga część serii, której odświeżona oprawa graficzna robiła użytek z możliwości konsoli Xbox One. Wydane w 2015 roku Halo 5: Guardians kontynuowało wątki z czwartej odsłony cyklu i odniosło sprzedażowy sukces. Oceny na poziomie 84% (dane z serwisu Metacritic) po raz kolejny zdawały się dowodzić, że autorzy podążali dobrą ścieżką; nawet pomimo krytyki ze strony zagorzałych miłośników marki, którym nie przypadły do gustu coraz dalej idące zmiany. Co ciekawe, jeszcze przed premierą 343Industries rozpoczęło przygotowania do stworzenia szóstej części serii – niestety fani musieli uzbroić się w cierpliwość, bo od jej premiery miały ich wówczas dzielić całe lata.

Chcąc wypełnić lukę pomiędzy Halo 5: Guardians i Halo 6, firma Microsoft postanowiła przypomnieć graczom o marce Halo Wars – w 2016 roku do sprzedaży trafiła nie tylko druga część tej serii, stworzona przez zespół Creative Assembly, lecz także zremasterowana wersja „jedynki”, czyli Halo Wars: The Definitive Edition. Należy odnotować, że o ile pierwsza z nich powstała jedynie we współpracy z 343Industries, o tyle druga była w całości ich dziełem.