Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Coffee Stain Studios

Firma producent wydawca

WWW: http://coffeestainstudios.com/

Facebook: https://www.facebook.com/CoffeeStainStudios/

Adres: Hertig Johans Gata 6, SE-54130 Skövde, Sweden

[email protected]

Dział Pomocy Technicznej

Coffee Stain Studios

https://www.coffeestainstudios.com/support/

Coffee Stain Studios jest niezależnym studiem deweloperskim z siedzibą w szwedzkim Skövde. Gry tworzone przez tę firmę trafiają na komputery, konsole i urządzenia mobilne. Studio należy do holdingu Coffee Stain, a od 2018 roku wchodzi w skład Embracer Group. W 2017 roku zespół założył własną dywizję wydawniczą, czyli Coffee Stain Publishing.

Historia

Historia Coffee Stain Studios rozpoczęła się w 2010 roku – firma została wówczas założona przez grupę studentów z Uniwersytetu w Skövde. W grudniu tego samego roku do sprzedaży trafiło I Love Strawberries, przygotowane z myślą o urządzeniach mobilnych z systemem Apple iOS.

Era Sanctum

W 2009 roku autorzy wzięli udział w inicjatywie Make Something Unreal, zorganizowanej przez firmę Epic Games, i rozpoczęli prace nad własną modyfikacją do gry Unreal Tournament III. Projekt zaowocował podpisaniem pięcioletniej umowy z Epic Games na wykorzystanie technologii Unreal Engine. Mod, o którym mowa, przeobraził się później w Sanctum, czyli oryginalną hybrydę strzelanki i produkcji typu tower defense, która trafiła na komputery osobiste w 2011 roku. Sanctum przypadło do gustu również graczom, co sprawiło, że w 2013 roku doczekało się kontynuacji. Nim jednak w sprzedaży pojawiło się Sanctum 2, autorzy wydali Super Sanctum TD, czyli pełnoprawnego reprezentanta gatunku tower defense, utrzymanego w konwencji retro i będącego spin-offem serii.

Kozia epoka

Rok 2014 przyniósł premierę najlepiej sprzedającego się jak dotąd tytułu z portfolio Coffee Stain Studios. Mowa o Symulatorze kozy, czyli oryginalnej zręcznościówce, w której gracze przejmowali kontrolę nad tytułową kozą siejącą demolkę wszędzie, gdzie się pojawi. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych, jednak szybko trafiła również na urządzenia mobilne – olbrzymią popularność zapewnili jej youtuberzy i streamerzy prezentujący szaloną rozgrywkę, a sukcesowi nie zdołały zagrozić nawet mieszane recenzje.

W kolejnych latach autorzy poszli za ciosem i przygotowali rozmaite wariacje na temat Symulatora KozyGoat MMO Simulator pozwalał na zabawę w towarzystwie graczy z całego świata, z kolei Goat Simulator: GoatZ zamieniał obecne w grze zwierzęta w krwiożercze zombie. Z czasem zarówno sam Symulator Kozy, jak i Goat MMO Simulator trafiły na inne platformy – pierwsza z wymienionych pozycji pojawiła się na Xboksie 360 i Xboksie One (a później również na PlayStation 3 i PlayStation 4), z kolei druga została udostępniona posiadaczom smartfonów i tabletów z systemami iOS i Android. Rok 2016 przyniósł premierę następnych DLC do tej produkcji. Goat Simulator: Waste of Space pozwalało tytułowej kozie poszaleć w kosmosie, natomiast Goat Simulator: PayDay oferowało lokacje, postacie i rozwiązania rodem z serii PayDay. W roku 2017 pojawiła się swego rodzaju kompletna edycja Symulatora kozy, czyli Goat Simulator: The GOATY.

Okres rozwoju i zmiana właściciela

23 lutego 2017 roku Coffee Stain Studios ogłosiło powstanie Coffee Stain Publishing, czyli własnej dywizji wydawniczej. Utworzono wówczas również holding Coffee Stain. Niedługo później grupa nabyła mniejszościowe udziały w duńskim studiu Ghost Ship Games, a w kwietniu zdecydowała się na podobny krok w stosunku do nowo otwartego Lavapotion. W 2018 roku grupa nabyła z kolei większość udziałów w szwedzkim Gone North Games, które od tej pory miało funkcjonować jako Coffee Stain North.

14 listopada 2018 roku grupa Coffee Stain została kupiona przez szwedzkiego giganta – THQ Nordic, znanego później jako Embracer Group. Transakcja kosztowała jej nowego właściciela niespełna 35 milionów dolarów. Przedsięwzięcie nie miało jednak wpłynąć na dotychczasowe funkcjonowanie studia.

Czasy Satisfactory

Również w 2018 roku Coffee Stain Studios zapowiedziało swoje następne dzieło. Mowa o Satisfactory, czyli pierwszoosobowej hybrydzie strategii ekonomicznej i gry symulacyjnej, w której gracze trafiali na obcą planetę, gdzie mieli stworzyć potężny kompleks fabryczny. Tytuł zadebiutował we wczesnym dostępie na platformie Epic Games Store 19 marca 2019 roku i w ciągu roku znalazł tam niemal milion nabywców. Na platformie Steam pojawił się (w ramach tamtejszego Wczesnego dostępu) dwanaście miesięcy później i w ciągu nieco ponad dwóch miesięcy trafił w ręce ponad 360 tysięcy graczy.

Lista Studiów przejętych przez Coffee Stain Studios wydłużyła się w sierpniu 2021 roku. Wówczas to poinformowano, że firma nabyła wszystkie udziały w duńskim Ghost Ship Games. Poza tym pod jej skrzydłami znalazł się zespół Easy Trigger, z którym od tej pory miała współpracować zarówno nad rozwojem marki Huntdown, jak i nad zupełnie nowymi projektami.

Inicjatywa Levelling the Playing Field

30 stycznia 2018 roku Coffee Stain ogłosiło start Levelling the Playing Field. Mowa o inicjatywie, w ramach której grupa miała pomagać finansowo mniejszym firmom, zatrudniającym co najmniej tyle samo kobiet co mężczyzn i potrzebującym dofinansowania na kwotę maksymalnie 127 tysięcy dolarów. Jako pierwsze skorzystało z niej duńskie studio Other Tales Interactive (w zamian oddając Coffee Stain mniejszościowe udziały). Następnie w jej ślady poszło sztokholmskie Kavalri.

We wrześniu 2020 roku rozszerzono zakres inicjatywy. Od tej pory miała ona obejmować studia, w których co najmniej połowę pracowników stanowią kobiety, osoby niebinarne oraz przedstawiciele różnych środowisk i kultur.