Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Polyphony Digital

Firma producent

WWW: http://www.polyphony.co.jp/

Facebook: https://www.facebook.com/GranTurismo/

Adres: Polyphony Digital Inc.; Tobu Toyosu Bldg 2F; 1-10-19 Edagawa; Koto-ku; Tokyo,135-0051

Japońskie studio deweloperskie, którego specjalnością są kolejne odsłony cyklu Gran Turismo, tworzonego z myślą o konsolach PlayStation. Od początku działalności zespołem dowodzi Kazunori Yamauchi, który jest nie tylko głównym projektantem kolejnych części flagowych wyścigów Sony, lecz także profesjonalnym kierowcą wyścigowym. Firma zatrudnia obecnie kilkuset pracowników, a jej siedziba mieści się w Tokio.

Historia

Motor Toon Grand Prix, czyli cisza przed burzą

Pomimo że właściwa historia studia Polyphony Digital rozpoczyna się w 1998 roku, kiedy to firma została oficjalnie zarejestrowana pod tą nazwą, zespół dowodzony przez Kazunoriego Yamauchiego działał znacznie wcześniej. W 1994 roku na japońskich sklepowych półkach wylądowała bowiem stworzona przez niego gra Motor Toon Grand Prix, pod którą studio podpisało się jako Polys Entertainment należące do Sony Computer Entertainment. Tytuł, opracowany z myślą o pierwszym PlayStation jako próba nawiązania realnej walki z konkurencyjnym Mario Kart, zdobył uznanie graczy w Kraju Kwitnącej Wiśni, toteż dwa lata później doczekał się sequela wydanego również na zachodnich rynkach. Jako ciekawostkę należy dodać, że pomimo kreskówkowej otoczki Yamauchiemu udało się przeforsować kilka elementów charakterystycznych dla symulacji z prawdziwego zdarzenia, na czele z siłami działającymi na samochód w trakcie pokonywania zakrętów i pracą zawieszenia. Dopiero po premierze tego tytułu Yamauchi-san mógł spełnić swoje marzenie i stworzyć realistyczną grę wyścigową.

Era PlayStation

Kolejne dzieło Polys Entertainment, czyli Gran Turismo, zadebiutowało w 1997 roku. Co ciekawe, prace nad owym tytułem studio rozpoczęło znacznie wcześniej, bo już w drugiej połowie 1992 roku. Proces produkcji pochłaniał Yamauchiego do tego stopnia, że większość życia spędzał w siedzibie firmy – jak zdradził w jednym z wywiadów, czasami nie zdawał sobie sprawy z tego, jaka aura panuje za oknem, a w domu bywał zaledwie kilka dni w roku. Gra oferowała sto czterdzieści zaprojektowanych z dbałością o detale samochodów, za których kierownicami gracze mogli walczyć o zwycięstwo na jedenastu trasach.

Produkcja, która trafiła na konsolę PlayStation, okazała się gigantycznym sukcesem – wysokim ocenom przyznawanym przez branżowe media towarzyszyły doskonałe wyniki sprzedaży. Po premierze Polys Entertainment zyskało niezależność i zostało przemianowane na Polyphony Digital. Yamauchiemu i spółce nie pozostało nic innego, jak rozpocząć przygotowania do stworzenia kontynuacji.

Nim jednak na sklepowych półkach wylądowało Gran Turismo 2, wcześniej w sprzedaży pojawiło się Omega Boost, czyli widowiskowy shoot'em up, którego akcję osadzono w kosmosie. Gran Turismo 2 zadebiutowało w Japonii i Stanach Zjednoczonych w grudniu 1999 roku, z kolei w styczniu pojawiło się także na europejskim rynku. Tytuł zdobył miano bestsellera, sprzedając się w liczbie niemal dziesięciu milionów egzemplarzy, a oceny przekraczały 90%.

W owym czasie Gran Turismo 2 było największą grą wyścigową dostępną na rynku. Produkcja oferowała bowiem sześćset pięćdziesiąt samochodów reprezentujących trzydzieści sześć marek, a gracze walczyli o zwycięstwo na dwudziestu siedmiu trasach. Pomimo że oprawa graficzna i mechanizmy rozgrywki nie zmieniły się zbytnio w porównaniu z pierwszą częścią serii, ekipie Polyphony Digital udało się wprowadzić kilka nowych rozwiązań, wśród których prym wiodło poprawione działanie hamulców. Gran Turismo 2 było jednak tylko przedsmakiem prawdziwej rewolucji, jaka miała nadejść wraz z trzecią częścią serii, wydaną na PlayStation 2.

Era PlayStation 2

Wydane w 2001 roku Gran Turismo 3: A-Spec to pierwsza odsłona cyklu opracowana z myślą o drugiej konsoli stacjonarnej Sony. Produkcja mogła się pochwalić przede wszystkim znacznie lepszą oprawą graficzną. Konieczność opracowania wszystkich jej elementów całkowicie od nowa pociągnęła za sobą zmniejszenie liczby dostępnych samochodów – tym razem w ręce graczy oddano sto osiemdziesiąt modeli. Ponadto tytuł oferował dziewiętnaście tras, spośród których cztery były torami szutrowymi – co ciekawe, większość z nich to wymysły autorów, poza kilkoma wyjątkami w postaci między innymi Laguna Seca Raceway oraz miejskiego Baths of Caracalla.

Gran Turismo 3: A-Spec to również jedna z najwyżej ocenianych produkcji na PlayStation 2. Dzieło studia Polyphony Digital może się pochwalić średnią ocen na poziomie 95%. Pozycja osiągnęła sukces komercyjny, trafiając w ręce blisko piętnastu milionów graczy z całego świata – dzięki temu do dzisiaj jest to najlepiej sprzedająca się odsłona cyklu.

Lata 2001-2002 przyniosły premiery trzech mniejszych gier z cyklu Gran Turismo, czyli Gran Turismo Concept 2001 Tokyo, Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Seoul oraz Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Geneva. Co ciekawe, tylko ostatnia z wymienionych gier opuściła rejony Azji, trafiając również do Europy. Owe pozycje oferowały możliwość przejechania się samochodowymi prototypami prezentowanymi na tytułowych targach motoryzacyjnych.

Premierę czwartej odsłony cyklu, która nastąpiła w 2004 roku, poprzedziło wydanie swego rodzaju rozbudowanej wersji demonstracyjnej, czyli Gran Turismo 4: Prologue, która trafiła do japońskich sklepów w grudniu 2003 roku, a do Europy dojechała kilka miesięcy później. Tytuł oferował jedynie część atrakcji, jakie miały się znaleźć w pełnej wersji gry.

Japońska premiera pełnej wersji Gran Turismo 4 odbyła się w pod koniec 2004 roku, amerykańska – w lutym 2005, z kolei do Europy tytuł zawitał w marcu. Europejska wersja gry zawierała aż siedemset dwadzieścia jeden samochodów reprezentujących osiemdziesiąt marek (jako ciekawostkę należy dodać, że wśród nich pojawiły się samochody historyczne choćby w postaci Daimlera Motor Carriage z 1886 roku). W grze znalazło się pięćdziesiąt jeden tras – mowa zarówno o zupełnie nowych torach, jak i o lokacjach znanych z wcześniejszych części serii; na ich liście pojawiły się między innymi: sławny Nürburgring Nordschleife, Suzuka Circuit oraz Circuit de la Sarthe. Do gry trafił również nowy tryb rozgrywki, B-Spec – dzięki niemu gracze mogli zatrudnić wirtualnego kierowcę, który wyręczyłby ich w trakcie wyścigu. Dopełnieniem listy nowości był specjalny tryb fotograficzny.

Nim autorzy pożegnali się z PlayStation 2, zdążyli wydać jeszcze jedno swoje dzieło, czyli Tourist Trophy, którego premiera odbyła się w 2006 roku. Jak sugerował tytuł, tym razem mieliśmy do czynienia nie z samochodową, a motocyklową symulacją. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, a sam Kazunori Yamauchi przyznał po jakimś czasie, że chciałby kiedyś opracować jej kontynuację – niestety szanse na powstanie takowej są niewielkie ze względu na fakt, że tworzenie kolejnych gier z serii Gran Turismo jest według niego wyjątkowo czasochłonne.

Era PlayStation 3

Podczas targów E3 2005 ekipa Polyphony Digital po raz pierwszy zaprezentowała Vision Gran Turismo – swoistą wizję kolejnej odsłony cyklu, która miała trafić na PlayStation 3. Ów projekt przeobraził się ostatecznie w Gran Turismo HD Concept, które trafiło do dystrybucji cyfrowej jako darmowa pozycja w grudniu 2006 roku (w Japonii można było nabyć jej wersję pudełkową, znaną jako „Install Disc”). Produkcja oferowała zaledwie dziesięć pojazdów oraz tylko jedną trasę, czyli The Eiger Nordwand, a także dwa tryby rozgrywki – Time Trial oraz Drift Trial. Z czasem Kazunori Yamauchi postanowił zaprzestać jej dalszego rozwoju (tytuł miał się doczekać rozbudowanej wersji, noszącej miano Gran Turismo HD v2.0) i skoncentrować się na tworzeniu Gran Turismo 5, w którym miały zostać zawarte wszystkie elementy opracowywane z myślą o wyżej opisanej pozycji. W tak zwanym międzyczasie studio nawiązało współpracę z firmą Nissan, której owocem był zaprojektowany przez nie interfejs komputera pokładowego zainstalowanego w Nissanie GT-R.

Premierę Gran Turismo 5 poprzedził debiut rozbudowanego dema, czyli Gran Turismo 5 Prologue, które trafiło do japońskich sklepów w grudniu 2007 roku, z kolei na zachodnich rynkach zameldowało się wiosną 2008. Tytuł prezentował możliwości technologii opracowanej przez Polyphony Digital, na czele z wysokiej jakości oprawą graficzną (i realistycznym widokiem z wnętrza samochodu), zaawansowanym systemem fizyki stojącym za modelem jazdy oraz rozbudowanym trybem multiplayer. W produkcji zawarto kilkadziesiąt samochodów oraz kilka tras. Z uwagi na fakt, że fani serii od premiery PlayStation 3 z utęsknieniem wyczekiwali kolejnej części serii, tytuł osiągnął zadowalające wyniki sprzedaży (mowa o blisko czterech milionach kopii), nawet pomimo tego, że oceny przyznawane mu przez branżowe media wyraźnie odbiegały od not, jakie zdobyli jego poprzednicy (średnia na poziomie 80%).

Nim do sklepów trafiło pełnoprawne Gran Turismo 5, w 2009 roku Yamauchi rozpoczął karierę kierowcy wyścigowego, zdobywając wysokie miejsca między innymi w barwach teamu World Car Award. W tym samym roku zadebiutowała też mniejsza gra z serii, stworzona z myślą o konsoli PlayStation Portable, będąca jak dotąd jedyną odsłoną cyklu dostępną na handheldach. Ostatecznie płyty z Gran Turismo 5 zawirowały w czytnikach PlayStation 3 w 2010 roku – gracze mogli ścigać się na osiemdziesięciu jeden trasach, zasiadając za kierownicami ponad tysiąca samochodów. Premierę tego tytułu poprzedził start tak zwanego GT Academy, czyli inicjatywy, której kolejne odsłony dawały zwycięzcom możliwość wzięcia udziału w prawdziwych wyścigach. Oprócz znacznie udoskonalonej grafiki, Gran Turismo 5 mogło się pochwalić nowościami, wśród których prym wiodły: zaawansowany model zniszczeń, zróżnicowane warunki pogodowe panujące na wybranych trasach i edytor torów; usprawnienia nie ominęły również modelu jazdy. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów (średnia ocen na poziomie 84%) i graczy (na całym świecie sprzedano ponad dziesięć milionów egzemplarzy), toteż ekipa dowodzona przez Yamauchiego mogła spokojnie pracować nad szóstą odsłoną cyklu.

Gran Turismo 6 to ostatnie dzieło Polyphony Digital wydane na PlayStation 3. W porównaniu z poprzedniczką produkcja powstawała znacznie krócej – jej premiera odbyła się w grudniu 2013 roku. Tym razem do dyspozycji graczy oddano ponad tysiąc dwieście starannie wyselekcjonowanych maszyn, a do zestawu torów zawartych w Gran Turismo 5 dołączyło siedem nowych lokacji. Autorzy zadbali także o zupełnie nowy silnik fizyczny, który czuwał nad aerodynamiką samochodów, pracą kół oraz zachowaniem zawieszenia. Tytuł nie był co prawda kamieniem milowym dla serii, lecz mimo to nadal zdobywał oceny na poziomie 82%, co przełożyło się na wyniki sprzedaży – ponad trzy miliony kopii.

Era PlayStation 4

Gran Turismo po raz pierwszy zaznaczyło swoją obecność na PlayStation 4 za sprawą wydanego w październiku 2017 roku Gran Turismo Sport. Produkcja powstała we współpracy z organizacją FIA i w przeciwieństwie do wcześniejszych części serii koncentrowała się na multiplayerowej rywalizacji – tryb kariery służył jedynie do nauki podstawowych zachowań w trakcie wyścigów. Na grę składały się sto sześćdziesiąt dwa samochody, za których kierownicami gracze ścigali się na siedemnastu zróżnicowanych torach. Pozycja mogła pochwalić się najbardziej realistycznym modelem jazdy z dotychczasowych części serii, a także najwyższej jakości oprawą graficzną. Jako ciekawostkę należy dodać, że tytuł zawierał specjalny tryb wykorzystujący możliwości gogli rzeczywistości wirtualnej.