
Data wydania: 9 lipca 2001
Trzecia odsłona popularnej serii wyścigowej studia Polyphony Digital, zapoczątkowanej w 1997 roku na konsoli PS One. Motorem Gran Turismo 3: A-Spec jest oczywiście tytułowy tryb zabawy, gdzie, uczestnicząc w kolejnych wyścigowych zmaganiach, zdobywamy odpowiednie licencje oraz gotówkę, którą możemy przeznaczyć na zakup nowych samochodów oraz części.
Gracze
Gran Turismo 3: A-Spec jest grą wyścigową autorstwa japońskiej firmy Polyphony Digital, na której czele stał Kazunori Yamauchi, projektant znany z dwóch wcześniejszych odsłon serii dostępnych na pierwszą konsolę PlayStation. Produkcja skierowana jest zarówno do fanów gatunku jak i osób interesujących się motoryzacją, dla których rywalizacja jest tylko dodatkiem do innych interesujących treści. Program początkowo nosił nazwę Gran Turismo 2000 i to właśnie pod nią został po raz pierwszy zaprezentowany na targach E3 w 2001 roku. Potem jednak twórcy zdecydowali się na zmianę w tytule, aby utrzymać ciągłość iteracji z wcześniej wydanymi odsłonami.
Na potrzeby gry Polyphony Digital przygotowało ponad sto pięćdziesiąt precyzyjnie wymodelowanych - jak na ówczesne możliwości konsoli PlayStation 2- samochodów. Był to znacznie zawężony wybór w stosunku do części drugiej, w której można było wybierać spomiędzy ponad sześciuset pojazdów. Niemniej jednak to właśnie część trzecia ustanawiała na początku millenium standardy, którymi starali się kierować także pozostali deweloperzy zajmujący się grami z gatunku wyścigów. Z myślą o "trójce" zaprojektowano ponad trzydzieści tras, z których część już wcześniej pojawiła się w poprzedniczkach. Poza znanymi i lubianymi wcześniej odcinkami, wprowadzono także zupełnie nowe, umiejscowione zarówno poza miastami, jak i w nich samych. Ponadto gracze mogli spróbować swoich sił na bardzo popularnej, amerykańskiej trasie Mazda Laguna Seca, której rzeczywisty odpowiednik znajduje się w stanie Kalifornia. Nowością w tej odsłonie serii są odcinki szutrowe, przeznaczone dla aut rajdowych.
Gra oferuje kilka trybów zabawy. Gran Turismo Mode skupia się na karierze kierowcy, który po zdobyciu odpowiednich licencji wymagających nauczenia się zarówno tych podstawowych, jak i bardziej zaawansowanych manewrów, ściga się w coraz bardziej prestiżowych imprezach. Zdobycie wysokiej lokaty gwarantuje wypłatę odpowiedniej liczby kredytów, za które można dokupić kolejne, lepsze samochody, dzięki którym będzie można poprawić swoje osiągi i startować w następnych zawodach. W trybie Arcade wyścigi zostały podzielone na "bloki" zawierające w sobie pięć do sześciu tras dostępnych z pełnej puli zawartych w produkcji. Aby awansować dalej konieczne jest zaliczenie wszystkich dostęnych w takim "bloku" tras na jednym z trzech poziomów trudności. Możemy także próbować swoich sił zarówno w próbie czasowej, jak i rywalizacji z drugą osobą na podzielonym ekranie.
GT3, reklamowany jako symulator, tak naprawdę cechuje się jeszcze dość uproszczonym modelem jazdy i brakiem implementacji wizualnego systemu uszkodzeń pojazdu. Zachodzące na trasie interakcje pomiędzy samochodami, a także pomiędzy samochodami a elementami trasy nie były realistyczne i doczekały się miana "kartonowych" zderzeń. W biciu rekordów pomagało nawet umiejętne odbijanie się od barierek otaczających jezdnię. Pomimo tego, gra starała się symulować inne aspekty fizyki jazdy, choć działo się to w mocno uproszczony sposób w stosunku do rzeczywistości.
W Gran Turismo 3: A-Spec można skutecznie bawić się zarówno używając zwykłego joypada lub skorzystać z wielu dostępnych na rynku kierownic, dla których gra oferuje wsparcie. Dzieło Polyphony Digital uważane jest za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku wyścigów i wywarło wielki wpływ na sposób projektowania tytułów powstających w przyszłości.
Autor opisu gry: Emil Ronda
Platformy:
PlayStation 2Angielskie napisy i dialogi
Producent: Polyphony Digital
Wydawca: Sony Interactive Entertainment
Polski wydawca: Sony Interactive Entertainment Polska



13GRY
Ciesząca się dużą popularnością seria symulacji wyścigów samochodowych, przeznaczona wyłącznie na konsole marki PlayStation (zarówno stacjonarne, jak i przenośne). Cykl zalicza się do najważniejszych marek w portfolio wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment.
Studio Polyphony Digital poinformowało, że sprzedaż cyklu Gran Turismo przekroczyła 75 mln sztuk. Największym przebojem w historii marki pozostaje Gran Turismo 3 A-spec.
gry
Adrian Werner
18 grudnia 2015 11:22
Od momentu japońskiej premiery konsoli Sony PlayStation 2 minęło już 10 lat. 5 marca 2000 roku okazał się początkiem wspaniałej przygody, której efekty przerosły najśmielsze oczekiwania miłośników elektronicznej rozrywki. Redakcja serwisu Kotaku postanowiła uczcić dziesiątą rocznicę powstania platformy wybierając z jej historii szereg najistotniejszych wydarzeń.
Tech
Piotr Doroń
7 marca 2010 12:30
Jakkolwiek niedawne doniesienia o przesunięciu premiery Gran Turismo 5 mogą wydawać się niepokojące, to seria wyścigów Polyphony Digital nawet bez „piątki” radzi sobie doskonale. Autorzy serii ujawnili właśnie wyniki sprzedaży swojego cyklu, nie ukrywając przy tym, że wyglądają one bardzo optymistycznie.
gry
Marek Grochowski
6 lutego 2010 11:52
Jak podaje serwis Dengeki Online (a tłumaczy na angielski MCV) – gry z serii Gran Turismo sprzedały się na świecie w ilości 50 milionów egzemplarzy.
gry
Maciej Makuła
9 maja 2008 13:22
W wywiadzie udzielonym austriackiemu dziennikowi DerStandard, twórca serii Gran Turismo, Kazunori Yamauchi powiedział, że gra z cyklu Gran Turismo ma szansę zawitać na komputery PC.
gry
Przemysław Zamęcki
14 kwietnia 2008 11:36
W momencie rynkowego startu konsolki PlayStation Portable, jedną z najbardziej oczekiwanych na nią gier z całą pewnością była Gran Turismo Moblie, kieszonkowa wersja wyścigów od Polyphony Digital. Od tego momentu minęły już przeszło dwa lata, w trakcie których wielokrotnie zapewniano nas, że gra przez cały czas znajduje się w produkcji.
gry
Przemysław Zamęcki
12 stycznia 2008 15:59
Jednym z potencjalnych system-sellerów, które podniosłyby sprzedaż debiutującej na przełomie 2004 i 2005 roku konsoli przenośnej PSP, była gra Gran Turismo Portable. Niestety minęły już dwa lata, a tytuł nie ukazał się na rynku i słuch o nim zaginął. Czy oznacza to, że możemy zapomnieć o przenośnej wersji tych najpopularniejszych wyścigów na konsole Sony?
gry
Artur Falkowski
20 grudnia 2007 07:18
Przedstawiciele europejskiego oddziału koncernu Sony Computer Entertainment, Inc. potwierdzili, że imponująca lista samochodów z gry Gran Turismo 5, którą zaprezentował na swoich łamach serwis Gran Turismo Center, jest fałszywa.
gry
Krystian Smoszna
2 sierpnia 2007 09:13
Użytkownicy gry Gran Turismo 5, która opracowywana jest z myślą o konsoli PlayStation 3, nie będą narzekać na brak samochodów do jazdy. Z opublikowanej przez serwis Gran Turismo Center listy wynika, że studio Polyphony Digital, Inc. przygotuje ponad dziesięć tysięcy aut!
gry
Krystian Smoszna
1 sierpnia 2007 08:16
Firma Sony Computer Entertainment Inc. wypuściła dzisiaj do sieci pokaźną porcję screenshotów, ukazujących nieprzeciętną oprawę wizualną najnowszego dziecka studia Polyphony Digital, wyścigów Gran Turismo 5: Prologue. Wszystkie obrazki zaserwowane zostały w jakości 1080p i stanowią uzupełnienie dla opublikowanych wczoraj, nowych informacji o grze.
gry
Marek Grochowski
27 lipca 2007 15:35
Wymagania sprzętowe gry Gran Turismo 3: A-Spec:
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci 8 MB, kierownica, link-kabel additionally (PS2): link-kabel
Średnie Oceny:
Średnia z 776 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
game _hunter
Ekspert
2019.09.11
Polyphony świetnie weszło w nową generację konsol z tym tytułem. Po dwóch poprzednich arcydziełach wyścigowych Gran Turismo i Gran Turismo 2 dostaliśmy świetnego spadkobiercę ich osiągnięć. Zalety:+ grafika (gra po 18 latach nadal prezentuje się świetnie. Oprawie wizualnej nie można niczego zarzucić - trasa jest dobrze widoczna, elementy wokół trasy są czytelne, żadnej "sieczki pikseli", samochody wyglądają świetnie)+ tryb kariery (zdobywanie Licencji, kupno pierwszego samochodu, powolne dochodzenie do wyższych kategorii oraz odsłanianie trudniejszych wyścigów)+ opcje tuningu (bardzo realistycznie odwzorowane zmienianie ustawień samochodu oraz wyposażanie go w nowe części. Brakuje tylko w opcji tuningu wizualnego Racing Modification)+ długość rozgrywki (to nie jest gra na 8-10 godzin. Można spędzić z tą grą nawet pare miesięcy i dalej są wyścigi do wygrywania i samochody to zdobycia)Wady:- brak deszczu (mówię o tym tylko z tego powodu, gdyż w zaliczaniu Licencji są zadania w deszczu. Dlaczego twórcy nie stworzyli wyścigów z uwzględnieniem tej opcji? Szkoda, bo niewiele pracy więcej a znacznie poprawiłoby to poziom rozgrywki)