Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

IO Interactive

Firma producent

Io-Interactive (w skrócie IOI) to założone w 1998 roku niezależne duńskie studio deweloperskie, zajmujące się produkcją gier na komputery PC oraz konsole stacjonarne. W latach 2009-2017 studio stanowiło własność europejskiego oddziału japońskiego koncernu wydawniczego Square Enix/Eidos, jednak w czerwcu 2017 roku odzyskało niezależność. Siedziba firmy mieści się w Kopenhadze, a w skład liczącego sobie ponad 200 osób zespołu deweloperskiego wchodzą twórcy z ponad 20 krajów świata. Od lutego 2017 roku szefem Io-Interactive jest Hakan Abrak.

Io-Interactive znane jest głównie za sprawą swych dwóch najpopularniejszych marek, czyli koncentrującego się na postaci rządowego płatnego zabójcy – Agenta 47 – cyklu Hitman i opowiadającej o losach dwóch zbiegłych skazańców serii Kane & Lynch. Wszystkie wydane dotąd produkcje duńskiego studia (jeśli nie liczyć Mini Ninjas z 2009 roku) to trzecioosobowe gry akcji, które za sprawą podejmowanej tematyki oraz sporej dawki brutalności przeznaczone są zdecydowanie dla starszego grona odbiorców.

Historia

Io-Interactive powstało we wrześniu 1998 roku w Kopenhadze, jako wspólna inicjatywa firmy Nordisk Film & TV oraz grupy deweloperskiej Reto-Moto (znanej wcześniej jako Zyrinx) i w początkowym okresie funkcjonowało jako studio w pełni niezależne. Debiutancką produkcją Duńczyków była wydana w 2000 roku przez brytyjską firmę wydawniczą Eidos (obecnie Square Enix Europe) trzecioosobowa skradanka Hitman: Codename 47. Tytuł okazał się prawdziwym mocnym uderzeniem, chwalonym m.in. za ciekawy arsenał broni, sprawne AI komputerowych przeciwników oraz spory realizm rozgrywki. Zaowocowało to przedłużeniem współpracy z firmą Eidos, pod szyldem której dwa lata później na rynku ukazał się sequel gry, Hitman 2: Silent Assassin, przebijający swą popularnością poprzedniczkę.

W roku 2003 Io-Interactive nawiązało współpracę z koncernem Electronic Arts, wydając taktyczną strzelaninę Freedom Fighters. Kooperacja z amerykańskim wydawcą nie trwała jednak długo, gdyż kilka miesięcy później deweloper został wykupiony przez firmę Eidos, co zakończyło jego blisko sześcioletni okres niezależności. W kolejnych latach Io-Interactive opracowało dwie następne części serii Hitman, tzn. Hitman: Kontrakty (2004) i Hitman: Krwawa Forsa (2006), które umocniły wysoką pozycję studia. Duńczycy nie zamierzali jednak bez końca odcinać kuponów od popularności swojego debiutanckiego cyklu i w roku 2007 zaprezentowali światu zupełnie nową markę, jaką była gra Kane & Lynch: Dead Men. Mimo sporej popularności pośród graczy, produkcja traktująca o losach dwóch zbiegłych skazańców spotkała się z falą ostrej krytyki, wywołaną przez rzekomy brak oryginalności oraz zbyt duże epatowanie przemocą.

W roku 2009 doszło do przejęcia firmy Eidos przez japońskiego giganta wydawniczego, koncern Square Enix, skutkiem czego studio Io-Interactive dostało się pod skrzydła zupełnie nowego właściciela. Pierwszymi produkcjami, jakie ukazały się w ramach tej współpracy, były kontynuacja kontrowersyjnej serii Kane & Lynch oraz przygodowa gra akcji Mini Ninjas – pierwsza pozycja studia przeznaczona dla młodszych graczy. Wobec stosunkowo słabego przyjęcia obu tytułów, kierownictwo studia podjęło decyzję o powrocie do flagowej marki Io-Interactive i postaci słynnego zabójcy – Agenta 47. W 2012 roku ukazała się gra Hitman: Rozgrzeszenie, zaprojektowana jako produkcja nieco bardziej przystępna i przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców (co spotkało się z niezadowoleniem dotychczasowych fanów serii). Wydanie piątej pełnoprawnej części słynnego cyklu poprzedzone zostało debiutem prostej minigry Hitman: Sniper Challenge.

Kiedy w roku 2013 koncern Square Enix popadł w przejściowe problemy finansowe, celem przeprowadzenia redukcji kosztów zakończono współpracę z ok. 70 pracownikami studia. Ogłoszono też, że w najbliższej przyszłości Io-Interactive skoncentruje się wyłącznie na marce Hitman i ostatecznie ucięto wszelkie spekulacje na temat ewentualnych kontynuacji serii Kane & Lynch oraz Freedom Fighters. Po kilkukrotnym przesunięciu terminu premiery, w roku 2016 ukazała się gra Hitman, będąca swoistym rebootem marki i połączeniem najlepszych cech swoich poprzedniczek. Pomimo sporych kontrowersji wywołanych nietypowym dla serii, epizodycznym modelem dystrybucji, reboot cyklu o przygodach Agenta 47 okazał się bardzo dobrą produkcją i powrotem serii do dawnej formy. W listopadzie roku 2016, zaledwie kilka dni po premierze ostatniego epizodu gry, Io-Interactive ujawniło plany stworzenia drugiego sezonu Hitmana. Jeszcze w tym samym miesiącu studio przeniosło się do zupełnie nowej siedziby w centrum Kopenhagi i zaprezentowało światu nowe logo.

Pod koniec lutego 2017 roku Io-Interactive ogłosiło, że stanowisko prezesa objął współpracujący z zespołem od ponad 10 lat Hakan Abrak. Na początku maja, przy okazji publikacji rocznego raportu finansowego, dotychczasowy właściciel studia – Square Enix poinformował o zaprzestaniu dalszych inwestycji w Io-Interactive oraz zamiarze sprzedaży duńskiego dewelopera, motywując tę decyzję koniecznością skoncentrowania zasobów w celu wzmocnienia możliwości rozwojowych koncernu. Zaledwie kilkanaście dni potem branżę obiegła informacja o tym, że część pracowników studia została zwolniona. Pojawiły się także pogłoski o tym, że jeśli szybko nie znajdzie się nowy potencjalny nabywca Io-Interactive, ekipa może zostać całkowicie rozwiązana, a jej najważniejsza marka Hitman sprzedana innemu deweloperowi. Niecały miesiąc w opublikowanym komunikacie prasowym szef Io-Interactive, Hakan Abrak, poinformował, że po zakończonych sukcesem negocjacjach Square-Enix zgodziło się na wykup menadżerski studia, z zachowaniem przez nie wszelkich praw do serii Hitman. Po ośmiu latach działalności w strukturach azjatyckiego koncernu Io-Interactive stało się na powrót studiem niezależnym.